Τελείωσα χθες τη βιογραφία του Νίτσε, την οποία βρήκα κάπως παράξενη. Καταρχάς, εξαιρετική αρχειακή δουλειά, παρουσιάζει μια εικόνα του Νίτσε την οποία εν πολλοίς αγνοούσα: μια ανθρώπινη, δηλαδή, εικόνα, τις σχέσεις του με την οικογένειά του (μητέρα & αδερφή), τις σχέσεις του με σπουδαίες προσωπικότητες της εποχής (Βάγκνερ, Ρόντε, Μπούρκχαρντ). Έχω την αίσθηση όμως ότι δεν αποδόθηκαν πλήρως οι προϋποθέσεις εκείνες που τον ώθησαν στη συγγραφή των έργων του. Η συγγραφέας έδωσε πολύ βάρος στο συναισθηματικό κόσμο του Νίτσε, στην εύθραυστη υγεία του, παρά στις ιδέες. Βρήκα πολύ στεγνό τον τρόπο που απέδωσε τη φιλοσοφία του, σαν να έκανε μια στεγνή (και λιγουλάκι μηχανική) περίληψη ορισμένων βασικών ιδεών, δίχως να εμβαθύνει στο φιλοσοφικό υπόβαθρο: τον Σοπενχάουερ, δηλαδή, και την κριτική προς την ιδεαλιστική φιλοσοφία.
Με ενόχλησε κάπως, επίσης, το γεγονός ότι δεν εμβάθυνε περισσότερο στην εκμετάλλευση του Νίτσε από τους λογής πατριδοκάπηλους (προεξαχούσης της αδελφής του) που τον χρησιμοποίησαν για ιδιοτελείς (βλέπε: εθνικιστικούς) σκοπούς. Το τελευταίο κεφάλαιο όπου αναφέρεται στη ναζιστική ιδεολογία και στο πώς παραποίησε βασικές ιδέες του Νίτσε είναι -κατά τη γνώμη μου- φτωχό. Ομοίως φτωχά διαπραγματεύτηκε την επιρροή του Νίτσε στην τέχνη (Μούνκ, Στρίνμπεργκ).
Ωστόσο είναι ένα βαθιά συγκινητικό βιβλίο, που περιγράφει την ταραγμένη (λόγω της υγείας κυρίως, αλλά και λόγω του θυελλώδους συναισθηματικού κόσμου του) ζωή ένος λαμπρού μυαλού. Τα τελευταία κεφάλαια, μετά την κατάρρευση του Νίτσε, όταν η αδερφή του (που πρέπει να'ταν ο ορισμός της ψεκασμένης) έκανε το άρρωστο, καταρρακωμένο πλάσμα θέαμα τσίρκου, αφήνουν ένα αρκετά πικρό συναίσθημα.
Σε κάθε περίπτωση, ωραίο και πολύ χρήσιμο βιβλίο.
Τις προηγούμενες ημέρες τελείωσα και τα ίχνη στην άμμο του Καμιλλιέρι, το οποίο ήταν (νομίζω) το λιγότερο καλό απ΄όσα διάβασα μέχρι στιγμής. Νέβερ μαϊντ, ακολουθεί έτερο τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Με ενόχλησε κάπως, επίσης, το γεγονός ότι δεν εμβάθυνε περισσότερο στην εκμετάλλευση του Νίτσε από τους λογής πατριδοκάπηλους (προεξαχούσης της αδελφής του) που τον χρησιμοποίησαν για ιδιοτελείς (βλέπε: εθνικιστικούς) σκοπούς. Το τελευταίο κεφάλαιο όπου αναφέρεται στη ναζιστική ιδεολογία και στο πώς παραποίησε βασικές ιδέες του Νίτσε είναι -κατά τη γνώμη μου- φτωχό. Ομοίως φτωχά διαπραγματεύτηκε την επιρροή του Νίτσε στην τέχνη (Μούνκ, Στρίνμπεργκ).
Ωστόσο είναι ένα βαθιά συγκινητικό βιβλίο, που περιγράφει την ταραγμένη (λόγω της υγείας κυρίως, αλλά και λόγω του θυελλώδους συναισθηματικού κόσμου του) ζωή ένος λαμπρού μυαλού. Τα τελευταία κεφάλαια, μετά την κατάρρευση του Νίτσε, όταν η αδερφή του (που πρέπει να'ταν ο ορισμός της ψεκασμένης) έκανε το άρρωστο, καταρρακωμένο πλάσμα θέαμα τσίρκου, αφήνουν ένα αρκετά πικρό συναίσθημα.
Σε κάθε περίπτωση, ωραίο και πολύ χρήσιμο βιβλίο.
Τις προηγούμενες ημέρες τελείωσα και τα ίχνη στην άμμο του Καμιλλιέρι, το οποίο ήταν (νομίζω) το λιγότερο καλό απ΄όσα διάβασα μέχρι στιγμής. Νέβερ μαϊντ, ακολουθεί έτερο τις αμέσως επόμενες ημέρες.