Ρεζίς Ντεμπρέ (Regis Debray): “Η διδασκαλία της θρησκείας στο ουδετερόθρησκο σχολείο”
(“L'enseignement du fait religieux dans l' ecole laique”)
(Υπόμνημα στον υπουργό Εθνικής Παιδείας τής Γαλλίας Ζακ Λανγκ, 2002).
Τίτλος: Η διδασκαλία της θρησκείας στο ουδετερόθρησκο σχολείο
Πρωτότυπος τίτλος: L'enseignement du fait religieux dans l' ecole laique
Συγγραφέας: Ρεζίς Ντεμπρέ (Regis Debray)
Μετάφραση: Γιώργος Καράμπελας
Εκδόσεις: Εστία
Έτος έκδοσης: 2004
Έτος πρώτης έκδοσης: 2002 (Γαλλικά)
Διαστάσεις: 21χ14
Αριθμός σελίδων: 102
ISBN: 960-05-1175-6
Σημαντικό θέμα μέσα από μία ερώτηση: Πρέπει να διδάσκεται το μάθημα των Θρησκευτικών στο δημόσιο σχολείο;
Το βασικό αυτό ερώτημα έχει και προεκτάσεις· να διδάσκεται ή να καταργηθεί; να είναι υποχρεωτικό ή προαιρετικό; να δίνεται έμφαση (και) στην επίσημη θρησκεία τού κράτους ή όχι;
Κατά καιρούς, υπήρχαν πολλές σχετικές εγκύκλιοι τού Υπουργείου Παιδείας, με σημαντική σημείωση, τον σεβασμό στους λόγους συνείδησης των μαθητών που δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν το μάθημα (χωρίς συνέπειες ή αιτιολογήσεις τής άρνησης-απαλλαγής αυτής). Από την άλλη, πολλά ερωτηματικά προκύπτουν για τη σπουδαιότητα τού μαθήματος, αποκομμένη από δήλωση πίστης (αν δεν ισχύει αυτή η ένωση, γιατί αυτή η απόρριψη ενός τόσο σημαντικού μαθήματος; Σημαντικού γιατί, η Θρησκεία ενός κράτους, οι θρησκείες σε κάθε άκρη του κόσμου, είναι βασική γνώση με μεγαλειώδεις προεκτάσεις στη γνώση και στην κριτική σκέψη τού μαθητή. Επίσης, οι σχέσεις των δύο μερών, Κράτος και Εκκλησία, ποια πρέπει να είναι· με τα δεδομένα τής Ελλάδας, βάση τού Συντάγματος (1. Μέρος πρώτο: Βασικές διατάξεις / 1.2 Τμήμα Β': Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας / 1.2.1 Άρθρο 3):
ΤΜΗΜΑ Β': Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας
Άρθρο 3
1. Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Μεγάλη Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Εκκλησία του Χριστού· τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Είναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Ιερά Σύνοδο των εν ενεργεία Αρχιερέων και από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Τόμου της κθ' (29) Ιουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.
2. Το εκκλησιαστικό καθεστώς που υπάρχει σε ορισμένες περιοχές του Κράτους δεν αντίκειται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου.
3. Το κείμενο της Αγίας Γραφής τηρείται αναλλοίωτο. Η επίσημη μετάφρασή του σε άλλο γλωσσικό τύπο απαγορεύεται χωρίς την έγκριση της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδας και της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας στην Κωνσταντινούπολη.
Με την ύπαρξη και διδασκαλία ενός μαθήματος, θίγονται ατομικά και κοινωνικά διακαιώματα; Μα κι εδώ, ορίζονται από το Σύνταγμα της Ελλάδας. Πώς μπορεί ένα τόσο σπουδαίο μάθημα να είναι επικίνδυνο για τις ελευθερίες τού ατόμου; Τελικά, ποιες οι συνέπειες ύπαρξης ή όχι τού μαθήματος των θρησκευτικών; Πολλά τα ερωτήματα, μεγάλος προβληματισμός απαντούν πολλοί. Μεγάλος προβληματισμός εμφανίζεται κι απ' την πλευρά των εκπαιδευτικών, των γονέων και ασφαλώς των νέων ανθρώπων που τους αγγίζει άμεσα. [προσωπικά, μου κάνει μεγάλη εντύπωση, όταν βλέπω εκπαιδευτικούς που αναφέρουν για το θέμα, σαν δύσκολη ερώτηση και με απάντηση καθόλου εύκολη / προσφορά, αξιοποίηση, πληροφορία, αντίλογος, απαξίωση, προκαταλήψεις, σπουδαιότητα, ρόλος, σκοπός, επικρατούσα θρησκεία, ουδετερόθρησκη διδασκαλία].
[Πολεμάς τη γνώση; πολεμάς την πίστη; Δικαίωμα; (αν νιώθω έτοιμος και ξεκομμένος από καθετί που αφορά τη σχέση ελευθερίας και πίστης, ας μην δέχομαι να παντρευτώ θρησκευτικά, ας μην βαφτίζω τα παιδιά μου, ας μην ακολουθώ τίποτα το θρησκευτικό. Όλο αυτό όμως, δεν στερεί γνώση; δεν στερεί σημαντικές ελευθερίες των δικών μου παιδιών; / αν δεν γνωρίζω πώς θα αρνηθώ κάτι; πώς θα στερήσω επιλογές και κριτική σκέψη σε νέους ανθρώπους; / Άλλο πράγμα η βελτίωση, ο διάλογος και άλλο πράγμα η άρνηση-απόρριψη γνώσης].
Οι πηγές για το θέμα είναι πολλές, δεν θα παραθέσω καμία, γνωρίζοντας και τις ιδιαιτερότητες που καλύπτουν τη χώρα μας, προσπάθησα να δω το θέμα όσο γίνεται ξεκάθαρα και η επιλογή -πιστεύω- ήταν εύκολη και χαρακτηριστική. Η σύγκριση δύο διαφορετικών πεδίων, δύο πόλους τού ευρωπαϊκού φάσματος ως προς τη διδασκαλία της θρησκείας: το ελληνικό και το γαλλικό παράδειγμα. Το βιβλίο τού Ρεζίς Ντεμπρέ (Regis Debray): “Η διδασκαλία της θρησκείας στο ουδετερόθρησκο σχολείο” (“L'enseignement du fait religieux dans l' ecole laique”) - (Υπόμνημα στον υπουργό Εθνικής Παιδείας τής Γαλλίας Ζακ Λανγκ, 2002). Από τις εκδόσεις «Εστία», πρόλογος Ζακ Λανγκ, μετάφραση: Γιώργος Καράμπελας, επίμετρο: Παντελής Καλαϊτζίδης. Πρόκειται για ένα υπόμνημα που υπέβαλε στο γαλλικό υπουργείο Παιδείας, έπειτα από ανάθεση του Ζακ Λανγκ, για το κατά πόσον είναι αναγκαία η διδασκαλία των θρησκειών στα ουδετερόθρησκα δημόσια γαλλικά σχολεία. «Η ουδετεροθρησκεία είναι μια γαλλική ιδιαιτερότητα, αναπόσπαστη με την ιστορία της Γαλλίας εδώ και δύο αιώνες. Από την 3η Δημοκρατία και εφεξής περιοριζόμαστε να διδάσκουμε τις γνώσεις που επιτρέπουν στον πολίτη να ασκεί τα δικαιώματά του. Μπορούμε όμως να κατανοήσουμε τον σημερινό κόσμο και τη σημερινή πολιτική αν δεν προσεγγίσουμε το θρησκευτικό φαινόμενο; Και αν δεν το κατανοήσουμε, μπορούμε να κατανοήσουμε τον πολιτισμό;».
Ο Ρεζίς Ντεμπρέ γεννήθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου του 1940. Γάλλος φιλόσοφος και θεωρητικός του μαρξισμού, ήρθε από πολύ νέος σε επαφή με τους Kάστρο, Γκεβάρα, Aλιέντε και Mιτεράν. Yπήρξε σύμβουλος του Γάλλου προέδρου για επτά χρόνια. Ένα εγκωμιαστικό του άρθρο για την Kούβα στάθηκε η αφορμή, πριν από περίπου τριάντα χρόνια, να επισκεφθεί τη χώρα έπειτα από πρόσκληση του Φιντέλ Kάστρο. Eκεί γνωρίστηκε με τον Tσε Γκεβάρα και πέρασε δέκα χρόνια στη Λατινική Aμερική πολεμώντας στο πλευρό του. Στη Bολιβία συνελήφθη από τις αρχές και καταδικάστηκε σε τριάντα χρόνια φυλακή. Ελευθερώθηκε μετά από πέντε χρόνια, το Δεκέμβριο του '70, χάρη στην παρέμβαση, μεταξύ άλλων, των Nτε Γκωλ, Aντρέ Mαλρώ και Σαρτρ.
Πολιτικός μυθιστοριογράφος, δοκιμιογράφος, καθηγητής φιλοσοφίας. Ακολούθησε τον Κάστρο στην Κούβα και τον Τσε Γκεβάρα στη Βολιβία. Πολιτικός πρόσφυγας στη Χιλή, έγινε φίλος με τον Αλιέντε, του οποίου επιδοκίμασε την πολιτική της λαϊκής ενότητας. 'Οταν επέστρεψε στη Γαλλία, ασχολήθηκε με τη συγγραφή και συντάχθηκε με το σοσιαλιστικό κόμμα μέχρι το 1974. 'Οταν έλαβε το βραβείο Femina για το μυθιστόρημά του La neige brule (1977), κατέθεσε το χρηματικό ποσό που αντιστοιχούσε στο βραβείο στην επανασταστική κομουνιστική λίγκα. Συνόδευσε τον Φρανσουά Μιτεράν, με τον οποίο ήταν φίλος, σε πολλά ταξίδια στη Λατινική Αμερική και συμμετείχε στην Επιτροπή Μελέτης των Ελευθεριών που δημιούργησε ο σοσιαλιστής ηγέτης. Το 1981 ανέλαβε τη γενική γραμματεία της προεδρίας της Δημοκρατίας. 'Εργα του: 1974 La Critique des armes I et II 1975 Les Rendez-vous manques pour Pierre Goldman 1975 L' Indesirable 1976 Journal d' un petit-bourgeois entre deux feux et quatre murs 1977 La neige brule 1978 Lettre aux communistes francaiw et a quelques autres 1979 Le pouvoir intellectuel en France 1980 Le Scribe: genese du politique 1981 Critique de la raison politique ou l' inconscient religieux 1984 La puissance et les reves 1985 Les empires contre L' Europe 1986 Comete, ma comete 1986 Eloges 1986 Le pouvoir intellectuel en France 1987 Les Masques 1990 A Demain de Gaulle 1991 Cours de mediologie generale (Η επιστήμη της Επικοινωνίας) 1991 Cristophe Colomb, le visiteur de l' aube 1992 La France a l' exposition universelle de Seville: facette d' une nation 1992 Contretemps: eloge des ideaux perdus 1992 Vie et mort de l' image 1993 L' Etat seducteur 1994 Manifestes mediologiques 1995 Contre Venise
Από το υπόμνημα αυτό, λοιπόν, σχηματίστηκε αυτό το μικρό βιβλίο των 102 σελίδων. Στα περιεχόμενα θα δούμε:
Για να μην κουράζω με παραπάνω σκέψεις και στοιχεία, οι αντιστάσεις απέναντι στη γνώση είναι αποδεκτή απ' όλους, ένα ουσιαστικό μάθημα με κορμό τη Θρησκεία και τις θρησκείες γενικότερα είναι σημαντικό βήμα προς την ουσία τής ελεύθερης σκέψης· οι αντιδράσεις και οι διαφωνίες μπορούν να βρουν γόνιμο έδαφος μόνο μέσα από διάλογο και όχι από τυφλή άρνηση.
Στο βιβλίο υπάρχουν ουσιαστικές προτάσεις και σκέψεις προς το σωστό δρόμο, αξίζει την ανάγνωση καθώς και την μετέπειτα προσωπική μας έρευνα, μέσα από μεγάλη και σημαντική βιβλιογραφία.
(“L'enseignement du fait religieux dans l' ecole laique”)
(Υπόμνημα στον υπουργό Εθνικής Παιδείας τής Γαλλίας Ζακ Λανγκ, 2002).
Τίτλος: Η διδασκαλία της θρησκείας στο ουδετερόθρησκο σχολείο
Πρωτότυπος τίτλος: L'enseignement du fait religieux dans l' ecole laique
Συγγραφέας: Ρεζίς Ντεμπρέ (Regis Debray)
Μετάφραση: Γιώργος Καράμπελας
Εκδόσεις: Εστία
Έτος έκδοσης: 2004
Έτος πρώτης έκδοσης: 2002 (Γαλλικά)
Διαστάσεις: 21χ14
Αριθμός σελίδων: 102
ISBN: 960-05-1175-6
Σημαντικό θέμα μέσα από μία ερώτηση: Πρέπει να διδάσκεται το μάθημα των Θρησκευτικών στο δημόσιο σχολείο;
Το βασικό αυτό ερώτημα έχει και προεκτάσεις· να διδάσκεται ή να καταργηθεί; να είναι υποχρεωτικό ή προαιρετικό; να δίνεται έμφαση (και) στην επίσημη θρησκεία τού κράτους ή όχι;
Κατά καιρούς, υπήρχαν πολλές σχετικές εγκύκλιοι τού Υπουργείου Παιδείας, με σημαντική σημείωση, τον σεβασμό στους λόγους συνείδησης των μαθητών που δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν το μάθημα (χωρίς συνέπειες ή αιτιολογήσεις τής άρνησης-απαλλαγής αυτής). Από την άλλη, πολλά ερωτηματικά προκύπτουν για τη σπουδαιότητα τού μαθήματος, αποκομμένη από δήλωση πίστης (αν δεν ισχύει αυτή η ένωση, γιατί αυτή η απόρριψη ενός τόσο σημαντικού μαθήματος; Σημαντικού γιατί, η Θρησκεία ενός κράτους, οι θρησκείες σε κάθε άκρη του κόσμου, είναι βασική γνώση με μεγαλειώδεις προεκτάσεις στη γνώση και στην κριτική σκέψη τού μαθητή. Επίσης, οι σχέσεις των δύο μερών, Κράτος και Εκκλησία, ποια πρέπει να είναι· με τα δεδομένα τής Ελλάδας, βάση τού Συντάγματος (1. Μέρος πρώτο: Βασικές διατάξεις / 1.2 Τμήμα Β': Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας / 1.2.1 Άρθρο 3):
ΤΜΗΜΑ Β': Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας
Άρθρο 3
1. Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Μεγάλη Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Εκκλησία του Χριστού· τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Είναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Ιερά Σύνοδο των εν ενεργεία Αρχιερέων και από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Τόμου της κθ' (29) Ιουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.
2. Το εκκλησιαστικό καθεστώς που υπάρχει σε ορισμένες περιοχές του Κράτους δεν αντίκειται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου.
3. Το κείμενο της Αγίας Γραφής τηρείται αναλλοίωτο. Η επίσημη μετάφρασή του σε άλλο γλωσσικό τύπο απαγορεύεται χωρίς την έγκριση της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδας και της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας στην Κωνσταντινούπολη.
Με την ύπαρξη και διδασκαλία ενός μαθήματος, θίγονται ατομικά και κοινωνικά διακαιώματα; Μα κι εδώ, ορίζονται από το Σύνταγμα της Ελλάδας. Πώς μπορεί ένα τόσο σπουδαίο μάθημα να είναι επικίνδυνο για τις ελευθερίες τού ατόμου; Τελικά, ποιες οι συνέπειες ύπαρξης ή όχι τού μαθήματος των θρησκευτικών; Πολλά τα ερωτήματα, μεγάλος προβληματισμός απαντούν πολλοί. Μεγάλος προβληματισμός εμφανίζεται κι απ' την πλευρά των εκπαιδευτικών, των γονέων και ασφαλώς των νέων ανθρώπων που τους αγγίζει άμεσα. [προσωπικά, μου κάνει μεγάλη εντύπωση, όταν βλέπω εκπαιδευτικούς που αναφέρουν για το θέμα, σαν δύσκολη ερώτηση και με απάντηση καθόλου εύκολη / προσφορά, αξιοποίηση, πληροφορία, αντίλογος, απαξίωση, προκαταλήψεις, σπουδαιότητα, ρόλος, σκοπός, επικρατούσα θρησκεία, ουδετερόθρησκη διδασκαλία].
