Οπως ολοι μας, τον Ηροδοτο τον γνωρισα στην 1η Γυμνασιου, και τον μισησα. Το βιβλιο ηταν εντελως και απολυτα μη-αναγνωσιμο για μενα, για δυο κυριους λογους: Πολλα παραξενα και αγνωστα ονοματα για τα οποιοα το μαθημα απαιτούσε αποστήθιση, και δεύτερον, η παράξενη αρχαία σύνταξη που έμεινε αυτούσια στη μετάφραση. Τα εβγαζα περα μονο με πολλη προσπαθεια δασκαλων και σχολικων βοηθηματων. Ειχα φρικαρει οταν ενας μεγαλος ξαδελφος μου ειπε οτι στην ηλικια μου του αρεσε πολυ αυτο το μαθημα!!
Προσφατα το ξαναπιασα απο περιεργεια και μου φανηκε πολυ ενδιαφερον. Δεν εφτασα στους περσικους πολεμους αλλα ειμαι ακομα στις διαφορες άσχετες ιστοριες. Με μαγευει ο πλουτος των πληροφοριων και ονοματων, που πολλες φορες ταυτιζονται στις παραδοσεις Ελληνων, Λυδων και Περσων (απο οπου πηρε πηγες ο Ηροδοτος) και ο τροπος που ο μυθος εμπλεκεται με την ιστορια. Ο Ηρακλης στη Λυδια πχ ειναι γνωστος ως Τυλων. Η προελευση του ονοματος αλλα και η ιστορικοτητα του Τυλων (οποιος κι αν ειναι αυτος) ειναι ασκηση για σκεψη!!
Τα σχολια στο παραρτημα του σχολικου βιβλιου, αν και ηταν ενα μεγαλο αχρηστο βαρος στο μαθημα, ειναι παρα πολυ ενδιαφεροντα. Περιλαμβανουν οχι μονο εξηγησεις αλλα και την αξια της καθε πληροφοριας, εφοσον καποια ονοματα και περιοχες αναφερονται ΜΟΝΟ στον Ηροδοτο.
Ειναι οντως δυσκολο στην αναγνωση γιατι η αφηγηση δεν ειναι σταθερη στο χρονο. Πχ αναφερει τον Κροισο και αμεσως μετα τους προγονους του και το πως πηραν την εξουσια απο τους απογονους του Ηρακλη. Κατοπιν προχωραει σε λεπτομερη αφηγηση για την ιστορια του Γυγη, χαλωντας καθε ισορροπια και συμμετρια στο μηκος της καθε ενοτητας (τουλαχιστον οπως την αντιλαμβανεται το ενστικτο μου ως αναγνωστη!!) και απο κει και περα συνεχιζει χρονολογικα μεχρι να φτασει (παλι) στον Κροισο. Καποιες παραγραφοι απαιτουν αναγνωση 2-3 φορες, ενω οταν ημουν Γυμνασιο, απαιτουσαν 500.
Η ερωτηση μου ειναι το κατα ποσο τα καταφερνατε στο γυμνασιο με το μαθημα της αρχαιας ιστοριας (λεγοταν 'Αρχαια' απο οσο ξερω αν και δεν ειχε να κανει με τη γλωσσα). Αν οντως καταλαβαιναμε αυτο που διαβαζαμε και ποσο ευκολο ηταν να αποστηθισουμε. Εγω παντως ζηλευω τους συμμαθητες μου που τα ξερανε ολα φαρσι (και ισως οχι απο παπαγαλια)
ΥΓ. για να ειμαι ειλικρινης την αναγνωση την κανω σαν παιχνιδι, με τον τροπο που διαβαζα Τολκιν. Μπορει να δυσκολευομαι αλλα μολις βγαλω νοημα, κραταω σημειωσεις και συνθετω λιστες γενεαλογιων και χρονολογικης σειρας!! Πιστευω οτι αν ημουν δασκαλος δε θα ζητουσα απομνημονευση αλλα αντιθετα καποια εργασια σαν αυτη που κανω.
Προσφατα το ξαναπιασα απο περιεργεια και μου φανηκε πολυ ενδιαφερον. Δεν εφτασα στους περσικους πολεμους αλλα ειμαι ακομα στις διαφορες άσχετες ιστοριες. Με μαγευει ο πλουτος των πληροφοριων και ονοματων, που πολλες φορες ταυτιζονται στις παραδοσεις Ελληνων, Λυδων και Περσων (απο οπου πηρε πηγες ο Ηροδοτος) και ο τροπος που ο μυθος εμπλεκεται με την ιστορια. Ο Ηρακλης στη Λυδια πχ ειναι γνωστος ως Τυλων. Η προελευση του ονοματος αλλα και η ιστορικοτητα του Τυλων (οποιος κι αν ειναι αυτος) ειναι ασκηση για σκεψη!!
Τα σχολια στο παραρτημα του σχολικου βιβλιου, αν και ηταν ενα μεγαλο αχρηστο βαρος στο μαθημα, ειναι παρα πολυ ενδιαφεροντα. Περιλαμβανουν οχι μονο εξηγησεις αλλα και την αξια της καθε πληροφοριας, εφοσον καποια ονοματα και περιοχες αναφερονται ΜΟΝΟ στον Ηροδοτο.
Ειναι οντως δυσκολο στην αναγνωση γιατι η αφηγηση δεν ειναι σταθερη στο χρονο. Πχ αναφερει τον Κροισο και αμεσως μετα τους προγονους του και το πως πηραν την εξουσια απο τους απογονους του Ηρακλη. Κατοπιν προχωραει σε λεπτομερη αφηγηση για την ιστορια του Γυγη, χαλωντας καθε ισορροπια και συμμετρια στο μηκος της καθε ενοτητας (τουλαχιστον οπως την αντιλαμβανεται το ενστικτο μου ως αναγνωστη!!) και απο κει και περα συνεχιζει χρονολογικα μεχρι να φτασει (παλι) στον Κροισο. Καποιες παραγραφοι απαιτουν αναγνωση 2-3 φορες, ενω οταν ημουν Γυμνασιο, απαιτουσαν 500.
Η ερωτηση μου ειναι το κατα ποσο τα καταφερνατε στο γυμνασιο με το μαθημα της αρχαιας ιστοριας (λεγοταν 'Αρχαια' απο οσο ξερω αν και δεν ειχε να κανει με τη γλωσσα). Αν οντως καταλαβαιναμε αυτο που διαβαζαμε και ποσο ευκολο ηταν να αποστηθισουμε. Εγω παντως ζηλευω τους συμμαθητες μου που τα ξερανε ολα φαρσι (και ισως οχι απο παπαγαλια)
ΥΓ. για να ειμαι ειλικρινης την αναγνωση την κανω σαν παιχνιδι, με τον τροπο που διαβαζα Τολκιν. Μπορει να δυσκολευομαι αλλα μολις βγαλω νοημα, κραταω σημειωσεις και συνθετω λιστες γενεαλογιων και χρονολογικης σειρας!! Πιστευω οτι αν ημουν δασκαλος δε θα ζητουσα απομνημονευση αλλα αντιθετα καποια εργασια σαν αυτη που κανω.
Last edited: