Χμ... Θα διαφωνήσω σε αυτό το σημείο. Οι κατηγορίες λαρυγγικά και ουρανικά απαντούν σε τόπο άρθρωσης. Άλλο ο λάρυγγας, άλλο ο ουρανίσκος. Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες εδώ. Το θέμα είναι ότι οι γραμματικές των νέων ελληνικών -φαντάζομαι για λόγους οικονομίας... τι είδους δεν ξέρω...- παρουσιάζουν με απλοϊκό τρόπο την κατηγοριοποίηση των φθόγγων, προκαλώντας τη σύγχυση ανάμεσα σε ουρανικά και λαρυγγικά.Έχεις δίκιο για τα ουρανικά, τα οποία όμως δεν παύουν να είναι λαρυγγικά (αλλιώς υπερωικά), τα οποία όταν ακολουθούνται από πρόσθια φωνήεντα γίνονται ουρανικά. Απ' ότι θυμάμαι, σε όλα τα βιβλία που έχω διαβάσει λαρυγγικά και ουρανικά εξετάζονται μαζί, τα δεύτερα ως υποκατηγορία των πρώτων.
Η εξήγηση για αυτό το ζήτημα είναι ότι στα ΝΕ (Νέα Ελληνικά) τα φωνήματα /k/, /g/, /γ/ και /χ/ πραγματώνονται ως υπερωικά και ως ουρανικά σύμφωνα, δηλαδή στον καθένα αντιστοιχούν δυο φθόγγοι:
[κ]-[c]
[g]-[ɟ ]
[γ]-[ç]
[χ]-[j]
Η εμφάνιση του ενός ή του άλλου θα εξαρτηθεί από το φωνήεν που ακολουθεί. Όταν δηλαδή τα ουρανικά σύμφωνα ακολουθούνται από πρόσθια φωνήεντα, γίνονται ουρανικά. Μετατρέπονται. Αλλάζει ο τόπος άρθρωσης, άρα αλλάζει ο ήχος. Για αυτόν τον λόγο ισχυρίζομαι ότι στο συγκεκριμένο απόσπασμα του Ρίτσου, δεν θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν οι περιπτώσεις όπου το σύμφωνο γ είναι ουρανικό από τη στιγμή που μιλάμε για παρηχήσεις.
Last edited: