Για τον έρωτα

Σήμερα στο Βήμα και με αφορμή την έκθεση "Έρως : Από τη Θεογονία του Ησίοδου στην ύστερη αρχαιότητα" του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, υπήρχε ένα ένθετο με τίτλο "Η τέχνη του έρωτα στην αρχαιότητα".

Ξεκινάει με ένα μικρό λεξικό με επίθετα που έχουν αποδοθεί στον έρωτα :

Αβέβαιος, αβρός, αβροπέδιλος, αγέρωχος, αγαλλόμενος, άγριος, άγρυπνος, αδόνητος, αήττητος, αθαμβής, αθάνατος, αλάστωρ, αληθινός, ανήμερος, ανίκητος, ανώνυμος, άρχων, άτεγκτος, άτρεπτος, άφθονος, άφρων, αφύλακτος, βαρύζηλος, βασιλεύς, βίαιος, γαμήλιος, γελών, γλυκύς, γλυκύπικρος, γνήσιος, γυμνός, δαίμων, δεινός, δέσμιος, δεσπότης, δολοπλόκος, δοξαστός, δραπετίδης, δριμύς, ………. τύραννος, υπερπόντιος, φρενοπλόκος, φρενοληστής, φίλος, χρυσοκόμας, χρυσοφαής, ψυχής ακόνη, ψυχής μάγειρος, ωκύς.

Και μετά απ’ αυτό ακολουθεί το εξής σχόλιο :

"Όπως μπορεί να αντιληφθεί κανείς από τα πολυάριθμα επίθετα είναι εξαιρετικά δύσκολο να ορίσει κανείς με λέξεις τον πλέον πολυεπίθετο θεό της αρχαιότητας, τον Έρωτα.

Η χώρα της γλώσσας είναι αδύνατον να χωρέσει το αχώρητο. Περιορίζομαι αναγκαστικά να απομονώσω φράσεις από το Συμπόσιον του Πλάτωνα, όπου ο φιλόσοφος σε ένα χιαστί αντιμεταθετικό λογοτεχνικό σχήμα αναφέρει στον πόνο, στο φόβο, στον πόθο και στο λόγο δηλαδή στη λογική αυτός είναι κυβερνήτης (του λόγου), επιβάτης (του πόθου), παραστάτης (του φόβου) και σωτήρ άριστος (του πόνου). Και συνεχίζει : ούτε τιμές, ούτε πλούτος, ούτε άλλο ουδέν, όπως ο Έρως για να καταλήξει ότι αποτελεί πάντων θεών και ανθρώπων νόημα".


Χμ ….. τι ωραία που τα έλεγαν οι αρχαίοι! Πάμε, όμως, και στους σύγχρονους. Διάβαζα την περίληψη για το καινούριο βιβλίο της Μάρως Βαμβουνάκη και μεταξύ άλλων υπήρχε και το εξής ερώτημα : Τελικά, τι ερωτευόμαστε; Το πρόσωπο ή τον έρωτα;

Ωραίο ερώτημα. Σκέφτομαι ότι στο βιβλίο της η Βαμβουνάκη (που εκτός από συγγραφέας είναι και ψυχολόγος) μάλλον θα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι στην ουσία τον έρωτα ερωτευόμαστε. Αν το συνδέσω, μάλιστα και με το επίθετο «ανώνυμος» που του έχει αποδοθεί ……

Θεωρητικά είναι πολύ ενδιαφέρουσες οι σκέψεις αυτές. Στην πράξη όμως; Είναι εύκολο για τον καθένα από μας να το «προσγειώσει» τόσο και να το αποδεχτεί;

Τι λέτε;
 
Last edited:
Στα επιθετα θα προσεθετα το "απληστος". Επιπλεον οι επιστημονες υποστηριζουν οτι ο ερωτας οφειλεται σε εκκριση ουσιων.Ειναι μια χημεια. Μια αντιδραση. Αρα το προσγειωνουμε ακομη πιο πολυ.Και συνειδητοποιω οτι το σωμα μας περιεχει απειρες ποσοτητες ψυχοτροπων ουσιων.Ενα βραδυ που περιμενα ενα "αντικειμενο" αυτου του Ερωτα, απο το αγχος μου ειχα ζαλιστει τοσο που η ανασα ειχε αυξηθει περιεργα,αλλοτε κοβοταν για αρκετα δευτερολεπτα κι αλλοτε συνεχιζε παλι βιαια σαν την τελευταια εκπνοη και στο προσωπο ειχε σχηματισθει ενα μειδιαμα σαν να ειχα καπνισει ενα ωραιοτατο φυτο.Περπατουσα καπως ζαλισμενη και πολλες φορες η εικονα του δρομου θαμπωνε και αλλες ο οριζοντας στραβωνε. Ολα αυτα αναμενοντας με αγχος στο ραντεβου.Αν ερωτευομαστε τον ερωτα,τοτε ο ερωτας ερωτευεται Αυτον.
 
