Τι αφήγηση προτιμάτε - σε πρώτο ή σε τρίτο πρόσωπο;

Αυτές τις μέρες, κατά το αγαπημένο μου συνήθειο, έχω ξεκινήσει να διαβάζω δυο βιβλία ταυτόχρονα, τα οποία - πώς το έφερε η τύχη! - είναι γραμμένα στο πρώτο πρόσωπο. Και εδώ τελειώνουν οι ομοιότητες. Το ένα ("Η πείνα" του Κνουτ Χάμσουν) σε ταράζει συθέμελα όσο παρακολουθείς τον αγώνα του πρωταγωνιστή ανάμεσα στην αξιοπρέπεια και την εξαθλίωση. Το άλλο (ούτε καν θα αναφερθώ ονομαστικά σ' αυτό, αρκεί να πω ότι ανήκει στη "νεανική λογοτεχνία", το γνωστό είδος Young Adult δηλαδή) με έκανε για πολλοστή φορά να απορήσω με τον εαυτό μου που επιμένει να επαναλαμβάνει το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά, ελπίζοντας σε διαφορετικό αποτέλεσμα.

Η διαφορά στα συναισθήματα που μου προκάλεσαν αυτά τα δυο βιβλία ήταν τόσο έντονη που με έκανε να αναρωτηθώ αν τελικά μου αρέσει η αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο ή όχι, και αν τη θεωρώ προτιμότερη από την αφήγηση σε τρίτο πρόσωπο.

Στην πρώτη περίπτωση τα πράγματα όχι μόνο συμβαίνουν στον πρωταγωνιστή, αλλά φιλτράρονται μέσα από τη δική του οπτική γωνία. Κάτι που θα ήταν πολύ ωραίο αν είχαμε να κάνουμε με έναν ξεχωριστό, περίπλοκο, ολοκληρωμένο χαρακτήρα με πλούσιο εσωτερικό κόσμο. Αν όμως έχουμε να κάνουμε με εναν επιπόλαιο και αδιάφορο χαρακτήρα, του οποίου τα αισθήματα εύκολα θα μπορούσαν να συνοψιστούν με smilies, τότε το διάβασμα από απόλαυση καταντά αγγαρεία. Κάπου είχα διαβάσει για το τεστ του ασανσέρ: Θα άντεχες κλεισμένος για έξι ώρες μέσα σε ένα ασανσέρ με το άτομο για το οποίο διαβάζεις; Αν τείνεις να απαντήσεις όχι, τότε μάλλον αυτό το βιβλίο δεν είναι για σένα. Και οπωσδήποτε δεν εννοώ ότι το εν λόγω άτομο πρέπει να σου είναι καν συμπαθές - μερικοί "κακοί" των βιβλίων
είναι από τους πιο συναρπαστικούς και ολοκληρωμένους χαρακτήρες της λογοτεχνίας.

Στην αφήγηση σε τρίτο πρόσωπο πάλι έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για τα συμβάντα, αλλά λιγότερη γνώση για τα αισθήματα των πρωταγωνιστών - από τα γεγονότα και από τις πράξεις των ηρώων πρέπει να συμπεράνουμε ποια είναι τα κίνητρα ή τα αισθήματά τους. Εκεί κρίνεται η μαεστρία του συγγραφέα - να βρει αφενός το σωστό μέτρο ώστε να μην φανεί υπερβολικά "παντογνώστης", αλλά να μας δείξει αφετέρου τα αισθήματα των ηρώων του (και όχι να μας τα πει).

Φαντάζομαι πως για βιβλία συναισθηματικής, δραματικής ή εφηβικής λογοτεχνίας το πρώτο πρόσωπο στην αφήγηση είναι προτιμότερο, καθώς σ' αυτά τα αισθήματα των πρωταγωνιστών παίζουν σημαντικό ρόλο στην υπόθεση. Αλλά μερικές φορές ορισμένοι χαρακτήρες με φέρνουν στα όρια της νευρικής παράκρουσης με το μόνιμο "εγώ εγώ εγώ", ενώ στην πραγματικότητα δεν έχουν να μου πουν τίποτα άλλο, ούτε είναι σε θέση να με συγκινήσουν με την ρηχή εσωτερική ζωούλα τους.

Οπότε μάλλον θα έλεγα ότι προτιμώ το τρίτο πρόσωπο. Εσείς;
 
Και εγώ. Είναι λιγοστές οι φορές που έχω διαβάσει βιβλίο σε πρώτο πρόσωπο, και προτιμώ το τρίτο καθώς δίνει μια πιο ολοκληρωμένη, όπως είπες, εικόνα για τα συμβάντα. Σχετικά με τα συναισθήματα των χαρακτήρων, δεν είναι λίγες οι φορές που βιβλία σε τρίτο πρόσωπο καταφέρνουν να ψυχογραφήσουν με εκπληκτικό τρόπο τους πρωταγωνιστές (π.χ. τα βιβλία του Gu Long).
 
Το βιβλίο που διαβάζω τώρα, η μητέρα του σκύλου, είναι γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο.
Δεν μπορώ να το φανταστώ πως θα ήταν σε τρίτο...
Δεν ψυχογραφεί τον εαυτό της, αλλά μια ολόκληρη εποχή και μια μικρή κοινωνία ενός χωριού.
Δεν έχω προχωρήσει ιδιαίτερα, είμαι ακόμα στην παιδική της ηλικία, αλλά αυτό είναι το εντυπωσιακό με την αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο: όλα αυτά τα "ακούς" σαν να τα διηγείται ένα παιδί. Τα ΄"βλέπεις" μέσα από τα μάτια ενός παιδιού..
 
Καλησπέρα Καστάλια.
Υπέροχο θέμα, και αρκετά δύσκολο θα έλεγα.
Πιστεύω πως δεν υπάρχει εύκολη επιλογή· το βιβλίο είναι ο οδηγός κι εμείς απλοί επιβάτες, πολλά τ' αγαπημένα μας βιβλία, και σε πρώτο και σε τρίτο πρόσωπο, αν παρ' όλα αυτά έπρεπε να επιλέξω, θα έλεγα τελείως επιδερμικά πως μ' έχει απογειώσει το πρώτο πρόσωπο, επίσης, συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, η μαεστρία του συγγραφέα είναι στο τρίτο πρόσωπο και στην ελάχιστη λύση του παντογνώστη (όχι πάντα), όμως το ίδιο μπορεί να συμπεράνει κάποιος και για το πρώτο πρόσωπο, το να αποδώσεις έντονα συναισθήματα θέλει ανεξάντλητο ταλέντο (και δουλειά, βεβαίως βεβαίως).

Με το υπέροχο θέμα σου μπήκα σε σκέψεις, τα πιο αγαπημένα μου βιβλία είναι όλα σε πρώτο πρόσωπο.
 
Last edited:
Δεν εχω προβλημα με κανεναν απο τους δυο τροπους αφηγησης. Αλλα εχω την εντυπωση οτι το πρωτο προσωπο κανει ενα κειμενο πιο ζωντανο.
 
Θεωρώ πως τα βιβλία που έχουν γραφτεί σε πρώτο πρόσωπο δεν θα μπορούσαν να έχουν γραφτεί σε τρίτο πρόσωπο και αντίστροφα.

Σε ένα βιβλίο γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει συνέχεια η λέξη "εγώ". Θα μπορούσε ο αφηγητής να μιλάει ελάχιστα για τον εαυτό του και να εστιάζει σε έναν σημαντικό άνθρωπο που έζησε δίπλα του.

Νομίζω επίσης πως έναν πρωταγωνιστή, μπορεί να τον απογειώσει σαφώς καλύτερα ένα βιβλίο σε τρίτο πρόσωπο παρά σε πρώτο πρόσωπο.

Δείτε τι εννοώ:

Τρίτο πρόσωπο: Η Κυρία Αλεξάνδρα ήταν μια γοητευτική, γεμάτη αυτοπεποίθηση γυναίκα που όμοιά της δεν υπήρχε άλλη!

Πόσο άσχημο θα ήταν αν έγραφε κάποιος σε πρώτο πρόσωπο αυτά τα λόγια;
Ήμουν μια γοητευτική, γεμάτη αυτοπεποίθηση γυναίκα που όμοιά της δεν υπήρχε άλλη!

Τέλος, σε αυτό που αναφέρθηκε σχετικά με τα συναισθήματα του πρωταγωνιστή, δεν νομίζω πως αποδίδονται καλύτερα σε πρώτο πρόσωπο.
Ίσα ίσα που σε πρώτο πρόσωπο μπορεί κανείς να περιγράψει μόνο του πρωταγωνιστή τα συναισθήματα ενώ σε τρίτο πρόσωπο περιγράφει τα συναισθήματα όσων θέλει ο συγγραφέας.

Για του λόγου το αληθές:

Πρώτο πρόσωπο: Όταν την είδα, η καρδιά μου πήγε να σπάσει, τα γόνατά μου έτρεμαν και ένα συναίσθημα χαράς πλημμύρισε τα μέσα μου.

Τρίτο πρόσωπο: Όταν ο Πέτρος την είδε, η καρδιά του πήγε να σπάσει, τα γόνατά του έτρεμαν και ένα συναίσθημα χαράς πλημμύρισε τα μέσα του.
(Καθόλου άσχημο)


Αγαπημένη Καστάλια, μας ξενύχτησες είχες δεν είχες πάλι απόψε.
Τον σεβασμό μου.
 
Άγγελε καλησπέρα.
Η απόδοση των συναισθημάτων είναι στα χέρια του συγγραφέα, πρώτο ή τρίτο πρόσωπο είναι εργαλείο.
Το ίδιο μπορεί να ισχυριστεί κάποιος και για το αντίθετο:
Εγώ πεθαίνω άλλος θα φύγει;
 
Προσωπικα μου αρεσει η αφηγηση σε πρωτο προσωπο, ειναι σαν να καθομαι να πινω τον καφε μου με καποιον κι εκεινος να μου λεει την ιστορια της ζωης του, δεν θα μπορουσα να φανταστω π.χ τον Ζορμπα του Καζατζακη γραμμενο σε τριτο προσωπο ( ή το '' Βινετου'' :) ) , ισως δεν θα μου αρεζε τοσο. Αλλο βιβλιο που μου' ρθε στο μυαλο ειναι '' Οι Περιπετειες του Χωκ Φιν'' το οποιο ειναι γραμμενο σε πρωτο προσωπο και το προτιμω πολυ περισσοτερο απο τις '' Περιπετειες του Τομ Σωγιερ''. Αν και τα δυο βιβλια εχουν πανω- κατω το ιδιο μοτιβο, το πρωτο ειναι ( για μενα προσωπικα) πολυ καλυτερο ακριβως επειδη εχει αυτο το αμεσο τροπο αφηγησης.

Σχετικα με το τεστ του ασανσερ: μπορει ο '' Χανιμπαλ'' να ειναι απο τα καλυτερα θριλερ που εχω διαβασει ποτε αλλα με τον κυριο Λεκτερ δεν καθομαι στο ασανσερ ουτε δευτερολεπτο! :)))
 
Θεωρώ πως τα βιβλία που έχουν γραφτεί σε πρώτο πρόσωπο δεν θα μπορούσαν να έχουν γραφτεί σε τρίτο πρόσωπο και αντίστροφα.
Η απόδοση των συναισθημάτων είναι στα χέρια του συγγραφέα, πρώτο ή τρίτο πρόσωπο είναι εργαλείο.
Βασικά, συμφωνώ μ' αυτά τα δύο...

Δεν έχω προτίμηση, μ' αρέσουν και οι δύο τρόποι... Στο πρώτο πρόσωπο, μ' αρέσει η αμεσότητα, όπως λέει ο Ιαβέρης, είναι σαν κάποιος που σου λέει την ιστορία του. Επίσης, μ' αρέσει γιατί εμβαθύνεις στην οπτική και την λογική ενός ανθρώπου... Στην τριτοπρόσωπη αφήγηση, μ' αρέσει που ο συγγραφέας μπορεί να ξέρει τα πάντα, και που ξέρεις πώς σκέφτονται κ νιώθουν όλοι οι χαρακτήρες... Γενικά μ' αρέσει και ο συγγραφέας παντογνώστης...
 

Ίζι

Κυρά των Σκιών
Ο Ίταλο Καλβίνο στο βιβλίο του "Αν Μια Νύχτα του Χειμώνα Ένας Ταξιδιώτης" χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό δεύτερο πρόσωπο, απευθυνόμενος στον αναγνώστη. (Σε στυλ "Τώρα ανοίγεις το βιβλίο, αναγνώστη, γνωρίζεις τον τάδε χαρακτήρα, σκέφτεσαι ότι μπλα μπλα".) Κι αυτό από την πρώτη μέχρι την τελευταία σελίδα. Δεν το έχω διαβάσει ολόκληρο, μόνο τις πρώτες σελίδες και μερικά κεφάλαια από το υπόλοιπο βιβλίο, από περιέργεια κυρίως. Θα το κάνω σύντομα, γιατί το εγχείρημά του είναι σίγουρα πολύ απαιτητικό κι ενδιαφέρον.
 
