Ας θέσω ένα θέμα που μάλλον έχει το ενδιαφέρον του.
Η θέση μου είναι πως οι κριτικοί στην τέχνη είναι αχρείαστοι.
Οι κριτικοί στην τέχνη, λοιπόν, πάντα μου φαίνονταν όπως και οι ιερείς στην θρησκεία: εγκάθετοι κι ουσιαστικά αχρείαστοι. Ας πάρουμε π.χ. τον Χριστιανισμό: οι οδηγίες και το πνεύμα είναι ξεκάθαρα στην Αγία Γραφή. Θεωρητικά ένας άνθρωπος αρκεί να έχει το βιβλίο και να το συμβουλεύεται για να ζήσει μία "κατά Χριστόν" ζωή. Επιπλέον, εάν όλα αυτά ήταν πράγματι σημαντικά (οι τελετές, τα άμφια, οι ναοί, οι ψαλμουδιές, η ιεραρχία της ιεροσύνης, οι ιερές σύνοδοι, τα μοναστήρια κτλ. κτλ.) προφανώς και θα είχαν προβλεφθεί και περιγραφεί με κάθε λεπτομέρεια μέσα στο Ιερό Βιβλίο. Η εμπειρία με το θείο μοιάζει να είναι μια προσωπική εμπειρία που δεν θα έπρεπε να χρειάζεται ενδιάμεσο.
Ομοίως κι οι κριτικοί στην τέχνη. Διαβάζω το κοντό και το μακρύ του καθενός: "το τάδε τραγούδι είναι κακό" "η τάδε ταινία είναι υπερεκτιμημένη" "το τάδε βιβλίο είναι αριστούργημα" "η τάδε μουσική δεν είναι τέχνη"
Μα με ποια κριτήρια; ποιος τα θέσπισε; ποιος και με ποια μέθοδο τα έλεγξε; Κι ακόμη και να υπάρχει μια ικανοποιητική απάντηση σε αυτά (που δεν πρόκειται) τί μπορεί να ενδιαφέρουν αυτά τον καθένα μας; Διότι η τέχνη είναι κι αυτή μια προσωπική εμπειρία ανάμεσα στο έργο και τον αποδέκτη που κανονικά δεν χρειάζεται ενδιάμεσο. Ο καθένας μας μεγάλωσε με διαφορετικές εμπειρίες και με μια διαφορετική πορεία. Αναπόφευκτα άλλα πράγματα μιλούν στον καθένα μας. Μια ταινία μπορεί να είναι βυθισμένη σε ένα αφελές σενάριο, αλλά εμένα να με συνεπαίρνει όσο καμία άλλη γιατί με ξανακάνει παιδί. Μια μουσική μπορεί να με κάνει να ανατριχιάζω σε κάθε μπιτ, ενώ κάποιον άλλον να τον ενοχλεί αφόρητα (π.χ. τον κριτικό), κι ένα βιβλίο για κάποιον λόγο να με κουράζει κάθε του λέξη, ενώ κάποιος καταφέρνει να βρίσκει βαθύτατα νοήματα εκεί κι ενθουσιασμό.
Και το βλέπεις πως οι κριτικοί συχνά διαφωνούν και επίσης συχνά πέφτουν παταγωδώς έξω στο τι επιφυλάσσει τελικά για ένα έργο η Ιστορία (π.χ. "έμπειροι κριτικοί" να "θάβουν" στον καιρό του το "Αποκάλυψη Τώρα")
Να πω πως δεν με ενοχλούν οι κριτικοί. Και σίγουρα δεν με αφορούν καθόλου στην σχέση μου με την τέχνη την οποία νιώθω υγιή και βαθύτατη.
Συμφωνείτε; διαφωνείτε; μπορείτε να σκεφτείτε κάποιον λόγο για τον οποίον χρειάζονται οι κριτικοί;
Έναυσμα για συζήτηση.
)
Η θέση μου είναι πως οι κριτικοί στην τέχνη είναι αχρείαστοι.
Οι κριτικοί στην τέχνη, λοιπόν, πάντα μου φαίνονταν όπως και οι ιερείς στην θρησκεία: εγκάθετοι κι ουσιαστικά αχρείαστοι. Ας πάρουμε π.χ. τον Χριστιανισμό: οι οδηγίες και το πνεύμα είναι ξεκάθαρα στην Αγία Γραφή. Θεωρητικά ένας άνθρωπος αρκεί να έχει το βιβλίο και να το συμβουλεύεται για να ζήσει μία "κατά Χριστόν" ζωή. Επιπλέον, εάν όλα αυτά ήταν πράγματι σημαντικά (οι τελετές, τα άμφια, οι ναοί, οι ψαλμουδιές, η ιεραρχία της ιεροσύνης, οι ιερές σύνοδοι, τα μοναστήρια κτλ. κτλ.) προφανώς και θα είχαν προβλεφθεί και περιγραφεί με κάθε λεπτομέρεια μέσα στο Ιερό Βιβλίο. Η εμπειρία με το θείο μοιάζει να είναι μια προσωπική εμπειρία που δεν θα έπρεπε να χρειάζεται ενδιάμεσο.
Ομοίως κι οι κριτικοί στην τέχνη. Διαβάζω το κοντό και το μακρύ του καθενός: "το τάδε τραγούδι είναι κακό" "η τάδε ταινία είναι υπερεκτιμημένη" "το τάδε βιβλίο είναι αριστούργημα" "η τάδε μουσική δεν είναι τέχνη"
Μα με ποια κριτήρια; ποιος τα θέσπισε; ποιος και με ποια μέθοδο τα έλεγξε; Κι ακόμη και να υπάρχει μια ικανοποιητική απάντηση σε αυτά (που δεν πρόκειται) τί μπορεί να ενδιαφέρουν αυτά τον καθένα μας; Διότι η τέχνη είναι κι αυτή μια προσωπική εμπειρία ανάμεσα στο έργο και τον αποδέκτη που κανονικά δεν χρειάζεται ενδιάμεσο. Ο καθένας μας μεγάλωσε με διαφορετικές εμπειρίες και με μια διαφορετική πορεία. Αναπόφευκτα άλλα πράγματα μιλούν στον καθένα μας. Μια ταινία μπορεί να είναι βυθισμένη σε ένα αφελές σενάριο, αλλά εμένα να με συνεπαίρνει όσο καμία άλλη γιατί με ξανακάνει παιδί. Μια μουσική μπορεί να με κάνει να ανατριχιάζω σε κάθε μπιτ, ενώ κάποιον άλλον να τον ενοχλεί αφόρητα (π.χ. τον κριτικό), κι ένα βιβλίο για κάποιον λόγο να με κουράζει κάθε του λέξη, ενώ κάποιος καταφέρνει να βρίσκει βαθύτατα νοήματα εκεί κι ενθουσιασμό.
Και το βλέπεις πως οι κριτικοί συχνά διαφωνούν και επίσης συχνά πέφτουν παταγωδώς έξω στο τι επιφυλάσσει τελικά για ένα έργο η Ιστορία (π.χ. "έμπειροι κριτικοί" να "θάβουν" στον καιρό του το "Αποκάλυψη Τώρα")
Να πω πως δεν με ενοχλούν οι κριτικοί. Και σίγουρα δεν με αφορούν καθόλου στην σχέση μου με την τέχνη την οποία νιώθω υγιή και βαθύτατη.
Συμφωνείτε; διαφωνείτε; μπορείτε να σκεφτείτε κάποιον λόγο για τον οποίον χρειάζονται οι κριτικοί;
Έναυσμα για συζήτηση.