Η εκδίκηση στη λογοτεχνία

Τρία αγαπημένα μου βιβλία, στα οποία η εκδίκηση παίζει σημαντικό ρόλο στην πλοκή είναι τα εξής:
«Ανεμοδαρμένα Ύψη» - Έμιλι Μπροντέ
«Οι μεγάλες προσδοκίες» - Τσαρλς Ντίκενς
«Το πορτραίτο, η εκδίκηση είναι τέχνη» - Ίαν Πήαρς.

Κι ένα λατρεμένο μου κόμιξ:
«Το κοράκι» - Τζέιμς Ο' Μπαρ.
 
Last edited:
Αγαπημένο μου θέμα η εκδίκηση, πάντα απολαμβάνω να την συναντώ, σε βιβλία, ταινίες και κάποιες φορές στην «αληθινή» ζωή. Πρόσφατα διάβασα το βιβλίο «Μυγαλή, η δηλητηριώδης αράχνη» του Τιερύ Ζονκέ, που οι περισσότεροι θα το γνωρίζουν μέσω της κινηματογραφικής μεταφοράς του με τίτλο «Το δέρμα που κατοικώ». Η ιστορία που αφηγείται το βιβλίο μολονότι είναι αρκετά διαφορετική, περισσότερο διεστραμμένη και αμφιλεγόμενη από εκείνη της ταινίας, δεν παύει να αποτελεί ένα υπόδειγμα αριστοτεχνικής εκδίκησης... Ιδανικά παγερής.
 
Last edited:
Ωραίο νήμα! Το είχα ξεχάσει!!

Να πω κι εγώ τα αγαπημένα μου βιβλία με θέμα την εκδίκηση!

- Ο Κόμης Μοντεχρίστος - Αλέξανδρος Δουμάς (πατήρ)
- Οδύσσεια - Όμηρος
- Ανεμοδαρμένα ύψη - Έμιλι Μπροντέ
- Μυγαλή, η δηλητηριώδης αράχνη - Τιερί Ζονκέ
- Το πορτραίτο, η εκδίκηση είναι τέχνη - Ίαν Πήαρς
- Ο εκδικητής - Τόμας Ντε Κουίνσι
- Το τραγούδι των Νιμπελούγκεν - Αγνώστου συγγραφέα
- Το βαρέλι του Αμοντιλιάδο - Ε.Α. Πόε
 
Διαβάζοντας τη Μυγαλή σκεφτόμουν έντονα τη λέξη εκδίκηση και τι σημαινει για τον καθενα, εκείνον που τη σχεδιάζει και την εκτελει κι εκείνον που δέχεται τις συνέπειες και τα πλήγματα που του καταφέρει.
Νομίζω, αρκετά συχνά μπερδεύεται (πράγμα λογικό, μιας κι είναι πολύ λεπταίσθητα όρια) αυτή με αυτό που αποκαλείται απονομή δικαιοσύνης. Θελω να πώ ότι αν ανταποδώσω μια κακή κι άδικη συμπεριφορά, προς εμέ, μάλλον θα γινόταν λόγος, από μένα, για απόδοση των ίσων ενώ από τον άλλο, για εκδίκηση. Στο δικό μου το μυαλο, είναι ισως διακριτα (χωρις να ειμαι πολύ σιγουρη, δεν το εχω πολυσκεφτεί το θεμα), τώρα που το σκέφτομαι, δηλαδή εκδίκηση σημαίνει ανταπόδοση and then some, και κάτι παραπάνω. Δηλαδή, μετά την επαναφορά ισορροπίας στο σύμπαν, να πληγει ακομη παραπάνω ο άλλος. Ασε δε που νομίζω ότι η ιδια η εκδικηση, ετσι όπως τη διαβάζουμε στα βιβλία ή την παρακολουθούμε στις ταινίες, απαιτούν τόση κατανάλωση ενέργειας και χρόνου που αφενός, εξαντλειται το ίδιο το υποκείμενο (εγω, δηλαδη), εως ότου φτάσει να την ολοκληρώσει (πολλώ δε, να τη θεσει και σε εφαρμογή) και αφετέρου εχει ξεφουσκώσει ο θυμός, έχει ξεχάσει τι ακριβως θέλει να εκδικηθεί, έ ή για ποιο λογο wanted to get even, in the first place (πάλι εγώ, δηλαδή). Νομιζω, διαχρονικά, κάθε οποτε σχηματιζονται νεκροκεφαλές, κεραυνοι, αναποδοι σταυροι κλπ (ποια άλλα είναι σύμβολα αραγε της «εκδίκησης»;!) καταληγω, εμπράκτως, η μονη εκδίκηση είναι η λησμονια* (του άλλου)
*Ο Μπορχες τα χει γραψει και το χουν τραγουδήσει οι Συνηθεις Ύποπτοι.
Η αγαπημένη μου ιστορία εκδίκησης είναι, by far, ο Άμλετ και σιγουρα εχω να μνημονευω τα Ανεμοδαρμένα Υψη.
 
Νομίζω, αρκετά συχνά μπερδεύεται (πράγμα λογικό, μιας κι είναι πολύ λεπταίσθητα όρια) αυτή με αυτό που αποκαλείται απονομή δικαιοσύνης. Θελω να πώ ότι αν ανταποδώσω μια κακή κι άδικη συμπεριφορά, προς εμέ, μάλλον θα γινόταν λόγος, από μένα, για απόδοση των ίσων ενώ από τον άλλο, για εκδίκηση. Στο δικό μου το μυαλο, είναι ισως διακριτα (χωρις να ειμαι πολύ σιγουρη, δεν το εχω πολυσκεφτεί το θεμα), τώρα που το σκέφτομαι, δηλαδή εκδίκηση σημαίνει ανταπόδοση and then some, και κάτι παραπάνω. Δηλαδή, μετά την επαναφορά ισορροπίας στο σύμπαν, να πληγει ακομη παραπάνω ο άλλος.
Για συνδύασε αυτές τις σκέψεις με την επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη και την εκδίκηση του προς τους μνηστήρες της Πηνελόπης, να δεις τι βγαίνει!!
Η εσωτερική ηθική του Οδυσσέα έλεγε πως πρέπει να σκοτώσει όλους τους μνηστήρες, μηδενός εξαιρουμένου. Γιατί;
Διότι αυτοί πολιορκούσαν μια γυναίκα της οποίας ο άντρας έλλειπε 20 χρόνια χωρίς να δώσει σημεία ζωής ενώ παράλληλα την είχε χορτάσει κέρατο. Κάποιος πιο ψύχραιμος θα έλεγε πως όταν επέστεψε ο Οδυσσέας θα έπρεπε η Πηνελόπη να τον περιλάβει...
 
η εκδίκηση της Πηνελόπης ήταν ότι ο Οδυσσέας αναγκάστηκε να επιστρέψει
Ο Οδυσσέας γυρισε στην Ιθακη για να πεθανει κι ο γυρισμος του ήταν τιμωρία για την Πηνελοπη. Τι να τον κάνει πια, γερο άνθρωπο;
 
η εκδίκηση της Πηνελόπης ήταν ότι ο Οδυσσέας αναγκάστηκε να επιστρέψει ενώ η εκδίκηση του Οδυσσέα ήταν ότι καθάρισε τους Μνηστήρες. Και ο νοώννοείτο :τρέλα:
Άραγε ο Οδυσσέας άφησε την Καλυψώ που ήταν θεά σε όλα της και την αιώνια ζωή που του είχε τάξει, για να γυρίσει στην Πηνελόπη, η απλά προτιμούσε το κλίμα της Ιθάκης από αυτό της Ωγυγίας και έτσι τα μάζεψε και έφυγε.
Ερωτώ!
Δλδ άφησε το μπουμπούκι να γυρίσει στην θεία-Πηνελόπη;

Ο Οδυσσέας γυρισε στην Ιθακη για να πεθανει κι ο γυρισμος του ήταν τιμωρία για την Πηνελοπη. Τι να τον κάνει πια, γερο άνθρωπο;
Ε όχι και γέρος!
 
@ΜιΛάμπρος συμφωνώ. Το να φας τηγάνα στο κεφάλι δεν το λες και μικρή εκδίκηση .Συγκαταλέγεται στην κατηγορία να φας (μ)πλάστη και είναι λίγο ελαφρότερη από μαχαίρωμα φερ' ειπείν.
 
Αμφοτεροι, είστε ολιγον βάρβαροι, αν και ενα καλο, μεγαλο, βαρυ τηγανι, κανει δουλεια. :χμ:
 
Κάποια στιγμή είχα διαβάσει ένα εξαιρετικό βιβλίο του Γκρέι, Αχυρένια σκυλιά.
Μέσα στα πολύ ενδιαφέροντα θέματα που αναπτύσσει ο συγγραφέας στο βιβλίο, κάπου αναφέρει και την ηθική η οποία παρουσιάζει κάποια συνάφεια με την εκδίκηση.
Ο Γκρέι ουσιαστικά αποδομεί την επίπλαστη ηθική που δημιουργούν οι θρησκείες και οι κοινωνίες, αφήνοντας το θέμα σωστό / λάθος στην κρίση και την "εσωτερική ηθική" του καθενός.
Σε αυτό το σημείο κάνει αναφορές στα Ομηρικά Έπη, όπου ουσιαστικά δεν υπάρχει κάτι ηθικό ή ανήθικο, κι αυτό ξεκινάει από τους ίδιους τους θεούς, οι οποίοι υποστηρίζουν στην Ιλιάδα κατά το δοκούν ένα από τα δύο στρατόπεδα χωρίς ιδιαίτερες εξηγήσεις. Οι αρχαίοι Έλληνες, είχαν καταλάβει πως πέρα από τους νόμους, θεϊκούς ή ανθρώπινους, υπάρχει κάτι πιο βαθύ στον καθέναν μας (βλ. Αντιγόνη ή Ορέστη).
Οπότε η εκδίκηση, έχει σίγουρα πάντα μια βάση ή ένα κίνητρο, και για αυτό που τη σχεδιάζει και την εφαρμόζει είναι απόλυτα ηθική και εν τέλει λυτρωτική.
 
Top