Ένας ελάσσων θεός στο φαντασμαγορικό πάνθεο του λογοτεχνικού τρόπου είναι και η φανταστική απαρίθμηση. Και είναι πάντα μια τέτοια απαρίθμηση μαγική καθώς βήμα-βήμα χτίζεται ένας κατάλογος από οπτασίες που πασχίζουν να μας πείσουν για το ανύπαρκτο. Σε κάποιους συγγραφείς απαντά περισσότερο απ’ ότι σε άλλους κι ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα είναι το Άλεφ του Χόρχε Λουίς Μπόρχες (Jorge Luis Borges), το άπειρο αυτό σημείο στο οποίο συνυπάρχουν όλα τα επιμέρους σημεία του σύμπαντος ή όπως περιγράφεται στο ίδιο το διήγημα:
Έτσι στην ιστορία, αφού ο ήρωας συμμορφωθεί σε δυο-τρεις "γελοίες αναγκαιότητες" που του επιβάλει το μαγικό —όπως να πιει λίγο κονιάκ και να ξαπλώσει ανάσκελα στο πάτωμα— έρχεται η στιγμή που αντικρίζει αυτό το απίθανο κι υπέρτατο σημείο και μαζί έρχεται κι ο περιορισμένος κατάλογος που θα χρειαστεί για να περιγραφτεί το απεριόριστο σύμπαν. Μας διηγείται ο ήρωας:
«Το βασικό μου πρόβλημα στο γράψιμο της ιστορίας βρισκότανε σ’ αυτό που ο Ουώλτ Ουίτμαν κατόρθωσε με επιτυχία — στην καταγραφή ενός περιορισμένου κατάλογου από ατέλειωτα πράγματα. Η δουλειά αυτή, όπως είναι φανερό, είναι αδύνατη, γιατί τέτοια χαώδης απαρίθμηση δεν μπορεί παρά να είναι φτιαχτή, και κάθε καθαρά συμπτωματικό στοιχείο πρέπει να συνδεθεί με το γειτονικό του είτε με μυστική συσχέτιση είτε με αντίθεση.»
Μ’ αυτά τα λόγια στον νου το ξαναδιάβασμα μπορεί να επιβάλλει ενδιαφέροντες συσχετισμούς και νοήματα κι ενώ υπάρχει αλληλουχία στην περιγραφή της κοπέλας και την αρρώστια της καθώς και στην αναφορά στους καθρέφτες, μοναχά μπορούμε μαγικά να νιώσουμε την αόρατη, συνειρμική συσχέτιση που φέρνει το τσαμπί δίπλα στο χιόνι και το ταμπάκο.
Όπως και να’ χει έναν εξίσου θαυμαστό κατάλογο θα βρούμε στο διήγημα του Μπόρες Το Λαχείο της Βαβυλώνας όπου μια ολόκληρη χώρα ζει αγοράζοντας λαχνούς που το χρήμα είναι το λιγότερο που κληρώνουν. Τι κληρώνεται λοιπόν; Τι διήγημα ξεκινά ευθύς με την "σχεδόν αποτρόπαιη ποικιλία":
Φαροφύλακας ©
(συνεχίζεται στην επόμενη ανάρτηση)
«…το μόνο μέρος πάνω στη γη όπου βρίσκονται όλα τα μέρη του κόσμου — ορατά από κάθε γωνία, καθένα στημένο καθαρά, χωρίς καμιά πιθανή σύγχυση ή συγχώνευση.»
