Νικολάι Γκόγκολ: "Η Μύτη"



Στη Μύτη του Νικολάι Γκόγκολ έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές εδώ στη λέσχη, αλλά μια ολοκληρωμένη παρουσίαση δεν της έχουμε κάνει. Μόλις τέλειωσα αυτήν τη νουβέλα, την οποία δεν βρήκα μόνο διασκεδαστική αλλά και χαρισματική. Διασκεδαστικά είναι ως συνήθως το ύφος και οι τεχνικές αφήγησης του Γκόγκολ, που τα είχα συναντήσει ακριβώς ίδια και στο Παλτό. Θα λέγαμε, μάλιστα, ότι το Παλτό και η Μύτη μοιράζονται πολλά κοινά, γιατί πέρα από το ύφος συναντάμε και στα δυο βιβλία τον σαρκασμό και τη διακωμώδηση των μηχανισμών του κράτους και των δημοσίων υπηρεσιών, τόσο πολύ που μας κάνει να υποπτευθούμε ότι τον Γκόγκολ τον απασχολούσε πολύ το θέμα αυτό.

Στη Μύτη βέβαια το στοιχείο που ξεχωρίζει και βάζει τη σφραγίδα του στην νουβέλα είναι το στοιχείο του γκροτέσκου. Ένας κουρέας ανακαλύπτει ξαφνικά μια μύτη μέσα σε ένα καρβέλι, ένας ανώτερος υπάλληλος ξυπνάει χωρίς μύτη, μια μύτη κυκλοφορεί στους δρόμους της Πετρούπολης, παίρνει άμαξα, κάνει τις βόλτες της, πιάνει κουβέντα με τους άλλους, επιδεικνύει μάλιστα και έναν αλαζονικό χαρακτήρα...

Σε όλη την διάρκεια της ανάγνωσης, το ερώτημά μου ήταν "μα πού το πάει;". Φτάνοντας στο τέλος του, ανακάλυψα ότι δεν το πάει πουθενά, ότι ίσως το πάει όπου θέλω εγώ να το πάει. Χαρακτηριστικός είναι ο τρόπος που κλείνει η νουβέλα και θεωρώ ότι αξίζει να τον παραθέσουμε εδώ (μην ανησυχείτε ότι διαβάζοντάς το θα αποκαλυφτούν πράγματα της πλοκής, η περιπέτεια της μύτης έχει τελειώσει ακριβώς παραπάνω και οι δύο αυτές παράγραφοι είναι κάτι σαν επιλογικό σημείωμα του συγγραφέα):

"Και ένα τέτοιο πράγμα συνέβη στη βόρεια πρωτεύουσα της αχανούς μας χώρας! Και μόνο τώρα, όταν αναλογιζόμαστε ολόκληρη την ιστορία, βλέπουμε ότι περιέχει πολλά που είναι εξαιρετικά απίθανα. Αφήνοντας κατά μέρος την παράξενη, αφύσικη αποκόλληση της μύτης και την εμφάνισή της σε διάφορα μέρη μεταμφιεσμένη σε κρατικό σύμβουλο, πώς ο Κοβάλεφ δεν μπόρεσε να καταλάβει ότι δεν είναι δυνατό να βάζει κανείς αγγελίες στην εφημερίδα για χαμένες μύτες; Μ' αυτό δεν εννοώ ότι θεωρώ τις αγγελίες στις εφημερίδες άχρηστη σπατάλη, αυτό είναι ανοησία και δεν είμαι με κανένα τρόπο σφιχτοχέρης. Αλλά είναι αναξιοπρεπές, ανάρμοστο, άπρεπο! Και ύστερα: πώς η μύτη βρέθηκε σ' ένα φρεσκοψημένο καρβέλι και τι έκανε καταρχήν ο Ιβάν Γιακόβλεβιτς; Όχι, δεν το καταλαβαίνω αυτό, ούτε μια στάλα!

Αλλά ακόμα πιο παράξενο -και το δυσκολότερο να καταλάβει κανείς- είναι γιατί οι συγγραφείς διαλέγουν τέτοια επεισόδια για θέμα τους. Είμαι υποχρεωμένος να παραδεχτώ ότι το βρίσκω εντελώς ακατανόητο, ακριβώς... όχι, απλώς δεν καταλαβαίνω. Κατά πρώτο λόγο, αυτό δεν ωφελεί απολύτως καθόλου το έθνος, κατά δεύτερο λόγο... όχι, και κατά δεύτερο λόγο δεν υπάρχει κανένα όφελος. Απλώς δεν ξέρω τι σημαίνει... Παρόλ' αυτά, όμως, αν πάρουμε υπόψη μας όλα τα πράγματα, μπορούμε να παραδεχτούμε το ένα ή το άλλο πράγμα και το παράδοξο εδώ ή εκεί και ίσως ακόμα... εννοώ ότι παράξενα πράγματα συμβαίνουν όλη την ώρα, έτσι δεν είναι; Και πρέπει να παραδεχτείτε, όταν το αναλογιστείτε, υπάρχει κάτι σ' όλα αυτά, έτσι δεν είναι; Ό,τι κι αν πείτε, τέτοια πράγματα συμβαίνουν, σπανίως ίσως, αλλά συμβαίνουν"

Έτσι, λοιπόν, κλείνει την αριστοτεχνικά δομημένη νουβέλα του ο Γκόγκολ, ένας Γκόγκολ που προηγείται χρονικά των υπόλοιπων Ρώσων κλασικών (Ντοστογιέφσκι, Τολστόι, Τσέχωφ), αλλά παρόλα αυτά η γραφή του έχει έναν μοντερνιστικό και ανατρεπτικό χαρακτήρα, τον οποίο δεν εντοπίζουμε στους μεταγενέστερούς του. Τον βλέπουμε εδώ, στις τελευταίες αράδες της νουβέλας, να θέτει ερωτήματα για το τι ακριβώς αποτελεί πραγματικότητα και τι παραδοξότητα, να θέτει ερωτήματα για τη φύση της γραφής και τη χρησιμότητά της και, τέλος, αφού τα αραδιάζει όλα αυτά, να αφήνει τον αναγνώστη του ελεύθερο να αποφασίσει τι ακριβώς ήταν αυτό που διάβασε.

Εσάς με τι αισθήματα σας άφησε ή τι συμπεράσματα βγάλατε από τη Μύτη;

Όσοι δεν έχουν το βιβλίο μπορούν να διαβάσουν το κείμενο εδώ
 
Last edited by a moderator:
Δεν έχω διαβάσει ακόμα τη μύτη αλλά την έχω σίγουρα στα υπ'όψιν :)
Λατρεύω γενικά το γράψιμο του Γκογκόλ αφού μπορεί να πει πολύ σημαντικά πράγματα δείχνοντά μας παράλληλα και πόσο υψηλή αίσθηση του χιούμορ έχει!!
Και εκτός από αυτό, τα γραπτά του θεωρώ ότι είναι πολύ σύγχρονα παρ'όλο που ο ίδιος έζησε αρκετά χρόνια πριν!
Διάβασα πρόσφατα το παλτό και το ημερολόγιο ενός τρελού και πλέον τα κατατάσσω στα αγαπημένα μου!!
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Την παρουσίασες πολύ ωραία την Μύτη. Την είχα διαβάσει πριν καμιά εικοσαριά χρόνια, από Κέδρο, με μια πολύ καλή εικονογράφηση.



Απολαυστικό, χιουμοριστό και καλογραμμένο, μου άρεσε πολύ. Υποθέτω πως ο Δημόσιος τομέας της Ρωσίας του τότε μοιράζεται πολλά με αυτόν της Ελλάδας του σήμερα. :ρ

Όπως πολύ σωστά παρατηρείς, στον Γκόγκολ βλέπεις μια τόλμη κι έναν μοντερνισμό που λείπουν από τους μετέπειτα πελώριους κλασικούς της Ρωσίας.
 
Όμορφη ιστορία!Όταν το διάβαζα είχα μια ευχάριστη διάθεση που σε αυτο είχε συντελέσει η αίσθηση του χιούμορ του Γκόγκολ!
Πραγματικά ξεχωριστό το ύφος του γκόγκολ που δεν το συναντάς στους μεταγενέστερους του.
Κάποια στιγμή θα διαβάσω και το παλτό που έχω ακούσει καλά λόγια αλλά και το ημερολόγιο ενός τρελού.
Ωραία παρουσίαση χρυσ!
 