[Πολεμάς τη γνώση; πολεμάς την πίστη; Δικαίωμα; (αν νιώθω έτοιμος και ξεκομμένος από καθετί που αφορά τη σχέση ελευθερίας και πίστης, ας μην δέχομαι να παντρευτώ θρησκευτικά, ας μην βαφτίζω τα παιδιά μου, ας μην ακολουθώ τίποτα το θρησκευτικό. Όλο αυτό όμως, δεν στερεί γνώση; δεν στερεί σημαντικές ελευθερίες των δικών μου παιδιών; / αν δεν γνωρίζω πώς θα αρνηθώ κάτι; πώς θα στερήσω επιλογές και κριτική σκέψη σε νέους ανθρώπους; / Άλλο πράγμα η βελτίωση, ο διάλογος και άλλο πράγμα η άρνηση-απόρριψη γνώσης].
Οι πηγές για το θέμα είναι πολλές, δεν θα παραθέσω καμία, γνωρίζοντας και τις ιδιαιτερότητες που καλύπτουν τη χώρα μας, προσπάθησα να δω το θέμα όσο γίνεται ξεκάθαρα και η επιλογή -πιστεύω- ήταν εύκολη και χαρακτηριστική. Η σύγκριση δύο διαφορετικών πεδίων, δύο πόλους τού ευρωπαϊκού φάσματος ως προς τη διδασκαλία της θρησκείας: το ελληνικό και το γαλλικό παράδειγμα. Το βιβλίο τού Ρεζίς Ντεμπρέ (Regis Debray): “Η διδασκαλία της θρησκείας στο ουδετερόθρησκο σχολείο” (“L'enseignement du fait religieux dans l' ecole laique”) - (Υπόμνημα στον υπουργό Εθνικής Παιδείας τής Γαλλίας Ζακ Λανγκ, 2002). Από τις εκδόσεις «Εστία», πρόλογος Ζακ Λανγκ, μετάφραση: Γιώργος Καράμπελας, επίμετρο: Παντελής Καλαϊτζίδης. Πρόκειται για ένα υπόμνημα που υπέβαλε στο γαλλικό υπουργείο Παιδείας, έπειτα από ανάθεση του Ζακ Λανγκ, για το κατά πόσον είναι αναγκαία η διδασκαλία των θρησκειών στα ουδετερόθρησκα δημόσια γαλλικά σχολεία. «Η ουδετεροθρησκεία είναι μια γαλλική ιδιαιτερότητα, αναπόσπαστη με την ιστορία της Γαλλίας εδώ και δύο αιώνες. Από την 3η Δημοκρατία και εφεξής περιοριζόμαστε να διδάσκουμε τις γνώσεις που επιτρέπουν στον πολίτη να ασκεί τα δικαιώματά του. Μπορούμε όμως να κατανοήσουμε τον σημερινό κόσμο και τη σημερινή πολιτική αν δεν προσεγγίσουμε το θρησκευτικό φαινόμενο; Και αν δεν το κατανοήσουμε, μπορούμε να κατανοήσουμε τον πολιτισμό;».
Ο Ρεζίς Ντεμπρέ γεννήθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου του 1940. Γάλλος φιλόσοφος και θεωρητικός του μαρξισμού, ήρθε από πολύ νέος σε επαφή με τους Kάστρο, Γκεβάρα, Aλιέντε και Mιτεράν. Yπήρξε σύμβουλος του Γάλλου προέδρου για επτά χρόνια. Ένα εγκωμιαστικό του άρθρο για την Kούβα στάθηκε η αφορμή, πριν από περίπου τριάντα χρόνια, να επισκεφθεί τη χώρα έπειτα από πρόσκληση του Φιντέλ Kάστρο. Eκεί γνωρίστηκε με τον Tσε Γκεβάρα και πέρασε δέκα χρόνια στη Λατινική Aμερική πολεμώντας στο πλευρό του. Στη Bολιβία συνελήφθη από τις αρχές και καταδικάστηκε σε τριάντα χρόνια φυλακή. Ελευθερώθηκε μετά από πέντε χρόνια, το Δεκέμβριο του '70, χάρη στην παρέμβαση, μεταξύ άλλων, των Nτε Γκωλ, Aντρέ Mαλρώ και Σαρτρ.
Πολιτικός μυθιστοριογράφος, δοκιμιογράφος, καθηγητής φιλοσοφίας. Ακολούθησε τον Κάστρο στην Κούβα και τον Τσε Γκεβάρα στη Βολιβία. Πολιτικός πρόσφυγας στη Χιλή, έγινε φίλος με τον Αλιέντε, του οποίου επιδοκίμασε την πολιτική της λαϊκής ενότητας. 'Οταν επέστρεψε στη Γαλλία, ασχολήθηκε με τη συγγραφή και συντάχθηκε με το σοσιαλιστικό κόμμα μέχρι το 1974. 'Οταν έλαβε το βραβείο Femina για το μυθιστόρημά του La neige brule (1977), κατέθεσε το χρηματικό ποσό που αντιστοιχούσε στο βραβείο στην επανασταστική κομουνιστική λίγκα. Συνόδευσε τον Φρανσουά Μιτεράν, με τον οποίο ήταν φίλος, σε πολλά ταξίδια στη Λατινική Αμερική και συμμετείχε στην Επιτροπή Μελέτης των Ελευθεριών που δημιούργησε ο σοσιαλιστής ηγέτης. Το 1981 ανέλαβε τη γενική γραμματεία της προεδρίας της Δημοκρατίας. 'Εργα του: 1974 La Critique des armes I et II 1975 Les Rendez-vous manques pour Pierre Goldman 1975 L' Indesirable 1976 Journal d' un petit-bourgeois entre deux feux et quatre murs 1977 La neige brule 1978 Lettre aux communistes francaiw et a quelques autres 1979 Le pouvoir intellectuel en France 1980 Le Scribe: genese du politique 1981 Critique de la raison politique ou l' inconscient religieux 1984 La puissance et les reves 1985 Les empires contre L' Europe 1986 Comete, ma comete 1986 Eloges 1986 Le pouvoir intellectuel en France 1987 Les Masques 1990 A Demain de Gaulle 1991 Cours de mediologie generale (Η επιστήμη της Επικοινωνίας) 1991 Cristophe Colomb, le visiteur de l' aube 1992 La France a l' exposition universelle de Seville: facette d' une nation 1992 Contretemps: eloge des ideaux perdus 1992 Vie et mort de l' image 1993 L' Etat seducteur 1994 Manifestes mediologiques 1995 Contre Venise
Από το υπόμνημα αυτό, λοιπόν, σχηματίστηκε αυτό το μικρό βιβλίο των 102 σελίδων. Στα περιεχόμενα θα δούμε:
- Πρόλογος του Ζακ Λανγκ
- Ι. Ποιο το σκεπτικό
- ΙΙ. Ποιες οι αντιστάσεις
- ΙΙΙ. Ποια τα εμπόδια
- IV. Τι είδους ουδετεροθρησκία
- V. Ποιες οι προτάσεις
- Παράρτημα
- Επίμετρο του Παντελή Καλαϊτζίδη
Για να μην κουράζω με παραπάνω σκέψεις και στοιχεία, οι αντιστάσεις απέναντι στη γνώση είναι αποδεκτή απ' όλους, ένα ουσιαστικό μάθημα με κορμό τη Θρησκεία και τις θρησκείες γενικότερα είναι σημαντικό βήμα προς την ουσία τής ελεύθερης σκέψης· οι αντιδράσεις και οι διαφωνίες μπορούν να βρουν γόνιμο έδαφος μόνο μέσα από διάλογο και όχι από τυφλή άρνηση.
Στο βιβλίο υπάρχουν ουσιαστικές προτάσεις και σκέψεις προς το σωστό δρόμο, αξίζει την ανάγνωση καθώς και την μετέπειτα προσωπική μας έρευνα, μέσα από μεγάλη και σημαντική βιβλιογραφία.
Last edited by a moderator: