Πως θα ήθελα να τελειώσει

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Υπάρχουν τάχα βιβλία στα οποία το τέλος δεν μας ικανοποιεί; Βιβλία στα οποία μας ξεφεύγει η αποθρασυμένη σκέψη "εγώ θα το τελείωνα αλλιώς.. θα το τελείωνα έτσι κι έτσι!"

Όποιος θέλει ας δώσει το παράδειγμά του: σε ποιο βιβλίο και τί εναλλακτικό τέλος θα του έδινε.


( και το τέλος, εναλλακτικό η μη, μάλλον μέσα σε
καλύτερα.. )

:ναι:
 
Να μην έχουν τέλος γίνεται; :))))

Αυτό που μου έρχεται τώρα στο μυαλό είναι ο 'Ηλίθιος' του Ντοστογιέφσκι. Απ'ότι θυμάμαι
στο τέλος ο ήρωας καταρέει και σβήνει κάθε ελπίδα γι'αυτόν. :λυγμ: Δεν έχω κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου για εναλλακτικό τέλος, (έχουν περάσει και χρόνια από τότε που το διάβασα και δεν θυμάμαι όλες τις λεπτομέρειες) αλλά θα ήθελα κάτι πιο αισιόδοξο και ελπιδοφόρο γι' αυτόν.
 
Είχα στενοχωρηθεί πολύ με το τέλος της Μαντάμ Μποβαρύ. Μα γιατί είναι τόσο σκληρός αυτός ο Φλωμπέρ, αναρωτιόμουνα; Δεν το ήθελα τόσο τραγικό, αλλά δεν έχω και κάτι να προτείνω, γιατί αν προτείνω κάτι άλλο η Μαντάμ Μποβαρύ θα είναι απλώς ένα άλλο βιβλίο.

Στο βιβλίο πεθαίνει και η ηρωίδα αλλά και το παιδί της. Και αν θυμάμαι καλά (βαριέμαι να το ψάξω τώρα) πεθαίνει και ο σύζυγος. Με λίγα λόγια, δε μένει τίποτα όρθιο...
 

Ίζι

Κυρά των Σκιών
Τα "Απομεινάρια μιας Μέρας". Στο εναλλακτικό μου τέλος
τα φτιάχνουν
 
Στο Μη μ΄αφήσεις ποτέ του Ισιγκούρο ήθελα πραγματικά
να δοθεί μια δεύτερη ευκαιρία στον Τόμμυ και την Κάθυ, να ζήσουν έστω και λίγα χρόνια μαζί πριν ξεκινήσουν τις δωρεές...
 
Κι εγώ προς αποφυγή παρεξηγήσεων: δεν είπα πουθενά ότι δε μου άρεσε το τέλος της Μαντάμ Μποβαρύ. Το βιβλίο το θεωρώ από τα καλύτερα που έχω διαβάσει. Το "στενοχωρήθηκα πολύ" σημαίνει ότι το συγκεκριμένο έργο τέχνης επιτέλεσε το καθήκον του. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει κανείς εδώ μέσα που να του αρέσουν μονάχα οι κωμωδίες.

Το πόσο μου άρεσε και το βιβλίο αλλά και το τέλος του φαίνεται από το γεγονός ότι δεν θέλησα να του δώσω εγώ το δικό μου εναλλακτικό τέλος. Έχω μια ευαισθησία με τα αριστουργήματα και προτιμώ να μην τα αγγίζω.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Υπάρχει ένα θεατρικό του Καμπανέλη ("Ο Γορίλας και η Ορτανσία" αν θυμάμαι καλά) όπου ο ίδιος ο συγγραφέας δίνει τρεις διαφορετικές εκδοχές για το τέλος οι οποίες, μάλιστα, είναι για να παρουσιαστούν στην ίδια παράσταση. Δηλαδή, οι ηθοποιοί λεν κάτι σαν "ουφ, πάμε τώρα να δείξουμε την άλλη εκδοχή!"

:)
 

Ίζι

Κυρά των Σκιών
Υπάρχει ένα θεατρικό του Καμπανέλη ("Ο Γορίλας και η Ορτανσία" αν θυμάμαι καλά) όπου ο ίδιος ο συγγραφέας δίνει τρεις διαφορετικές εκδοχές για το τέλος οι οποίες, μάλιστα, είναι για να παρουσιαστούν στην ίδια παράσταση. Δηλαδή, οι ηθοποιοί λεν κάτι σαν "ουφ, πάμε τώρα να δείξουμε την άλλη εκδοχή!"

:)
Πρώτη φορά είδα το εναλλακτικό τέλος να χρησιμοποιείται από συγγραφέα στο πολύ ωραίο www.tospitimas.gr του Νίκου Βλαντή. Όμως, για κάποιο λόγο με χαλάει όταν το κάνει αυτό ένας συγγραφέας. Δεν ξέρω πώς να το εξηγήσω. Είναι σαν να μην παίρνει στα σοβαρά την ιστορία του, σαν να μας θυμίζει την ύπαρξή του και το γεγονός ότι είναι φτιαχτή - και άρα μπορεί να τελειώσει με περισσότερους από έναν τρόπους. Ελπίζω να καταλαβαίνετε πώς το εννοώ.
 
Εγώ Ίζι, εναλλακτικό τέλος είδα πρώτη φορά στο βιβλίο της Λένας Μαντά "Η άλλη πλευρά του νομίσματος". Στο κρίσιμο σημείο, διέκοπτε την αφήγηση και παρέθετε 2 διαφορετικές εκδοχές. Μου άρεσε μπορώ να πω.

Εγώ προσωπικά ίσως να έδινα διαφορετικό τέλος στο "Μυστήριο του Γαλάζιου Τρένου" της Άγκαθα Κρίστι.

Ήθελα η ηρωϊδα να ακολουθούσε τον δολοφόνο που ήταν ερωτευμένος μαζί της!Μουαχαχα!
 

Πεταλούδα

Θαλασσογέννητη Ελπίδα των Ηλιόμορφων Ονείρων
Εγώ Ίζι, εναλλακτικό τέλος είδα πρώτη φορά στο βιβλίο της Λένας Μαντά "Η άλλη πλευρά του νομίσματος". Στο κρίσιμο σημείο, διέκοπτε την αφήγηση και παρέθετε 2 διαφορετικές εκδοχές. Μου άρεσε μπορώ να πω.
Νομίζω ότι είναι το μόνο βιβλίο που έχω διαβάσει με εναλλακτικό τέλος. Το έχω αναφέρει σε ένα άλλο νήμα εδώ, ότι προσωπικά δεν μου άρεσε, ένιωσα ότι δεν υποστήριζε με αυτό τον τρόπο την ιστορία της.
 
Last edited:
ένιωσα ότι δεν υποστήριζε με αυτό τον τρόπο την ιστορία της.
Δεν μού έχει τύχει να διαβάσω κάτι με δύο εκδοχές (μόνο με το ''εσύ αποφασίζεις είχα επαφή'' :χαχα: )αλλά νομίζω πως κι εγώ έτσι θα ένιωθα, ότι δηλαδή ο συγγραφέας δεν ήταν σίγουρος για την επιλογή του και για αυτό πετάει το μπαλάκι στους αναγνώστες.
 

Πεταλούδα

Θαλασσογέννητη Ελπίδα των Ηλιόμορφων Ονείρων
Καθώς τελειώνουμε την ανάγνωση ενός βιβλίου, μέσα μας ακόμα αφουγκραζόμαστε τον απόηχο των συναισθημάτων που μας δημιουργήθηκαν από τα διαδραματιζόμενα γεγονότα και την ζωή των λογοτεχνικών ηρώων που συναντήσαμε στις σελίδες του.

Το ερώτημα που μου γεννήθηκε είναι για όλους αυτούς τους ήρωες των βιβλίων (μικρούς, μεγάλους, σημαντικούς, ασήμαντους, αντιήρωες..) που γνωρίσαμε μέσα από τις αναγνώσεις μας. Όταν τελειώσει ο «ρόλος» τους και μετά το πέρας της παράστασης – ανάγνωσης, ο συγγραφέας τους αφήνει, συνήθως, σε μια συγκεκριμένη κατάσταση εξωτερική και εσωτερική: ζωντανούς, νεκρούς, να αιωρούνται στο διάστημα, παγιδευμένους σε έναν άλλο κόσμο, μόνους, τρομαγμένους, ευτυχισμένους κτλ.

Δεν έχει σημασία τι είδους χαρακτήρας ήταν μέσα στο βιβλίο αλλά πως νιώσατε εσείς για αυτόν.
Αν είχατε την δύναμη να τους εξευμενίσετε ή να τους καταραστείτε - να τους πάρετε από εκεί που βρίσκονται και να τους αλλάξετε την κατάστασή τους για να συνεχίσουν την λογοτεχνική τους ύπαρξη στην αιωνιότητα, τι θα θέλατε να τους κάνετε; Δεν χρειάζεται να αναφερθούμε στην προηγούμενη κατάστασή τους: και για την αποφυγή τυχόν spoiler, αλλά και γιατί σε αυτό το νήμα θα δημιουργήσουμε μια νέα κατάσταση / ιστορία, που μπορεί να έχει έμπνευση από το βιβλίο, αλλά χωρίς να έχει την λογική συνέχεια του τέλους του.

Πείτε την αλήθεια σας, χωρίς φόβο, αλλά με πάθος.


Και θα ξεκινήσω το νήμα με τον Πρόξενο από το «Κάτω από το ηφαίστειο», καθώς αυτό το βιβλίο ήταν και η πηγή έμπνευσης του παρόντος. Θα ήθελα να τον πάρω από εκεί που βρίσκεται και να τον τοποθετήσω μέσα στο «Όνειρο της Υβόν για μια άλλη ζωή». Θα ζει με την γυναίκα του σε ένα τεράστιο λιβάδι, κάνοντας την φυσική ζωή που επιθυμούσαν. Θα έχει και μια λίμνη με έναν καταρράχτη με τρεχούμενο Μεσκάλ, που όταν θα πέφτει ορμητικό πάνω τους, θα αποκτούν την ίδια ονειρική διαύγεια και διάθεση επικοινωνίας.
 
Last edited:
Ένας ενδοιασμός μοναχά, απλά ως ίχνος σκέψης, έως ότου είμαι σε θέση να τον ξεπεράσω και να επιστρέψω ουσιαστικότερα στο παρόν νήμα.

Αφορμής δοθείσης από την Υβόν, μήπως το μέλλον από ένα σημείο κι έπειτα είναι απλώς μιαν ανάγκη να ζήσεις στο παρελθόν, να ξαναφτιάξεις, κατά κάποιον τρόπο, στα γρήγορα και ανώδυνα τους χρόνους των ρημάτων;

Ιδίως στις περιπτώσεις που η «ζωή μετά» των ηρώων (εμ)περιέχει ψήγματα πόνου, μήπως αυτός ακριβώς ο πόνος τους -των ανθρώπων γενικότερα ή ειδικότερα- συνιστά το αληθινό τους μεγαλείο;
Το αόρατο είναι αυτό που στην τελική τους αγιάζει (τέλος<->μέλλον).
 
Last edited:

Πεταλούδα

Θαλασσογέννητη Ελπίδα των Ηλιόμορφων Ονείρων
Έχει σωστή βάση ο ενδοιασμός σου @Αζαθοθ και χαίρομαι που γράφτηκε, γιατί μου δίνεται η ευκαιρία με αυτόν τον τρόπο να αναλύσω λίγο παραπάνω την λογοτεχνική μου «απόφαση».

Αρχικά χρειάζεται να αναλογιστούμε ποιο ήταν το «πραγματικό» τέλος των δύο αυτών ηρώων μέσα στο βιβλίο. Αυτή τους η κατάσταση, σε συνάρτηση και με τα όσα πέρασαν (ξεχωριστά, αλλά και μαζί) κατά την διάρκεια της ιστορίας, με ώθησε να τους λυτρώσω έπειτα και να τους τοποθετήσω στο ίδιο όνειρο (της Υβόν).

Όπως όταν ένας αγαπημένος σου «φεύγει» και κάποτε φτάνει η στιγμή να πεις μέσα σου σαν αποχαιρετισμό, να είναι καλά εκεί που βρίσκεται. Στην περίπτωσή μας, να είναι καλά εκεί που τους «μετέφερα».

Αν η Υβόν δεν είχε το συγκεκριμένο τέλος (και χωρίς να υπάρχουν αλλαγές στους υπολοίπους), και επέλεγα την κατάσταση της αρχικής μου ανάρτησης, τότε ναι, θα ήταν μια ανάγκη της να μείνει στο παρελθόν.

Σε αυτή την υποθετική κατάσταση (του άλλου τέλους της), θα λειτουργούσα διαφορετικά.

Όσον αφορά την Υβόν, αρχικά θα της έδινα τον χρόνο να ζήσει όλη αυτή την γκάμα των συναισθημάτων που γεννάει ο πόνος, αλλά έπειτα θα όφειλε να προχωρήσει μπροστά. Δηλαδή, δεν θα τοποθετούσα ούτε τον Πρόξενο στο όνειρό της, ούτε θα την άφηνα να συνεχίσει την ζωή της με τους υπόλοιπους πρωταγωνιστές στα ίδια γνωστά μέρη. Το που θα την έστελνα θα έπαιρνα την έμπνευση από τις συνθήκες του διαφορετικού τέλους, αλλά σε γενικές γραμμές κάπου μακριά και σε κάτι άλλο. Και ίσως να ήταν και το καλύτερο για εκείνη, για να κοπεί έτσι και ο γόρδιος δεσμός της με το παρελθόν, που τα μοιραία του αποτελέσματα τα είδαμε στο τέλος του βιβλίου.

Και όσον αφορά τον αγαπητό Πρόξενο, σε αυτή την περίπτωση, θα τον τοποθετούσα σε κάποια μεθυστική αστρική φούσκα, να πλέει ευτυχισμένος στο άπειρο.
 
Last edited:

Πεταλούδα

Θαλασσογέννητη Ελπίδα των Ηλιόμορφων Ονείρων
Έψαχνα πριν μέρες να βρω ένα νήμα που είχα ξεκινήσει και τελικά είχε συνενωθεί με ένα άλλο, δεν πειράζει. 'Όταν το είχα ανοίξει δεν είχα αναγράψει ως λόγο ότι δεν άρεσε το τέλος του βιβλίου (καθώς δεν θα άλλαζα και τελεία στο βιβλίο που είχα αναφέρει και σε αυτό που θα αναφέρω), αλλά αν για κάποιο λόγο συνδεθήκαμε με κάποιο πρωταγωνιστή / ήρωα,
Δεν έχει σημασία τι είδους χαρακτήρας ήταν μέσα στο βιβλίο αλλά πως νιώσατε εσείς για αυτόν. Αν είχατε την δύναμη να τους εξευμενίσετε ή να τους καταραστείτε - να τους πάρετε από εκεί που βρίσκονται και να τους αλλάξετε την κατάστασή τους για να συνεχίσουν την λογοτεχνική τους ύπαρξη στην αιωνιότητα, τι θα θέλατε να τους κάνετε;
Με αυτό το σκεπτικό, μεταφέρω κι εδώ μέρος ανάρτησής μου, για να την αναπτύξω λίγο ακόμα, από την υπέροχη συνανάγνωση που τελείωσε, του Άουστερλιτς του Ζέμπαλντ, όσον αφορά τον πρωταγωνιστή:
Αυτό θέλω να σκέφτομαι για εκείνον αφού τελείωσε το βιβλίο, ότι μετά το επίπονο ταξίδι της αναζήτησης, θα καταφέρει να ξεκινήσει ένα άλλο ταξίδι, αυτό της γιατρειάς.
Και όπως σωστά είχε αναφερθεί εκεί ότι κάποια τραύματα και πληγές ίσως να μην γιατρεύονται ποτέ.

Η ζωή του Άουστερλιτς δεν ήταν εύκολη και σταδιακά έφτασε σε ένα ψυχολογικό τέλμα, οπότε θα του χρειαζόταν να ξεκινήσει ένα άλλο ταξίδι, της γιατρειάς και ίσως να είναι μέρος του ταξιδιού που ήδη βρίσκεται.
Για να πάρει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον θάνατο των γονιών του, καθώς ότι έμαθε οφειλόταν από την δική του προσπάθεια και μόνο, θα απευθυνθεί σε οργανισμούς που είχαν φτιαχτεί για αυτό τον σκοπό και ίσως βρεθεί και κάποιος κοντινός συγγενής του, ίσως και όχι. Το σημαντικό όμως θα είναι ότι θα έχει την ευκαιρία να ακούσει και να συνομιλήσει με ανθρώπους που βίωσαν ότι και εκείνος και για μια ακόμα φορά (η μία ήταν με τις καλοκαιρινές διακοπές ως παιδί με τον φίλο του) να νιώσει αυτός ο άπατρις ότι ανήκει κάπου. Δεν γίνεται να ξεχάσει, όμως τις γνώσεις του ως επιστήμονας και από ότι έρευνες έχει κάνει θα μπορούσε να τις διαθέσει σε κάποιον τέτοιο σκοπό και αυτή η μετάθεση θα είναι μέρος της γιατρειάς, μέρος του ταξιδιού που δεν ξέρουμε που θα καταλήξει, όπως κάθε προσωπικό ταξίδι.
 
Ω υπάρχει τέτοιο νήμα;
Στην αναγνωστική μου ζωή μόνο σε ένα βιβλίο μου φάνηκε παράταιρο το τέλος. Ελπίζω να μην πέσει φωτιά να με κάψει και η ψυχή του Παπαδιαμάντη να με συγχωρέσει. Μιλάω για τη φόνισσα και για το τέλος της Φραγκογιαννού.
 

Πεταλούδα

Θαλασσογέννητη Ελπίδα των Ηλιόμορφων Ονείρων
Δεν το έχω διαβάσει, το έχω δει μόνο σε ταινία και όσο και να προσπαθώ δεν μπορώ να θυμηθώ το τέλος της. :χμ:
Δεν ξέρω σε σχέση με το βιβλίο, πάντως υπέροχα δοσμένο το βαρύ θέμα και η Κ. Καραμπέτη νομίζω απογείωσε τον ρόλο της Φραγκογιαννού.
 
Top