Σχολιάζοντας το συγκεκριμένο διήγημά του ο Μπόρχες εξηγεί: «Ό,τι η αιωνιότητα είναι στο χρόνο, το Άλεφ είναι στο χώρο. Στην αιωνιότητα, ολόκληρος ο χρόνος —παρελθόν, παρόν και μέλλον— συνυπάρχει ταυτόχρονα. Στο Άλεφ, το σύνολο του χωρικού σύμπαντος περιέχεται σε μια μικροσκοπική ιριδίζουσα σφαίρα ούτε τρεις πόντους πλάτος.»Έτσι στην ιστορία, αφού ο ήρωας συμμορφωθεί σε δυο-τρεις "γελοίες αναγκαιότητες" που του επιβάλει το μαγικό —όπως να πιει λίγο κονιάκ και να ξαπλώσει ανάσκελα στο πάτωμα— έρχεται η στιγμή που αντικρίζει αυτό το απίθανο κι υπέρτατο σημείο και μαζί έρχεται κι ο περιορισμένος κατάλογος που θα χρειαστεί για να περιγραφτεί το απεριόριστο σύμπαν. Μας διηγείται ο ήρωας:
«Κι όμως εκεί βρισκόταν το κοσμικό διάστημα δίχως σμίκρυνση. Κάθε πράγμα (η επιφάνεια ενός καθρέφτη, ας πούμε) ήτανε άπειρα αντικείμενα έτσι όπως τα αντίκριζα ξεκάθαρα από όλα τα συμπαντικά σημεία. Είδα την πυκνοκατοικημένη θάλασσα· είδα την αυγή και το σούρουπο· είδα τα πλήθη της Αμερικής· είδα τον ασημένιο ιστό μιας αράχνης στο κέντρο μιας μαύρης πυραμίδας· είδα έναν κομματιασμένο λαβύρινθο (ήτανε το Λονδίνο)· είδα μάτια ατέλειωτα, μέσα σε μένα, σαν σε καθρέφτη, τον εαυτό τους να εξετάζουν· είδα όλους τους καθρέφτες του πλανήτη κι ούτε ένας δεν με αντικατόπτρισε· είδα σε μιαν αυλή της οδού Σολέρ τα ίδια πλακάκια που ‘χα δει τριάντα χρόνια πριν στην είσοδο ενός σπιτιού στο Φραίη Μπέντος· είδα τσαμπιά σταφύλι· χιόνι· ταμπάκο· φλέβες μετάλλου· ατμό νερού· είδα στον ισημερινό κυρτές ερήμους και κάθε κόκκο από την άμμο τους· είδα στο Ινβέρνες μια γυναίκα που δεν θα ξεχάσω, είδα τις άγριες πλεξούδες της, το περήφανο κορμί της· είδα τον καρκίνο στο στήθος· είδα ένα εξοχικό στο Αδρογκέ· ένα αντίτυπο της πρώτης αγγλικής έκδοσης του Πλίνιου, αυτή του Φιλήμονος Χόλλαντ· είδα σε μια στιγμή κάθε γράμμα και κάθε σελίδα (παιδί, μου προκαλούσε θαυμασμό που τα γράμματα ενός τόμου κλειστού δεν ανακατεύονται και δεν χάνονται στο πέρασμα της νύχτας)· είδα ταυτόχρονα την νύχτα και την μέρα· είδα μια δύση στο Κερέταρο που λες και αντιφέγγιζε το χρώμα ενός ρόδου στην Βεγγάλη· είδα την άδεια μου κάμαρη· είδα σ’ ένα γραφείο στην Αλκμάαρ μια υδρόγειο σφαίρα αφημένη ανάμεσα σε δυο καθρέφτες που την πολλαπλασιάζαν δίχως τέλος· είδα άλογα με κυματιστές χαίτες· σε μιαν ακτή της Κασπίας Θάλασσας, μια χαραυγή, είδα ενός χεριού τα οστά τα ντελικάτα· είδα τους επιζώντες μιας μάχης να στέλνουν καρτ-ποστάλ· είδα σε μια βιτρίνα στο Μιρζαπούρ μια τράπουλα ισπανίας· είδα τις λοξές σκιές από φτέρες στο δάπεδο ενός θερμοκηπίου· είδα τίγρεις· έμβολα· βίσωνες· φουρτούνες και στρατεύματα· είδα όλα τα μυρμήγκια που υπάρχουν στην γη· είδα έναν περσικό αστρολάβο· είδα σ’ ενός γραφείου το συρτάρι (και αυτό μ’ έκανε να τρέμω) γράμματα άσεμνα, απίστευτα, λεπτομερή, που η Βεατρίκη είχε γράψει στον Κάρλος Αργεντίνο· είδα ένα αγαπημένο μνημείο στην Τσακαρίτα· είδα το αποτρόπαιο λείψανο από αυτήν που κάποτε υπήρξε η θελκτικότατη Βεατρίκη Βιτέρμπο· είδα την κυκλοφορία του σκούρου μου αίματος· είδα το ζευγάρωμα της αγάπης και την μεταλλαγή που ο θάνατος επιβάλλει· είδα το Άλεφ από κάθε σημείο· είδα στο Άλεφ την γη και στην γη ξανά το Άλεφ και στο Άλεφ την γη· είδα το πρόσωπό μου και τα ίδια μου τα σπλάχνα· είδα το δικό σου πρόσωπο κι ένιωσα ίλιγγο και έκλαψα, γιατί τα μάτια μου είχαν δει αυτό το μυστικό κι εικαστικό αντικείμενο που τ’ όνομά του σφετερίζονται οι άνθρωποι και που κανείς δεν το ‘χει δει: το ασύλληπτο το σύμπαν.»
Κάμποσα πράγματα κι όμως τίποτε αν συλλογιστείς πως καταπιάνονται να περιγράψουνε τον σύμπαντα κόσμο και τώρα μπορούμε να παρακολουθήσουμε καλύτερα τον προβληματισμό του συγγραφέα όταν για το συγκεκριμένο διήγημα σχολιάζει:«Το βασικό μου πρόβλημα στο γράψιμο της ιστορίας βρισκότανε σ’ αυτό που ο Ουώλτ Ουίτμαν κατόρθωσε με επιτυχία — στην καταγραφή ενός περιορισμένου κατάλογου από ατέλειωτα πράγματα. Η δουλειά αυτή, όπως είναι φανερό, είναι αδύνατη, γιατί τέτοια χαώδης απαρίθμηση δεν μπορεί παρά να είναι φτιαχτή, και κάθε καθαρά συμπτωματικό στοιχείο πρέπει να συνδεθεί με το γειτονικό του είτε με μυστική συσχέτιση είτε με αντίθεση.»
Μ’ αυτά τα λόγια στον νου το ξαναδιάβασμα μπορεί να επιβάλλει ενδιαφέροντες συσχετισμούς και νοήματα κι ενώ υπάρχει αλληλουχία στην περιγραφή της κοπέλας και την αρρώστια της καθώς και στην αναφορά στους καθρέφτες, μοναχά μπορούμε μαγικά να νιώσουμε την αόρατη, συνειρμική συσχέτιση που φέρνει το τσαμπί δίπλα στο χιόνι και το ταμπάκο.
Όπως και να’ χει έναν εξίσου θαυμαστό κατάλογο θα βρούμε στο διήγημα του Μπόρες Το Λαχείο της Βαβυλώνας όπου μια ολόκληρη χώρα ζει αγοράζοντας λαχνούς που το χρήμα είναι το λιγότερο που κληρώνουν. Τι κληρώνεται λοιπόν; Τι διήγημα ξεκινά ευθύς με την "σχεδόν αποτρόπαιη ποικιλία":
«Όπως όλοι οι άνδρες της Βαβυλώνας, έχω χρηματίσει ανθύπατος· όπως όλοι, σκλάβος· έχω όπως όλοι τους γνωρίσει την παντοδυναμία, την καταισχύνη, τα κάτεργα. Κοιτάξτε: απ’ το δεξί μου χέρι λείπει ο δείκτης. Κοιτάξτε: μέσα από τούτη τη σχισμή του μανδύα μου φαίνεται ένα κινναβάρινο σημάδι στο στομάχι μου: είναι το δεύτερο σύμβολο, το Beth. Το γράμμα αυτό, τις νύχτες με πανσέληνο, μου δίνει εξουσία πάνω σ’ όσους έχουν για σημάδι τους το Ghimel, με υποτάσει όμως σ’ εκείνους με το γράμμα Aleph, που τις αφέγγαρες νύχτες οφείλουν υπακοή στους Ghimel. Στο φως της χαραυγής, σ’ ένα κελάρι, έχω τραχηλίσει ιερούς ταύρους, μπροστά σε μια μαύρη πέτρα. Για ένα ολόκληρο σεληνιακό έτος, έχω κηρυχθεί αόρατος: φώναζα και δε μου αποκρίνονταν, έκλεβα ψωμί και δεν μου παίρναν το κεφάλι. Έχω γνωρίζει αυτό που αγνοόυν οι Έλληνες: την αβεβαιότητα. Σε μια μπρούτζινη αίθουσα, μπροστά στο σιωπηλό μαντίλι του στραγγαλιστή, μου στάθηκε πιστή η ελπίδα· στον ποταμό των απολαύσεων, ο πανικός. Ο Ηρακλείδης ο Ποντικός αναφέρει με θαυμασμό πως ο Πυθαγόρας θυμόταν να ‘χει υπάρξει ως Πύρρος, και πρωτύτερα ως Εύφορβος, και πρωτύτερα ως κάποιος άλλος θνητός· για να θυμηθώ ανάλογες μεταλλαγές, δεν έχω ανάγκη να προστρέξω ούτε στο θάνατο ούτε στη μαγγανεία.»
Στο Ταξίδι στην Ανατολή (Die Morgenlandfahrt) του Έρμαν Έσσε (Herman Hesse) οι παράδοξοι ταξιδευτές βρίσκονται να διασχίζουν το χρόνο και τον χώρο σε μια ακαθόριστη αποστολή. Πέρα όμως από την προσπάθεια για τον κοινό σκοπό ο καθένας ξεχωριστά έχει τον δικό του προσωπικό στόχο μεσ’ στην καρδιά του. Θα μας αποκαλυφθούν μόλις τρεις τέτοιοι σκοποί στην συγκρατημένη απαρίθμηση του αγαπημένου συγγραφέα:«…πολλά μέλη του Τάγματος είχαν θέσει για τους εαυτούς τους σκοπούς που, αν και τους σεβόμουν, δεν μπορούσα εντελώς να τους καταλάβω. Για παράδειγμα, ένας από αυτούς ήταν θησαυροκυνηγός και δε σκεφτόταν τίποτα άλλο από το να κερδίσει ένα μεγάλο θησαυρό που τον ονόμαζε "Τάο". Ένας άλλος πάλι είχε συλλάβει την ιδέα να πιάσει ένα συγκεκριμένο φίδι, στο οποίο απέδιδε μαγικές δυνάμεις και το ονόμαζε Κουνταλίνι. Ο δικός μου σκοπός του ταξιδιού και της ζωής μου, που είχε χρωματίσει τα όνειρα της όψιμης παιδικής μου ηλικίας, ήταν να δω την όμορφη πριγκίπισσα Φατιμά και, αν ήταν δυνατόν, να κερδίσω την αγάπη της.»