Εγώ ακόμη Γκόγκολ δεν έτυχε να έχω διαβάσει. Έχω ακούσει πάντως τα καλύτερα από φίλους βιβλιοφάγους (βλέπω ότι και ο Chief τρελαίνεται), οπότε πιστεύω σε κάποια φάση να διαβάσω κάποιο έργο του.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Έχω ακούσει πάντως τα καλύτερα από φίλους βιβλιοφάγους (βλέπω ότι και ο Chief τρελαίνεται)
Τρελαίνομαι για Γκόγκολ; είναι καλό να το μαθαίνω αυτό για τον εαυτό μου :)))) :ρ
 
Ναι, γιατί κι άλλες φορές είδα θετικότατα σχόλια για τον Γκόγκολ από μέρους σου Chief. :))) Πάντως, απ' ό,τι μου έχει πει ένας φίλος βιβλιοπώλης ο Ντοστό είχε επηρεαστεί πολύ από τον Γκόγκολ. Ισχύει αυτό;
 
Έχω διαβάσει την Μύτη και το Ημερολόγιο ενός τρελού. Πολύ διασκεδαστικός ο Γκογκόλ και καυστικός συνάμα. Μου άρεσε.. Θα διαβάσω και το Παλτό.
 
Το διάβασα πριν λίγο καιρό όταν ταξίδευα με το ΚΤΕΛ για Πάτρα για τις γιορτές. Γέλασα πολύ, ήταν πολύ σουρεαλιστικό. Ομολογώ ότι στην αρχή ψιλοδυσκολεύτηκα να καταλάβω κι εγώ που το πάει ή αν το πάει τελικά κάπου ο συγγραφέας.
Αυτό που κράτησα κι εγώ είναι η διάθεση ειρωνείας προς τους υψηλόβαθμους αξιωματούχους και στην εξουσία γενικά. Αναρωτιέμαι μήπως στα ρώσικα υπάρχει επίσης η έκφραση "είναι ψηλομύτης". Αν ναι, ίσως το να τον βάζει να χάσει την μύτη του και όχι πχ το αυτί του, να σημαίνει ότι του έφυγε στην ουσία η έπαρση, η αλαζονεία και ίσως η μαγκιά που νιώθουν όσοι έχουν εξουσία ή νομίζουν ότι η σημαντική κοινωνική/επαγγελματική θέση τους, τους καθιστά ανώτερους από τους άλλους. Στην άποψη αυτή ίσως συνηγορεί και αυτό που αναφέρει κάπου μέσα στο βιβλίο ότι δηλαδή
οι τοπογράφοι, οι γιατροί και όσοι εκτελούν αστυνομικά καθήκοντα έχουν φαβορίτες που καταλήγουν στην μύτη. Πάντως, είναι ενδιαφέρον ότι μόλις έληξε η περιπέτεια του Κοβάλιοφ, αυτός μην έχοντας τίποτα μάθει απ' αυτή, συμπεριφέρεται με τον ίδιο αλαζονικό τρόπο και μάλιστα αγοράζει και ταινία για παράσημα χωρίς ποτέ να έχει τιμηθεί με κανένα.

Η δική μου έκδοση (Κοροντζή, 2007) περιελάμβανε και σκιτσογραφίες από Ελληνες καλλιτέχνες, που απεικονίζουν μύτες. Την βρήκα πολύ πρωτότυπη και έξυπνη ιδέα!

 
Απολαυστικό βιβλιαράκι, μόλις το διάβασα και θα συμφωνήσω με τα όσα γράφει η Μεταλλαγμένη πιο πάνω!
 
Όπως προαναφέρθηκε,κι εγώ πίστευα ότι κάπου το πήγαινε η αφήγηση,αλλά εκεί που περιμένεις να λυθεί η απορία,η νουβέλα τελειώνει.
Αρκετά ευχάριστο,ευκολοδιάβαστο και σίγουρα καλό λογοτεχνικό έργο.Η ειρωνεία του Γκόγκολ προς την γραφειοκρατεία και την σοβαροφάνεια της ρωσικής κρατικής μηχανής είναι άπλετη.

Διαβάζοντας Γκόγκολ μαθαίνεις για τις δομές της κοινωνίας που υπάρχουν σε όλες τις εποχές και το καλύτερο πιστεύω είναι ότι ,διαβάζοντας τα έργα του,μπαίνεις στην θέση του πρωταγωνιστή της αφήγησης και έτσι βιώνεις έντονα συναισθήματα.
 
Top