Σχετικά με την χρονολογία των ομηρικών επών.

Δείτε τον παρακάτω σύνδεσμο : http://news.in.gr/culture/article/?aid=1231056285
Άν ισχύουν αυτά που λέει, τότε τα ομηρικά έπη (ή κάποια πρώιμη μορφή αυτών) θα πρέπει να γράφτηκαν (ή επινοήθηκαν) πολύ πριν τον 8ο αιώνα π.Χ.

(Σημείωση: στον σύνδεσμο που παραπέμπω αναφέρεται ότι στην πινακίδα βρέθηκαν σημάδια της Γραμμικής Α'. Ίσως όμως να πρόκειται για λάθος γιατί σε αλλες ιστοσελίδες που διάβασα την είδηση αναφέρεται η Γραμμική Β' ως σύστημα γραφής αλλά και λόγω του αποσπασματικού χαρακτήρα του κειμένου)
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Προσωπικά δεν θα με παραξένευε εάν μάθαινα πως τα ομηρικά έπη γραφτήκαν πιο πριν από ότι τα τοποθετούμε τώρα ή βασίστηκαν σε παρόμοιες πιο πρώιμες εξιστορήσεις.

Εδώ που τα λέμε είναι κάπως λογικό η εξιστόρηση, γραπτή ή προφορική, να ξεκίνησε κοντά στα συμβάντα γιατί αλλιώς πώς μείναν τόσες πληροφορίες και λεπτομέρειες για τον Όμηρο;
 
Πάντως είναι η πρώτη φορά που ανακαλύπτεται αντικείμενο της μυκηναϊκής εποχής με καθαρή αναφορά στα ομηρικά έπη.
 

Λορένα

Πολεμίστρια του Φωτός
Διαβασα νωριτερα το πρωι το αρθρο, σχετικαμε την ανακαλυψη των ανακτορων του Οδυσσεα. Περιμενω και εγω να δω αν οντως ειναι αληθεια αυτο το σπιτι του Οδυσσεα (ελια, ειχε μεσα σε κανενα δωματιο; ).

Και εχω περιεργεια γιατι θελω να δω πως θα αντιδρασουν καποιοι που ειχαν υποστηριξει πριν καιρο πως η Ιθακη του Οδυσσεα, δεν ειναι η σημερινη Ιθακη που ξερουμε, αλλα το δυτικο ακρο του νησιου της Κεφαλλονιας > εδω ο χαρτης <, που καποτε ηταν νησι και με το περασμα του χρονου (και σεισμων) ενωθηκε με την Κεφαλλονια. Η θεωρια αυτη ενισχυεται, με την περιγραφη του νησιου της Ιθακης απο τον Ομηρο που την παρουσιαζε με πλουσια δαση και καποιοι λενε πως ταιριαζει απολυτα αυτο το κομματι γης με τις περιγραφες του Ομηρου, ενω η ιθακη η σημερινη (διαβασα, δεν ξερω) δεν ανταποκρινεται σ' αυτη την περιγραφη. Η θεωρια τελειωνε με καποιες γεωλογικες ερευνες που γινονται για να βρεθει αν υπηρξε αυτη η ενωση στην Κεφαλονια.

Αλλη θεωρια αναρωτιεται πως ειναι δυνατον ο Ομηρος να εγραψε τα επη του, αφου ηταν τυφλος, και μια αλλη πως τα απεδωσαν απλα στον Ομηρο. Αλλωστε τρωικος πολεμος, δεν καταγραφεται μονο σε εαν επος (αλλα σε πολλα, και μαλλον ολα απο τον Ομοηρο), η Ιλιαδα περιγραφει μονο τον τελευταιο χρονο του πολεμου, και τελειωνει με την παραλαβη της σωρου του Εκτορα απο τον πατερα του, ενω.. υπαρχει και συνεχεια φυσικα

Παρακολουθω με ενδιαφερον παντως, οποια εξελιξη πανω σε τετοια θεματα (οπως και του Μ. Αλεξανδρου πχ), και.. περιμενω να δω την οποια εξελιξη για ευρηματα της Ιθακης :)
 
Last edited:

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Έχεις δίκιο, Φιλόσοφε, αν και ενδέχεται η αναφορά να μην είναι στην Οδύσσεια, το έργο αυτό καθαυτό, όπως το γνωρίζουμε τώρα, αλλά σε ένα πρωτογενές υλικό.