Η δευτεροπρόσωπη αφήγηση είναι μάλλον ασυνήθιστη - πρώτη φορά την συνάντησα μόλις πρόσφατα και παραδόξως σε τρία διαφορετικά βιβλία ("Ο Μπόρχες και οι αιώνιοι ουραγκοτάγκοι" "Αύρα" και "Ο Βιασμός") μου άρεσε όμως ιδιαίτερα - ιδίως στην Αύρα ενίσχυε κατά πολύ την απόκοσμη αίσθηση της ιστορίας. Μου φαίνεται η πιο ελκυστική από τις τρεις, αλλά συμφωνώ πως είναι απαιτητική και ίσως να μην ταιριάζει σε κάθε κείμενο.
 
Last edited:
Ο Ίταλο Καλβίνο στο βιβλίο του "Αν Μια Νύχτα του Χειμώνα Ένας Ταξιδιώτης" χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό δεύτερο πρόσωπο, απευθυνόμενος στον αναγνώστη. (Σε στυλ "Τώρα ανοίγεις το βιβλίο, αναγνώστη, γνωρίζεις τον τάδε χαρακτήρα, σκέφτεσαι ότι μπλα μπλα".) Κι αυτό από την πρώτη μέχρι την τελευταία σελίδα. Δεν το έχω διαβάσει ολόκληρο, μόνο τις πρώτες σελίδες και μερικά κεφάλαια από το υπόλοιπο βιβλίο, από περιέργεια κυρίως. Θα το κάνω σύντομα, γιατί το εγχείρημά του είναι σίγουρα πολύ απαιτητικό κι ενδιαφέρον.
στο συγκεκριμένο βιβλίο μ' άρεσε πολύ αυτή η αφήγηση...

γενικά νομίζω πως δεν την προτιμω :χμ: αλλά απ' την άλλη, όπως ξαναέγραψα, συμφωνώ πως το πρόσωπο της αφήγησης είναι απλά εργαλείο του συγγραφέα, και το πόσο θα μ' αρέσει τελικά το βιβλίο δεν θα έχει να κάνει με αυτό!
 
Γενικά, δεν έχω ιδιαίτερη προτίμηση σε κάποιον από τους δυο τρόπους, δεν το πολυπροσέχω. Νομίζω βέβαια ότι η αφήγηση σε πρώτο πρώσοπο ταιριάζει ιδιαίτερα στα ονειρικά, με "ρευστή" υπόθεση βιβλία. Στα ψάθινα καπέλα, ας πούμε, δε θα μου φαινόταν ωραίο να ήταν σε τρίτο πρώσοπο αφήγηση, μια και μιλάει για μια περίοδο στη ζωή του ανθρώπου όπου όλα είναι ρευστά και υποκειμενικά. Κι αυτό όμως είχε κομμάτια τριτοπρώσοπης αφήγησης, όπου μιλούν και άλλοι χαρακτήρες, εκτός της ηρωίδας-αφηγήτριας. Τελικά, θα καταλήξω ότι μάλλον προτιμώ την εναλλαγή!:)
΄΄Εχω βρει ένα βιβλίο με πολύ ιδιαίτερη τεχνική αφήγησης: είναι μυθιστόρημα, αλλά είναι δομημένο σαν θεατρικό, όλο διαλόγους, χωρίς καθόλου αφήγηση ενδιάμεσα! Το μόνο αφηγηματικό μέρος σεε τριτοπρώσοπη αφήγηση είναι το υποτιθέμενο αστυνομικό ντοκουμέντο και οι απρώσοπες θεωρίες που αφορούν το θέμα του βιβλίου και παρεμβάλλονται ενδιάμεσα. Γενικά, θα μπορούσα να πω ότι είναι η υπέρτατη εφαρμογή της ατάκας-συμβουλής: "δείξε (τους χαρακτήρες των ηρώων και τα αισθήματα τους) μην περιγράφεις(στα αγγλικά: Show don't tell).
 
Top