Φαίνεται λοιπόν πως ο Έσσε είναι κι αυτός ένας αφηγητής που βρίσκει την φανταστική απαρίθμηση χρήσιμη ή γοητευτική. Στον Λύκο της Στέπας (Der Steppenwolf) ο μοναχικός Χάρης βρίσκεται αντιμέτωπος με μια ατελείωτη σειρά από πόρτες που φέρουν μαγικές επιγραφές και από τις οποίες μπορεί να διαλέξει. Μας διηγείται:
«Στεκόμουν και πάλι στον πεταλοειδή διάδρομο μ’ όλη την έξαψη που μου είχε προκαλέσει η κυνηγετική περιπέτεια και κοιτούσα τις αμέτρητες πόρτες με τις δελεαστικές επιγραφές:
Η αλυσίδα των επιγραφών ήταν ατέλειωτη. Μια απ’ αυτές έλεγε:
Μου φάνηκε πως άξιζε τον κόπο να ρίξω μια ματιά κι έτσι άνοιξα την πόρτα και μπήκα.»
ΜΟΥΤΑΜΠΟΡ
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ Σ’ ΟΠΟΙΟ ΖΩΟ Ή ΦΥΤΟ ΑΓΑΠΑΤΕ
*
ΚΑΜΑ ΣΟΥΤΡΑ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΙΝΔΙΚΗΣ ΕΡΩΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΑΡΧΑΡΙΟΥΣ
42 ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
*
ΑΠΟΛΑΥΣΤΙΚΗ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ
ΠΩΣ ΝΑ ΑΥΤΟΧΕΙΡΙΑΣΤΕΙΤΕ ΜΕ ΤΟ ΓΕΛΙΟ
*
ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΜΕΤΑΒΛΗΘΕΙΤΕ ΣΕ ΠΝΕΥΜΑ;
Η ΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ
*
Η ΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ
ΤΙΜΕΣ ΛΟΓΙΚΕΣ, ΑΣΥΝΑΓΩΝΙΣΤΕΣ
*
ΕΠΙΤΟΜΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΕ ΧΩΡΟ
ΔΙΑΜΕΣΟΥ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
*
ΓΕΛΑΣΤΑ ΔΑΚΡΥΑ
ΚΟΥΒΟΥΚΛΙΟ ΧΙΟΥΜΟΡ
*
ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΕΥΚΟΛΗ ΤΗ ΜΟΝΑΞΙΑ
ΠΛΗΡΗ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΤΑ
ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΟΡΦΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ Σ’ ΟΠΟΙΟ ΖΩΟ Ή ΦΥΤΟ ΑΓΑΠΑΤΕ
*
ΚΑΜΑ ΣΟΥΤΡΑ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΙΝΔΙΚΗΣ ΕΡΩΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΑΡΧΑΡΙΟΥΣ
42 ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
*
ΑΠΟΛΑΥΣΤΙΚΗ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ
ΠΩΣ ΝΑ ΑΥΤΟΧΕΙΡΙΑΣΤΕΙΤΕ ΜΕ ΤΟ ΓΕΛΙΟ
*
ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΜΕΤΑΒΛΗΘΕΙΤΕ ΣΕ ΠΝΕΥΜΑ;
Η ΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ
*
Η ΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ
ΤΙΜΕΣ ΛΟΓΙΚΕΣ, ΑΣΥΝΑΓΩΝΙΣΤΕΣ
*
ΕΠΙΤΟΜΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΕ ΧΩΡΟ
ΔΙΑΜΕΣΟΥ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
*
ΓΕΛΑΣΤΑ ΔΑΚΡΥΑ
ΚΟΥΒΟΥΚΛΙΟ ΧΙΟΥΜΟΡ
*
ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΕΥΚΟΛΗ ΤΗ ΜΟΝΑΞΙΑ
ΠΛΗΡΗ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΤΑ
ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΟΡΦΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΤΗΤΑΣ
Η αλυσίδα των επιγραφών ήταν ατέλειωτη. Μια απ’ αυτές έλεγε:
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΕΓΓΥΗΜΕΝΗ
ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΕΓΓΥΗΜΕΝΗ
Μου φάνηκε πως άξιζε τον κόπο να ρίξω μια ματιά κι έτσι άνοιξα την πόρτα και μπήκα.»
Φαροφύλακας ©
(συνεχίζεται στην επόμενη ανάρτηση)