Να και το σχετικό απόσπασμα από το άρθρο στο οποίο μάς παράπεμψες.

"Σημειώνεται ότι πριν τέσσερα χρόνια, τον Νοέμβριο του 2006, ήρθε στο φως ένα σημαντικό εύρημα από την Ιθάκη. Επρόκειτο για πινακίδα, για την οποία υπάρχει αναφορά στην Οδύσσεια. Το εύρημα παρουσιάστηκε σε γερμανικό έγκριτο αρχαιολογικό έντυπο (ΚΑDMOS). Πρόκειται για την απεικόνιση πλοίου με τον Οδυσσέα, δεμένο στο κατάρτι, και τερατόμορφα σχέδια, μια τρίαινα και σημάδια γραφής Γραμμικής Α. Την επιστημονική δημοσίευση συνυπογράφουν δύο Έλληνες αρχαιολόγοι με τον ειδικό σε θέματα επιγραφικής Βρετανό Τζ. Όουενς."​
Πάντως το ξαναλέω, εμένα μου μοιάζει πολύ λογικό οι σχετικές εξιστορήσεις να ξεκίνησαν νωρίς, κοντά στα γεγονότα, κι ενδεχομένως κάποια στιγμή, κάποιος Όμηρος να τις συμμάζεψε, να τις σουλούπωσε και να τις παρέδωσε σαν έπη.

Και εχω περιεργεια γιατι θελω να δω πως θα αντιδρασουν καποιοι που ειχαν υποστηριξει πριν καιρο πως η Ιθακη του Οδυσσεα, δεν ειναι η σημερινη Ιθακη που ξερουμε, αλλα το δυτικο ακρο του νησιου της Κεφαλλονιας > εδω ο χαρτης <, που καποτε ηταν νησι και με το περασμα του χρονου (και σεισμων) ενωθηκε με την Κεφαλλονια. Η θεωρια αυτη ενισχυεται, με την περιγραφη του νησιου της Ιθακης απο τον Ομηρο που την παρουσιαζε με πλουσια δαση και καποιοι λενε πως ταιριαζει απολυτα αυτο το κομματι γης με τις περιγραφες του Ομηρου, ενω η ιθακη η σημερινη (διαβασα, δεν ξερω) δεν ανταποκρινεται σ' αυτη την περιγραφη.
Τα "πλούσια δάση" δεν αποτελούν κάποια ισχυρή ένδειξη καθώς αν τύχει και χαθεί παντελώς ένα δάσος σε ένα νησί (από πυρκαγιά ή αποψίλωση), δεν είναι βέβαιο πως θα ξαναφυτρώσει από μόνο του.
 
Μου κάνει εντύπωση που τόσα χρόνια δεν είχαν βρει το παλάτι του Οδυσσέα. Τοσο μεγαλο νησί ήταν, θαμενο ήταν το παλάτι; (ουτε μια κολωνα δεν φαινοταν πια; ) ή δεν το χαν ψάξει ποτέ;

Επισης, δεν ειναι γνωστο πότε περιπου εγινε ο τρωικος πολεμος; Αφου βρεθηκαν αλλα παλατια (οι Μυκηνες πχ), οπως και βρεθηκαν και τα ερειπια της Τροιας, γιατι αυτη η ανακαλυψη αλλαζει τα δεδομενα;

(Δεν μπορω να το καταλαβω, σορι :συγνώμη:)
 
αγαπητή συνονόματη
για το παλάτι του Οδυσσέα διάβασα αυτο

http://www.ixorcosmos.gr/ic1/el/enimerosi/katalogos-i-stili-tou-baggeli-mpexi/597-vrethike-to-palati-toy-odissea-stin-ithaki

οσο για τον τρωικό πόλεμο οι περισσότεροι πιστεύουν πως έγινε το 12ο αιώνα πΧ.
πάντως η γεωγραφική θέση και μονο της Τροίας δικαιολογεί έναν πολύχρονο πόλεμο,με ή χωρίς τη βοήθεια των θεών. :)
 
Last edited:

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
(δυστυχώς, το άρθρο στο οποίο μας παραπέμπεις δεν είναι γραμμένο με νηφάλιο κι αντικειμενικό ύφος)
 
δε θα διαφωνήσω, το εβαλα εδώ για να δούμε το ζήλο που δείχνουν για να βρεθεί το παλάτι του Οδυσσέα ΄ή ένα παλάτι που θα μπορέσουν να συνδέσουν μαζί του και "πέθανα" με το σχόλιο!!
 
Κατά την γνώμη μου ο Τρωικός πόλεμος,δηλαδή ένας πόλεμος οικονομικού-πολιτικού ενδιαφέροντος,έγινε γύρω στο 1200-1100 π.Χ.Με την πάροδο των αιώνων τα ιστορικά γεγονότα και οι ιστορικές αφηγήσεις όπως είναι λογικό απέκτησαν μυθώδες χαρακτήρα και μπήκαν πολλά θεϊκά,ηρωικά,μεγαλειώδη στοιχεία με αποτέλεσμα γύρω στο 850 π.Χ ο Όμηρος(ή έστω ένας ή περισσότεροι αοιδοί) να συνθέσουν τα δύο έπη.

Τα θέματα που προκύπτουν ωστόσο είναι πάρα πολλά.Αναφέρω μερικά ενδεικτικά:

α)Τα έπη δημιουργήθηκαν εξαρχής γύρω στο 850 π.Χ σε γραπτή μορφή ή μήπως από το 850 π.Χ διαδίδονταν προφορικά και μόνο γύρω στο 550 π.Χ αποτυπώθηκαν γραπτά με την εντολή του Πεισίστρατου;
β)Υπήρξε όντως ο Τρωικός πόλεμος;Αν ναι,τότε ίσως να έγινε γύρω στο 1200 π.Χ αλλά ίσως και γύρω στο 900 π.Χ
γ)Η κοινωνία που περιγράφει ο Όμηρος είναι αυτή της εποχής του(δηλαδή το 850 π.Χ) ή μήπως είναι η κοινωνία του 1200 ή 950 π.Χ;Ή μήπως είναι μια κοινωνία που αποτελεί αντικείμενο της φαντασίας του;

Ένα βιβλίο που αναλύει όλα μα όλα τα θέματα σχετικά με τον Όμηρο και τα δύο έπη είναι το ''A new companio to Homer,εγχειρίδιο ομηρικών σπουδών'' από τις εκδόσεις ΔΗΜ.Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΑ.Το βιβλίο απευθύνεται ίσως στο επιστημονικό κοινό αλλά θα μπορούσε να το διαβάσει και να το κατανοήσει ο καθένας που ενδιαφέρεται για τον Όμηρο.
 
Ο/Η Scipio έγραψε:
Κατά την γνώμη μου...
...Απαντάω και εγώ έναν χρόνο μετά,
μα ειλικρινά - όταν ξεκινά κανείς το λόγο με αυτή τη φράση,
προσθέτει ή αφαιρεί άθελά του εγκυρότητα σε ότι ακολουθεί;
:ωιμέ:
Μπορεί και είναι σχήμα λεκτικό βέβαια, του στυλ "Κατά τη γνώμη μου, δεν έχω γνώμη."
Αυτό παίζει.

Κατά τα άλλα, μην το πεί κανείς του Σκιπίωνος ότι την γνώμη του την έχει κατακλέψει και η σύγχρονη έρευνα.
Τεσπα. Να πω και κάτι ον τοπικ. Το βιβλίο λέγεται ''A new companio to Homer,εγχειρίδιο ομηρικών σπουδών''.
Δεν το μπορώ αυτο το companio. Μου θυμίζει ότι δεν πήρα ποτέ το λόουερ :γρμβ:
 
Top