Παρουσίαση των ιστοριών του Κόρτο Μαλτέζε (Hugo Pratt)

Πριν μερικές μέρες ένα μέλος της λέσχης μου ζήτησε προτάσεις για ιστορίες του Κόρτο Μαλτέζε (η Στιλλ Ιλλ συγκεκριμένα). Επειδή παρόμοιες ερωτήσεις μου είχαν τεθεί και παλιότερα και μιας και έλειπε μια παρουσίαση σε έναν σημαντικό θεωρώ και αγαπημένο μου ήρωα κόμιξ είπα να κάνω μια πρόχειρη παρουσίαση. Φυσικά όπου εκφέρω γνώμη αυτή είναι αυστηρά η δική μου και δεν σημαίνει ότι είναι η σωστή.

Οι ιστορίες του Κόρτο Μαλτέζε είναι σχετικά περιορισμένες στον αριθμό (μόλις 29, σχεδόν τίποτα δηλαδή σε σχέση με τις χιλιάδες που αριθμεί ο κάθε ήρωας αμερικάνικου κόμιξ) και παρόλο που όλες είναι σε σκίτσο και σενάριο του Ούγκο Πρατ υπάρχουν αρκετές διαφορές στο αφηγηματικό στιλ (βασικά υπάρχουν ιστορίες πιο ρεαλιστικές-αν και συχνά υπάρχει έντονο το στοιχείο της ρομαντικής περιπέτειας- και υπάρχουν και ιστορίες πολύ περισσότερο ονειρικές). Ακόμα υπάρχουν ιστορίες μεγάλες (70-180 σελίδες, εγώ αυτές τις ιστορίες αγαπώ περισσότερο γιατί δίνουν πραγματικά την αίσθηση εικονογραφημένου μυθιστορήματος) και υπάρχουν και αρκετές 20σέλιδες. Με μία εξαίρεση οι ιστορίες διαδραματίζονται χοντρικά την περίοδο 1913-1925 και είναι γραμμένες την περίοδο 1967-1988. Όλες οι ιστορίες έχουν κυκλοφορήσει στα ελληνικά.



-Η πρώτη ιστορία που δημοσιεύτηκε είναι Η μπαλάντα της αλμυρής θάλασσας. Διαδραματίζεται στον Ν. Ειρηνικό (Μελανησία) το 1913-1915 και εδώ γνωρίζουμε τον Κόρτο και τον Ρασπούτιν (έναν περίεργο φίλο/εχθρό του Κόρτο που θα εμφανιστεί σε αρκετές ακόμα περιπέτειες). Βασικά είναι αυτό που θα λέγαμε εξωτική περιπέτεια με φόντο τον Α' Παγκόσμιο πόλεμο στον Ειρηνικό και συνδυάζεται με έναν ρομαντικό μάλλον αθώο έρωτα του Κόρτο με την Πανδώρα, μια νεαρή Αυστραλέζα ναυαγό που διασώζει ο Ρασπούτιν. Γράφτηκε το 1967 και η λε Μοντ είχε κατατάξει το άλμπουμ σαν ένα από τα 100 καλύτερα βιβλία του Κ’ αιώνα.

-Ακολουθεί μια σειρά από 20σέλιδες ιστορίες που διαδραματίζονται στην Λατινική Αμερική κατά την διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου (1916-1917) με χαλαρή σύνδεση μεταξύ τους. Σε αυτές τις ιστορίες μας συστήνεται ο Ιερεμίας Στάινερ ένα αλκοολικός μυστικιστής διανοούμενος βασισμένος στον αλκοολικό μυστικιστή διανοούμενο Ρούντολφ Στάινερ, η Βραζιλιάνα μάγισσα Χρυσόστομη και ο νεαρός Αγγλοβραζιλιάνος Τριστάν Μπαντάμ που οι Κόρτο και Στάινερ αναλαμβάνουν να συνοδέψουν ως την Αγγλία. Οι ιστορίες αυτές είναι η περιγραφή του ταξιδιού των Κόρτο, Στάινερ και Τριστάν από την Βραζιλία ως την Καραϊβική. Οι τίτλοι τους είναι 1. Το μυστικό του Τριστάν Μπανταμ (διαδραματίζεται στο Σουριναμ που την εποχή που διαδραματίζεται η ιστορία ονομαζόταν Ολλανδική Γουιάνα), 2. Ραντεβού στην Μπάχια (Βραζιλία), 3. Σάμπα υπό Σταθερόν Πυρ (Βραζιλία), 4. Ο αετός της Βραζιλίας (Σουηδία πλάκα κάνω Βραζιλία), 5. …και ας μιλήσουμε για τυχοδιώκτες ευγενείς (Βραζιλία), 6. Η αιτία ήταν ένας γλάρος (κάποιο φανταστικό νησί στην Καραϊβική), 7. Τα κεφάλια των μανιταριών (Βενεζουέλα), 8. Η Κόνγκα της Μπανάνας (κάποια ανώνυμη λατινοαμερικάνικη χώρα), 9. Βουντού για τον κύριο Πρόεδρο (μάλλον Μπαρμπάντος), 10. Η λιμνοθάλασσα των όμορφων ονείρων (Βενεζουέλα, η αγαπημένη μου από τις σύντομες ιστορίες του Κόρτο) και 11. Ιστορίες για παππούδες (Περού). Από αυτές τις ιστορίες οι 1-7 δημοσιεύτηκαν το 1970 και οι 8-11 το 1971. Στην πρωτότυπη έκδοση του είχαν κυκλοφορήσει σε 2 τόμους στα ελληνικά όμως κυκλοφόρησαν σε 3. Οι τόμοι τιτλοφορούνται: Στον αστερισμό του Αιγόκερω (ιστορίες 1-3), Ο αετός της Βραζιλίας (αργότερα ονομάστηκε Ένας αετός στην ζούγκλα, περιέχει στις ιστορίες 4-7) και Βουντού για τον κύριο Πρόεδρο (ιστορίες 8-11). Στις ιστορίες αυτές θα ξαναδούμε τον Ρασπούτιν και (σε όνειρο) την Πανδώρα και θα συναντήσουμε για πρώτη φορά την Βενετσιάνα Στίβενσον με την οποία ο Κόρτο θα αναπτύξει μια σχέση αγάπης μίσους.

-Παραμένουμε σε 20σέλιδες ιστορίες, αλλάζουμε σκηνικό και μεταφερόμαστε στην Ευρώπη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου (1917). Οι τίτλοι: 1. Ο άγγελος στο παράθυρο της ανατολής (Βενετία), 2. Κάτω από την σημαία του χρήματος (Λομβαρδία), 3. Κονσέρο σε Ο μινόρε για άρπα και νιτρογλυκερίνη (Ιρλανδία), 4. Όνειρο χειμωνιάτικου πρωινού (Στόουνχετζ), 5. Κοτ ντε Νουί και ρόδα τις Πικαρδίας (Γαλλογερμανικό μέτωπο του Ά Παγκοσμίου), 6. Μπουρλέσκ μεταξύ Ζυντκότ και Μπρέι Ντιν (Γαλλογερμανικό μέτωπο του Ά Παγκοσμίου). Αυτές οι ιστορίες είναι γραμμένες το 1971 (οι 1 και 2) και το 1972 (οι 3-6), αρχικά εκδόθηκαν στα ελληνικά σε άλμπουμ ανά δυο και τελικά και οι έξι σε έναν ενιαίο τόμο με τον τίτλο Κελτικά. Θα ξανασυναντήσουμε την Βενετσιάνα Στίβενσον και τον Ρασπούτιν (αυτόν σε όνειρο) και θα πληροφορηθούμε ότι στην Αυστραλία η Πανδώρα παντρεύτηκε κάποιον άλλο.

-Τόσο το φορμάτ των 20σέλιδων ιστοριών όσο και η εποχή (Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος) παραμένουν ίδια, θα αλλάξουμε όμως για άλλη μια φορά ήπειρο. Η δράση μεταφέρεται γύρω από την Ερυθρά θάλασσα και είμαστε πια στο 1918. Οι τίτλοι των ιστοριών: 1. Στο όνομα του ελεήμονα και σπλαχνικού Αλλάχ (Υεμένη), 2. Το τελευταίο κόλπο (Υεμένη), 3. Για άλλους Ρωμαίους και άλλες Ιουλιέτες (Αιθιοπία/Σομαλία), 4. Οι άνθρωποι λεοπαρδάλεις (Τανζανία που την εποχή της ιστορίας ονομαζόταν ακόμα Γερμανική Ανατολική Αφρική). Από αυτές τις ιστορίες οι 2 πρώτες εκδόθηκαν πρώτη φορά το 1972 και οι δύο άλλες το 1973 και οι τέσσερεις κυκλοφόρησαν σε ένα άλμπουμ υπό τον τίτλο Αιθίοπες που αργότερα μετονομάστηκε σε Αιθιοπικά.

-Μετά από 21 20σέλιδες ιστορίες έχουμε την δεύτερη πολυσέλιδη ιστορία (αν και μικρότερη σε έκταση από την Μπαλάντα της αλμυρής θάλασσας). Ο τίτλος της είναι Η κρυφή αυλή του μυστηρίου και η δράση κινείται από Χονγκ Κονγκ στην Κίνα, την Μαντζουρία, την Μογγολία και τελικά στην Σιβηρία στον απόηχο της οκτωβριανής επανάστασης. Εκδόθηκε το 1974 και διαδραματίζεται το 1918-1920. Ξανασυναντάμε τον Ρασπούτιν και την Χρυσόστομη.

-Η επόμενη ιστορία μας επιστρέφει στην Βενετία (του 1921 αυτήν την φορά) και ονομάζεται Βενετσιάνικο παραμύθι και εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1977. Η Βενετία τώρα δεν είναι η Βενετία του Α’ Παγκοσμίου πολέμου αλλά η Βενετία της ανόδου του φασισμού. Ξανασυναντάμε τον Ρασπούτιν και γνωριζόμαστε με τον Γκαμπριέλ ντ’Ανούτσιο.



-Ακολουθεί μια αγαπημένη μου ιστορία που τιτλοφορείται Το χρυσό σπίτι της Σαμαρκάνδης. Η δράση μας παίρνει από την Ρόδο το 1921 και ακολουθώντας αντίθετη πορεία από τον Γαλλικό στρατό που αποχωρεί από την Κιλικία θα ακολουθήσουμε τον Κόρτο στην πορεία του από την Ν. Μικρά Ασία, το Κουρδιστάν, την Κεντρική Ασία ως τα σύνορα Αφγανιστάν και Πακιστάν. Με στόχο την απελευθέρωση του Ρασπούτιν που κρατείται σε μια φυλακή της Σαμαρκάνδης στην Μπουχάρα η οποία ονομάζεται Το χρυσό σπίτι αλλά και την απόκτηση ενός μυθικού θησαυρού του Μεγάλου Αλεξάνδρου ο Κόρτο Μαλτέζε γίνεται μάρτυρας της μικρασιατικής καταστροφής αλλά και της σύγκρουσης των οραματιστών ενός παντουρανικού ασιατικού κράτους με τους Μπολσεβίκους στην Κεντρική Ασία. Πέρα από τον Ρασπούτιν ο Κόρτο θα ξανασυναντηθεί με την Βενετσιάνα Στίβενσον και θα ονειρευτεί για μια ακόμα φορά την Πανδώρα. Η ιστορία αυτή πρωτοεκδόθηκε το 1980. Στα ελληνικά σε πρώτη έκδοση είχε χωριστεί σε 3 τεύχη για να επανεκδοθεί αργότερα σε ενιαίο τόμο. Με περίπου 150 σελίδες είναι από τις μεγαλύτερες σε έκταση ιστορίες της σειράς.

-Για άλλη μια ιστορία επισκεπτόμαστε την Λατινική Αμερική. Αυτή την φορά μας υποδέχεται η Αργεντινή και η ιστορία τιτλοφορείται Ταγκό. Αργεντινή (Μπουένος Άιρες βασικά) του 1923 και η μεγαλοαστική τάξη της χώρας κρύβει αρκετά μυστικά. Ίσως η πιο αδύναμη ιστορία του Κόρτο (τουλάχιστον από τις μεγάλες) κατά την γνώμη μου. Πρώτη έκδοση το 1985.

-Επιστροφή στην Ευρώπη με τα Ελβετικά, μια μεγάλη ιστορία που διαδραματίζεται στην Ελβετία του 1924. Ο Κόρτο Μαλτέζε και ο Ιερεμίας Στάινερ φιλοξενούνται από τον Έρμαν Έσε και εμείς διαβάζουμε μια από τις πιο ονειρικές μεγάλες περιπέτειες του Κόρτο που εκδόθηκε πρώτη φορά το 1987


-Η μεγαλύτερη σε έκταση ιστορία του Κόρτο Μαλτέζε (και η τελευταία κατά σειρά έκδοσης, εκδόθηκε το 1988) είναι η Μου. Άκρως ονειρική διαδραματίζεται σε μια μυθική χώρα των Προκολομβιανών λαών της Κεντρικής Αμερικής που ονομάζεται Μου και μοιάζει αρκετά με την Ελληνική Ατλαντίδα. Εδώ τοποθετείται κάτω από ένα ηφαίστειο κάπου στην Καραϊβική. Από τις σελίδες της περνούν οι Ρασπούτιν, Ιερεμίας Στάινερ, η Χρυσόστομη και ο Τριστάν Μπαντάμ.

-Για το τέλος μια ιστορία που θα μπορούσε να μπει και στην αρχή. Τα νεανικά χρόνια είναι μια (σχετικά) ημιτελής ιστορία που διαδραματίζεται στην Μαντζουρία το 1905 κατά την διάρκεια του Ρωσοϊαπωνικού πολέμου. Ο νεαρός ναυτικός Κόρτο συστήνεται από τον Τζακ Λόντον στον Ρώσο λιποτάκτη Ρασπούτιν, μαζί ξεκινάνε για την Αφρική και εκεί σταματά η εξιστόρηση. Η ιστορία αυτή φιλοδοξούσε να είναι προοίμιο μιας σειράς από σύντομες (ή μεσαίου μεγέθους) ιστορίες που θα εξιστορούσαν τις περιπέτειες του Κόρτο Μαλτέζει πριν από την Μπαλάντα της αλμυρής θάλασσας. Η πρώτη (και τελικά η μόνη) ιστορία δημοσιεύτηκε το 1981 όμως διαφωνίες του Πρατ με τον εκδότη του δεν επέτρεψαν στην σειρά να συνεχιστεί.

Ανακεφαλαιώνοντας τα άλμπουμ της σειράς (με τους ελληνικούς τους τίτλους και με βάση την σειρά εξιστόρησης των γεγονότων, που βασικά είναι και η σειρά έκδοσης των ιστοριών) είναι:

  • Τα νεανικά χρόνια (ημιτελής πολυσέλιδη ιστορία αλλά μπορεί να ειδωθεί και σαν αυτοτελής μεσαίου μεγέθους)
  • Η μπαλάντα της αλμυρής θάλασσας (πολυσέλιδη ιστορία)
  • Στον αστερισμό του Αιγόκερω (3 20σέλιδες ιστορίες)
  • Ο αετός της Βραζιλίας (4 20σέλιδες ιστορίες)
  • Βουντού για τον κύριο Πρόεδρο (4 20σέλιδες ιστορίες)
  • Κελτικά (6 20σέλιδες ιστορίες)
  • Αιθιοπικά (4 20σέλιδες ιστορίες)
  • Η κρυφή αυλή του μυστηρίου (πολυσέλιδη)
  • Βενετσιάνικο παραμύθι (πολυσέλιδη σε 3 κεφάλαια)
  • Το χρυσό σπίτι της Σαμαρκάνδης (πολυσέλιδη)
  • Ταγκό (πολυσέλιδη)
  • Ελβετικά (πολυσέλιδη)
  • Μου (πολυσέλιδη)
Συνολικά 29 ιστορίες σε 13 άλμπουμ. Προσωπικά θεωρώ καλύτερα τα άλμπουμ Η μπαλάντα της αλμυρής θάλασσας και Το χρυσό σπίτι της Σαμαρκάνδης οπότε θα πρότεινα σε κάποιον αρχάριο να ξεκινήσει με αυτά τα δυο αν και μπορεί να τα πάρει και με την σειρά. Όλα τα άλμπουμ είναι ασπρόμαυρα εκτός από τα Κελτικά και Το χρυσό σπίτι αν και το δεύτερο έχει εκδοθεί και ασπρόμαυρο
 
Last edited:
Από το 2015, είκοσι χρόνια μετά τον θάνατο του Hugo Pratt οι περιπέτειες του Κόρτο Μαλτέζε συνέχισαν να γράφονται (και να εκδίδονται) από ένα ντουέτο δημιουργών, τον Juan Díaz Canales (γνωστό από την σειρά Blackasad) στο σενάριο και τον Rubén Pellejero στο σκίτσο. Οι δύο δημιουργοί από το 2015 έως σήμερα (2019) μας έχουν δώσει 3 μεγάλου μεγέθους ιστορίες οι οποίες έχουν εκδοθεί στα ελληνικά, έγχρωμες από τις εκδόσεις Μικρός Ήρως. Οι ιστορίες αυτές είναι (κατά σειρά έκδοσης) οι:

  • Κάτω από τον ήλιο του Μεσονυκτίου: Γραμμένη το 2015 η ιστορία μας μεταφέρει στην Β. Αμερική του 1915 (διαδραματίζεται δηλαδή μετά το τέλος της Μπαλάντας της Αλμυρής θάλασσας και πριν από τις ιστορίες του Τριστάν Μπαντάμ. Εκδόθηκε στα ελληνικά σε δύο τεύχη.
  • Εκουατορία. Γραμμένη το 2017 η ιστορία διαδραματίζεται στο Ν. Σουδάν το 1911, πριν από τα γεγονότα της Μπαλάντας δηλαδή.
  • Η μέρα του Ταροβεάν. Γραμμένη το 2019 αποτελεί άμεσο πρίκουελ της Μπαλάντας της αλμυρής θάλασσας. Διαδραματίζεται στον Ν. Ειρηνικό το 1912.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Να πω την αμαρτία μου, δεν έχω ιδιαίτερη γνωριμία με τον Κόρτο Μαλτέζε και θα πρέπει να καλύψω τα κενά κάποια στιγμή. Να πω εδώ μόνο πως έχω πολύ ψηλά τον Κανάλες στο σενάριο, κρίνοντας αποκλειστικά και μόνο από τον Blacksad. Πιστεύω πως το σενάριο στα κόμιξ είναι κεφαλαιώδους σημασίας, αφού στην τελική έχουμε μια αφήγηση, μια ιστορία.

Στο Amarillo είχε μια-δυο απογοητευτικές στιγμές για μένα ο Κανάλες, στο σενάριο, αλλά οι υπόλοιπες ιστορίες του Blacksad είναι αριστοτεχνικές. Με κάνει να έχω περιέργεια για τις ιστορίες που έγραψε για τον Κόρτο.
 
Σχετικό-άσχετο, πριν χρόνια μια κυριακάτικη εφημερίδα είχε σε προσφορά dvd σειρά με τον Κορτό Μαλτεζε και θυμάμαι από τα λίγα που ειχα δει μου άρεσε αρκετά. Πολύ ιδιαίτερη σειρά κινουμένων σχεδίων.
 
Top