Παιδιά, ακολουθώ κι εγώ. Εβγαλα και τα τρία κεφάλαια και συμφωνώ με Χρήστο ότι είναι απαιτητικό ανάγνωσμα. Περισσότερο βατό μου φάνηκε το πρώτο κεφάλαιο, μάλλον γιατί αποτέλεσε μια γενική εισαγωγή. Τα επόμενα δύο με δυσκόλεψαν λίγο κυρίως γιατί όπως κι εσύ Ασημένια, δεν γνωρίζω το έργο των φιλοσόφων, που αναφέρονται πλην του Αριστοτέλη και λίγο του Παρμενίδη.
Μου άρεσε πολύ αυτό το σημείο:
«Το παράλογο γεννιέται απ’ την αντίφαση που υπάρχει ανάμεσα στον πόθο του ανθρώπου και την παράλογη σιωπή του κόσμου.»(από το δεύτερο κεφάλαιο). Καταδεικνύει όλη την τραγικότητα του ανθρώπου που αναζητά την λογική και την αλήθεια μέσα σε έναν κόσμο που από την φύση του είναι παράλογος αφού
«το παράλογο δεν μπορεί να υπάρξει έξω απ’ αυτόν τον κόσμο», όπως αναφέρεται στο τρίτο κεφάλαιο. Άρα, έτσι όπως το καταλαβαίνω, η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη και εναπόκειται στον άνθρωπο είτε να συμβιβαστεί με αυτή είτε να βάλει ένα τέλος αυτοκτονώντας, αν βέβαια καταλήξουμε (δηλαδή ο Καμύ) στο συμπέρασμα ότι
«…η αυτοκτονία αποτελεί μια λύση για το παράλογο.»
Εκεί που έκαψα μπιέλες είναι με αυτή την φράση του τρίτου κεφαλαίου: «
Το παράλογο είναι, η δίχως Θεό, αμαρτία» Δεν μπορώ να την καταλάβω ούτε καν από τα συμφραζόμενα. Μήπως εννοεί ότι είναι μια αμαρτία που δεν έχει σχέση με θρησκείες γι’ αυτό είναι «δίχως Θεό»; Αλλά αν είναι έτσι, γιατί να την λέμε αμαρτία αφού είναι καθαρά θρησκευτικός "όρος";
- Ένας άνθρωπος χαρακτηρίζεται ευκολότερα όταν υποκρίνεται παρά όταν φέρεται με ειλικρίνεια. Αυτό με προβλημάτισε αρκετά, είχε και το παράδειγμα με τον ηθοποιό που δεν με βοήθησε ιδιαίτερα, γιατί πώς μπορεί να γίνει αυτό που λέει η πρόταση? Ίσως επειδή όταν γνωρίζουμε με σιγουριά ότι κάποιος υποκρίνεται, μπορούμε να βγάλουμε περισσότερα συμπεράσματα σε σχέση με κάποιον που παρότι είναι ειλικρινής εμείς δεν είμαστε σίγουροι για την ειλικρίνειά του. Ίσως γιατί ακόμα κι αυτός που νομίζει πως είναι ειλικρινής, τελικά δεν είναι ειλικρινής ούτε με τον εαυτό του (?)
Κι εγώ κάπως έτσι το εξέλαβα. Σίγουρα, όταν ξέρεις ότι κάποιος προσποιείται μια συμπεριφορά Α ή τελοσπάντων όταν προσποιείται τόσο χάλια που υποψιάζεσαι ότι δεν είναι ειλικρινής
, καταλαβαίνεις πολύ πιο εύκολα ότι στην πραγματικότητα αυτό που χαρακτηρίζει την προσωπικότητά του, είναι η συμπεριφορά Β.
Το παράδειγμα του ηθοποιού ίσως έχει να κάνει με αυτό που λένε κάποιες φορές οι ηθοποιοί, δηλαδή ότι ψάχνουν να βρουν ένα κομμάτι του εαυτού τους σε κάθε ρόλο για να μπορέσουν να τον υποδυθούν ή ότι βάζουν κάτι από τον εαυτό τους σε κάθε ρόλο που υποδύονται (ίσως αυτό εξηγεί το πόσο διαφορετικά μπορεί δύο ηθοποιοί να προσεγγίσουν τον ίδιο ακριβώς ρόλο). Έτσι, όσες πιο πολλές φορές δεις έναν ηθοποιό σε διαφορετικούς ρόλους, τόσο περισσότερες πλευρές του χαρακτήρα του έχεις ανακαλύψει.
Πάντως, απ' ότι έχω καταλάβει μέχρι στιγμής, ο Καμύ θεωρεί ότι το βαθύτερο αίτιο πολλών αυτοκτονιών είναι η συνειδητοποίηση ότι την ζωή δεν αξίζει να την ζεις και το δυσβάστακτο αυτής της συνειδητοποίησης ακόμα και σε περιπτώσεις αυτοκτονιών που μπορεί να οφείλονται σε φαινομενικά άσχετα αίτια όπως ανίατες ασθένειες κτλ. Γενικά, δεν διαφωνώ. Από τον τρόπο όμως που παρουσιάζει τις σκέψεις του μέχρι στιγμής μου δίνει την εντύπωση ότι μιλάει για ανθρώπους που δίνουν τέρμα στην ζωή τους επειδή παραφιλοσοφησαν την ζωή γενικά και είδαν ότι δεν οδηγεί πουθενά να συνεχίσουν να ζουν (ίσως να φταίει και το βαρύ φιλοσοφικό ύφος του βιβλίου, που είναι πολύ θεωρητικό).
Εννοώ ότι συνήθως, οι άνθρωποι αυτοκτονούν λόγω 'ταπεινών' και 'πρακτικών' αιτίων, όπως χρέη, τύψεις, κατάθλιψη κτλ. Η μοναδική περίπτωση αυτόχειρα, που έχω ακούσει, που έδωσε τέρμα στην ζωή του για τους λόγους που αναλύει ο Καμύ είναι αυτή του καθηγητή Φιλοσοφίας,
Λιαντίνη. Οπως τουλάχιστον τον είχαν παρουσιάσει τότε τα μέσα, ήταν ένας άνθρωπος που δεν αντιμετώπιζε τα προβλήματα, που συνήθως ωθούν κάποιον στην αυτοκτονία, αλλά αντιμετώπιζε την αυτοκτονία του, σαν μια 'εθελούσια έξοδο' από την ζωή ή κάπως έτσι. Προφανώς, μια ζωή της οποίας το παράλογο δεν μπορούσε πλέον να αντέξει. Μάλιστα, κατά περίεργη σύμπτωση,
στο γράμμα που άφησε στην κόρη του και εξηγεί τους λόγους της αυτοκτονίας του (ευελπιστώ να είναι όντως αυτό και να μην πρόκειται για παραπληροφόρηση της Wikipedia), αναφέρει και την λέξη 'παραλογισμός'.
O Λιαντίνης όμως ήταν μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση ανθρώπου, που σε κάθε περίπτωση, 'αναγκαστηκε' και λίγο λόγω αντικειμένου σπουδών και επαγγέλματος να φιλοσοφήσει την ζωή παραπάνω από τον μέσο άνθρωπο και δεν είναι σίγουρα ο μέσος αυτόχειρας.