Από το πλέον γόνιμα λογοτεχνικά σύμβολα είναι και ο λαβύρινθος. Τις περισσότερες φορές παραπέμπει στο χάσιμο του προσανατολισμού και στην αναζήτηση. Το σύμβολο του λαβυρίνθου εμφανίζεται σταθερά στη λογοτεχνία όλως των εποχών και πολύ συχνά αντανακλά τη θέαση του συγγραφέα για τον κόσμο, το μυαλό ή την τέχνη.
Ο παλιότερος γνωστός λαβύρινθος βρισκόταν στην Αίγυπτο και ο Ηρόδοτος είπε γι’ αυτόν ότι τον εντυπωσίασε περισσότερο και από τις πυραμίδες. Αυτός ο λαβύρινθος πρέπει να αποτέλεσε το μοντέλο του λαβυρίνθου της Κρήτης και απ’ αυτόν φαίνεται να αντέγραψε ο Δαίδαλος τη βασική δομή για να δημιουργήσει τον δικό μας λαβύρινθο, αρκετά μικρότερο όμως.
Ο Γιουνγκ (C. G. Jung) έχει δώσει μια πολύ ενδιαφέρουσα ψυχαναλυτική ερμηνεία του μύθου του Θησέα. Όπως ισχυρίζεται, ο λαβύρινθος λειτουργεί σαν ένα είδος μύησης, όπου ένα νεαρό άτομο κάνει την είσοδό του στην επικράτεια της φοβερής μάνας – γης, θριαμβεύει απέναντι στις δυνάμεις της ( = Μινώταυρος) και εξέρχεται σαν ώριμος άντρας. Σε αυτή του την αποστολή έχει σαν στήριγμα την άνιμα, η οποία εκπροσωπείται από την Αριάδνη.
Ένας λαβύρινθος στην σύγχρονη λογοτεχνία είναι στο βιβλίο του Τζαίημς Τζόις (James Joyce), Το Πορτρέτο ενός Καλλιτέχνη, όπου ο κεντρικός χαρακτήρας, με το προσεχτικά επιλεγμένο όνομα Στήβεν Δαίδαλους, δραπετεύει από το λαβυρινθώδες Δουβλίνο ενώ σκοπός του είναι να γράψει ένα δαιδαλώδες κείμενο, που να μπορεί να καταγράψει ακριβώς τις δαιδαλώδεις διαδρομές του μυαλού του.
Σ’ αυτό το βιβλίο είναι πραγματικά θαυμαστός ο τρόπος με τον οποίο μεταχειρίζεται τον λαβύρινθο ο Τζόις, εκμεταλλευόμενος κάθε δυνατότητά του.
Θυμάμαι επίσης το λαβύρινθο στο μυθιστόρημα της Ρέας Γαλανάκη Ο Αιώνας των Λαβυρίνθων, αλλά θα πρέπει να ρίξω μια ματιά πριν το σχολιάσω, γιατί είναι παλιό ανάγνωσμα.
(Η έμπνευση για το νημάτιο οφείλεται στο καινούριο μας μέλος
)
Ο παλιότερος γνωστός λαβύρινθος βρισκόταν στην Αίγυπτο και ο Ηρόδοτος είπε γι’ αυτόν ότι τον εντυπωσίασε περισσότερο και από τις πυραμίδες. Αυτός ο λαβύρινθος πρέπει να αποτέλεσε το μοντέλο του λαβυρίνθου της Κρήτης και απ’ αυτόν φαίνεται να αντέγραψε ο Δαίδαλος τη βασική δομή για να δημιουργήσει τον δικό μας λαβύρινθο, αρκετά μικρότερο όμως.
Ο Γιουνγκ (C. G. Jung) έχει δώσει μια πολύ ενδιαφέρουσα ψυχαναλυτική ερμηνεία του μύθου του Θησέα. Όπως ισχυρίζεται, ο λαβύρινθος λειτουργεί σαν ένα είδος μύησης, όπου ένα νεαρό άτομο κάνει την είσοδό του στην επικράτεια της φοβερής μάνας – γης, θριαμβεύει απέναντι στις δυνάμεις της ( = Μινώταυρος) και εξέρχεται σαν ώριμος άντρας. Σε αυτή του την αποστολή έχει σαν στήριγμα την άνιμα, η οποία εκπροσωπείται από την Αριάδνη.
Ένας λαβύρινθος στην σύγχρονη λογοτεχνία είναι στο βιβλίο του Τζαίημς Τζόις (James Joyce), Το Πορτρέτο ενός Καλλιτέχνη, όπου ο κεντρικός χαρακτήρας, με το προσεχτικά επιλεγμένο όνομα Στήβεν Δαίδαλους, δραπετεύει από το λαβυρινθώδες Δουβλίνο ενώ σκοπός του είναι να γράψει ένα δαιδαλώδες κείμενο, που να μπορεί να καταγράψει ακριβώς τις δαιδαλώδεις διαδρομές του μυαλού του.
Σ’ αυτό το βιβλίο είναι πραγματικά θαυμαστός ο τρόπος με τον οποίο μεταχειρίζεται τον λαβύρινθο ο Τζόις, εκμεταλλευόμενος κάθε δυνατότητά του.
Θυμάμαι επίσης το λαβύρινθο στο μυθιστόρημα της Ρέας Γαλανάκη Ο Αιώνας των Λαβυρίνθων, αλλά θα πρέπει να ρίξω μια ματιά πριν το σχολιάσω, γιατί είναι παλιό ανάγνωσμα.
(Η έμπνευση για το νημάτιο οφείλεται στο καινούριο μας μέλος
Last edited: