Shirley, Charlotte Brontë
Γνωστό & κλασσικό.
Πρώτη φορά το έπιασα, αν και υπήρχε στη βιβλιοθήκη μου για πολλά χρόνια, πάνω της δεκαετίας.
Μπορώ να πω ότι ξεπέρασε τις προσδοκίες μου σε μερικά σημεία και ήταν αδιάφορο σε άλλα.
Το καλύτερο σημείο είναι η (δεύτερη) ηρωίδα, η Σίρλεϊ. Η οποία είναι από τους καλύτερα δοσμένους γυναικείους χαρακτήρες που έχω διαβάσει.
Κυρίως επειδή είναι εξαιρετικά ρεαλιστική σουφραζέτα/φεμινίστρια, κάπου 50-150 χρόνια πριν εφευρεθούν αυτές οι έννοιες και κινήματα.
Η Καρλόττα, δεν πέφτει στη σύγχρονη συγγραφική λούμπα του να κάνει τους άντρες ηλίθιους ή/και διαβολικούς άχρηστους, δε γράφει για μια ηρωίδα που τα κάνει όλα καλά και δεν την έκανε καν πρώτη πρωταγωνίστρια (αν το δεις σε χρόνο "εμφάνισης"). Παρόλα αυτά η δυναμική και η ανεξαρτησία της είναι πέρα, για πέρα ορατή και πραγματική.
Πρέπει να διδάσκεται σε σχολές αυτός ο χαρακτήρας. Πως να δημιουργήσεις δυνατούς και ανεξάρτητους γυναικείους χαρακτήρες, δίχως να ξεφτιλίσεις τα πάντα προς τα κάτω ώστε να ξεχωρίσει.
Κατά τα άλλα είναι ένα ευχάριστο Βικτωριανό ρομάντζο, με αρκετά δυνατά σημεία για πολιτική, φτωχιά λόγω καπιταλισμού και πολέμου (πολύ σωστές αναφορές σε αμφότερα) και το human condition (που λεν και στα υψίπεδα του Ασβεστοχωρίου) γενικότερα.
Τα κακά αρχίζουν όταν φτάνουμε στη φλυαρία και στην τάση των Βικτωριανών να τραβάνε την πλοκή από τα μαλλιά ώστε να βγάζουν σελίδες.
Ατελείωτες παράγραφοι που δεν καταλήγουν πουθενά και άνετα μπορούσαν να είναι δύο αράδες πλοκής, φλυαρία και μυρωδιά Βικτωριανής βαλτίλας για περιγραφές προσώπων που ουδεμία σχέση και σκοπό έχουν, σελίδες ολόκληρες με λογοπαίγνια και βαριούς περιγραφικούς τρόπους να πεις απλά πράματα κ.ο.κ.
Ευτυχώς, αυτά είναι προς το τέλος, αλλά είναι ένα βαρβάτο 15-20% του βιβλίου.
Τελικά, θα έλεγα ότι είναι ένα πολύ σημαντικό βιβλίο και το προτείνω μόνο και μόνο για τις στιγμές που η Καρλόττα πραγματικά "διδάσκει" συγγραφική τέχνη. Στις φλυαρίες, προσπέρασμα και ξεφύλλισμα μέχρι να φτάσεις σε σημαντικό σημείο.
Γνωστό & κλασσικό.
Πρώτη φορά το έπιασα, αν και υπήρχε στη βιβλιοθήκη μου για πολλά χρόνια, πάνω της δεκαετίας.
Μπορώ να πω ότι ξεπέρασε τις προσδοκίες μου σε μερικά σημεία και ήταν αδιάφορο σε άλλα.
Το καλύτερο σημείο είναι η (δεύτερη) ηρωίδα, η Σίρλεϊ. Η οποία είναι από τους καλύτερα δοσμένους γυναικείους χαρακτήρες που έχω διαβάσει.
Κυρίως επειδή είναι εξαιρετικά ρεαλιστική σουφραζέτα/φεμινίστρια, κάπου 50-150 χρόνια πριν εφευρεθούν αυτές οι έννοιες και κινήματα.
Η Καρλόττα, δεν πέφτει στη σύγχρονη συγγραφική λούμπα του να κάνει τους άντρες ηλίθιους ή/και διαβολικούς άχρηστους, δε γράφει για μια ηρωίδα που τα κάνει όλα καλά και δεν την έκανε καν πρώτη πρωταγωνίστρια (αν το δεις σε χρόνο "εμφάνισης"). Παρόλα αυτά η δυναμική και η ανεξαρτησία της είναι πέρα, για πέρα ορατή και πραγματική.
Πρέπει να διδάσκεται σε σχολές αυτός ο χαρακτήρας. Πως να δημιουργήσεις δυνατούς και ανεξάρτητους γυναικείους χαρακτήρες, δίχως να ξεφτιλίσεις τα πάντα προς τα κάτω ώστε να ξεχωρίσει.
Κατά τα άλλα είναι ένα ευχάριστο Βικτωριανό ρομάντζο, με αρκετά δυνατά σημεία για πολιτική, φτωχιά λόγω καπιταλισμού και πολέμου (πολύ σωστές αναφορές σε αμφότερα) και το human condition (που λεν και στα υψίπεδα του Ασβεστοχωρίου) γενικότερα.
Τα κακά αρχίζουν όταν φτάνουμε στη φλυαρία και στην τάση των Βικτωριανών να τραβάνε την πλοκή από τα μαλλιά ώστε να βγάζουν σελίδες.
Ατελείωτες παράγραφοι που δεν καταλήγουν πουθενά και άνετα μπορούσαν να είναι δύο αράδες πλοκής, φλυαρία και μυρωδιά Βικτωριανής βαλτίλας για περιγραφές προσώπων που ουδεμία σχέση και σκοπό έχουν, σελίδες ολόκληρες με λογοπαίγνια και βαριούς περιγραφικούς τρόπους να πεις απλά πράματα κ.ο.κ.
Ευτυχώς, αυτά είναι προς το τέλος, αλλά είναι ένα βαρβάτο 15-20% του βιβλίου.
Τελικά, θα έλεγα ότι είναι ένα πολύ σημαντικό βιβλίο και το προτείνω μόνο και μόνο για τις στιγμές που η Καρλόττα πραγματικά "διδάσκει" συγγραφική τέχνη. Στις φλυαρίες, προσπέρασμα και ξεφύλλισμα μέχρι να φτάσεις σε σημαντικό σημείο.