Νομίζω ότι το απέδωσε ωραία ο Γκυ ντε Μωπασσάν (Guy de Mauppassant). "Την πρώτη φορά, μία γυναίκα ερωτεύεται τον εραστή της. Τις επόμενες, ερωτεύεται τον έρωτα".
 
Οπότε μάλλον από κει αντλεί την έμπνευσή της η Βαμβουνάκη. Μήπως ξέρεις Φένια σε ποιο έργο του Μωπασάν αναφέρεται αυτό;

Και μιας και ανέσυρες το θέμα να πω ότι τελικά πέρσι επισκέφτηκα την έκθεση για τον έρωτα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και ήταν πολύ προσεγμένη και ιδιαίτερη.
 
Last edited:
Οι γυναίκες ξέρεις Χρυς με ποιόν ήσαστε όλες ερωτευμένες! :χαχα::ρ
Όχι πως κι εμείς είμαστε με κάποιον άλλον...
 
Τί ωραίο νήμα! :)

Πράγματι, θα συμφωνήσω με όλα όσα προαναφέρθηκαν. Και εγώ τον έρωτα τον αντιλαμβάνομαι ως χημεία πρωτίστως, αλλά με την εξής έννοια: Γιατί δεν ερωτευόμαστε όλους τους ανθρώπους, αλλά κάποιους πολύ συγκεκριμένους? Γιατί ταιριάζει η "χημεία" μας, ο τρόπος σκέψης, η αύρα μας, αυτό που "βλέπουμε" και νιώθουμε στον άλλον και μας ελκύει, μας κάνει να τον αποζητάμε, να θέλουμε να τον έχουμε κοντά μας, επειδή μας γεμίζει και μας συμπληρώνει σαν οντότητες -και ψυχολογικά και σωματικά- τη δεδομένη χρονική περίοδο. Αυτό βέβαια κάποια στιγμή σβήνει και από το αρχικό πάθος και τον έντονο πόθο, μένει ίσως κάτι βαθύτερο, η αγάπη, ίσως κάτι ρηχότερο, η αδιαφορία (ή το μίσος :ρ).

Από κει και πέρα, παίζει έντονα να ερωτευόμαστε και τον ίδιο τον Έρωτα. Αλήθεια, υπάρχει ομορφότερο συναίσθημα από αυτό που μας περιέγραψε η Πιούζυ? Προσωπικά, δύσκολα θα το σύγκρινα σε δυναμική με κάτι άλλο (εξίσου θετικό). Οπότε ίσως και να αποζητούμε τον έρωτα, ακριβώς για να βιώσουμε ξανά όλα αυτά τα ζωογόνα συναισθήματα και να νιώσουμε ξανά ζωντανοί.

(το ιδανικότερο βέβαια είναι να είναι και το αντικείμενο του πόθου εξίσου ερωτευμένο... αλλιώς... :ρ)
 
Όλοι μας κρύβουμε μέσα μας αξίες, ιδανικά, στόχους, επιδιώξεις, λαχτάρες, όνειρα τα οποία προσπαθούμε συνειδητά ή τις περισσότερες φορές ασυνείδητα, κυρίως όταν πρόκειται για τους πιο κρυφούς μας πόθους, να τα πραγματοποιήσουμε και να τα προσωποποιήσουμε. Κατά καιρούς κάποια από τα ζητούμενα μας είναι πιο εντονα και ίσως να γίνονται και κυρίαρχα σε μια συγκεκριμένη στιγμή. Όταν συναντήσουμε κάποιον που από τα μηνύματα, που εκπέμπει, πιστέψουμε ότι είναι το πρόσωπο που εκπροσωπεί αυτά που ψάχναμε, το αποτέλεσμα είναι ο Έρωτας. Η εξιδανίκευση του συγκεκριμένου προσώπου είναι απαραίτητη για να εκπληρώσει το ρόλο που του αναθέτουμε. Συνήθως το πρόσωπο που ερωτευόμαστε με τις ιδιότητες που το χαρακτηρίζουν υπάρχει μόνο στη φαντασία μας. Ο λαός μας το λέει σωστά " παρ΄τα μάτια μου και δες τονε". Ποιο είναι το αποτέλεσμα ; Ν΄ανοίγουν τα μάτια μας μετά από λίγο καιρό και το αντικείμενο του Έρωτα μας να παίρνει τις πραγματικές του διαστάσεις ενώ ο Έρωτας φτερουγίζει γοργά μακρυά μας. Συμπέρασμα : ερωτευόμαστε τους ανεκπλήρωτους πόθους μας.
 
Ούτε τον Έρωτα ούτε το Πρόσωπο. Είναι γνωστό πως κατέρρευσε ο μύθος της έλξης.
Θα γειώσω τους ρομαντικούς...
Εκπέμπουμε μηνύματα- ασυνείδητα συνήθως- και έλκουμε τους ανάλογους ανθρώπους. Έρχονται, λαμβάνοντας το κάλεσμά μας, για να μας βοηθήσουν να επεξεργαστούμε τα μικρά ή μεγάλα θέματά μας, έτσι ώστε να βαδίσουμε με μεγαλύτερη συνειδητότητα. Έρχονται λοιπόν για να μας πάνε κάπου. Σαν οχήματα. Κι όταν το συνειδητοποιήσουμε, και κατανοήσουμε την πολυτιμότητα αυτών των συναντήσεων, θα ξεκακιώσουμε με μιας με όλους-ες τις πρώην. ;)
 
Ἔρως ἀνίκατε μάχαν,
Ἔρως, ὃς ἐν κτήμασι πίπτεις,
ὃς ἐν μαλακαῖς παρειαῖς νεάνιδος ἐννυχεύεις,
φοιτᾷς δ᾽ ὑπερπόντιος ἔν τ᾽ ἀγρονόμοις αὐλαῖς·
καί σ᾽ οὔτ᾽ ἀθανάτων φύξιμος
οὐδεῖς οὔθ᾽ ἁμερίων σέ γι᾽ ἀνθρώπων.
Οδ᾽ ἔχων μέμηνεν.

Σὺ καὶ δικαίων ἀδίκους φρένας παρασπᾷς ἐπὶ λώβᾳ,
σὺ καὶ τόδε νεῖκος ἀνδρῶν ξύναιμον ἔχεις ταράξας·
νικᾷ δ᾽ ἐναργὴς βλεφάρων ἵμερος εὐλέκτρου νύμφας,
τῶν μεγάλων πάρεδρος ἐν ἀρχαῖς θεσμῶν.
Ἀμαχος γὰρ ἐμπαίζει θεὸς, Ἀφροδίτα.


(ΣΟΦΟΚΛΗΣ "Αντιγόνη" στ. 783-805)

"Πάντα με φτάνει ο Έρωτας
όσο πολύ κι' αν τρέχω
γιατ' είναι εκείνος φτερωτός
κι εγώ φτερά δεν έχω"

Γ. ΔΡΟΣΙΝΗΣ
 
Last edited:
Εγώ τώρα θυμήθηκα αυτό:
Έρως ανίκατε μάχαν,
βλάχος αγάπησε βλάχα,
πάνω σε μια γιαμάχα.
:μαναι::ρ
 
Έεεεελα, ρε Αλίκη....

Τουλάχιστον το έβαλες σε πλοκή.

Μα μου άρεσε τόσο πολύ, που άνοιξα σήμερα τη λέσχη και διάβασα την παραπάνω ανάρτηση του Ονειρευτή. Κι ήρθες εσύ και μας γείωσες ανεπανόρθωτα :ρ
 
Να και κάτι που ίσως να μην το είχατε σκεφτεί:

Το αίσθημα του εκλεκτού είναι παρόν, λόγου χάρη, σε κάθε ερωτική σχέση. Διότι ο έρωτας, εξ ορισμού, είναι δώρο που δεν το αξίζουμε. Μάλιστα το να σ' αγαπούν χωρίς να το αξίζεις είναι απόδειξη αληθινού έρωτα. Αν μια γυναίκα μου πει: σ' αγαπώ επειδή είσαι έξυπνος, επειδή είσαι τίμιος, επειδή δεν κάνεις απιστίες, επειδή πλένεις τα πιάτα, εγώ απογοητεύομαι. Αυτός ο έρωτας μοιάζει κάπως ιδιοτελής. Πόσο ωραιότερο είναι ν' ακούς: είμαι τρελή για σένα κι ας μην είσαι ούτε έξυπνος ούτε τίμιος, κι ας είσαι ψεύτης, εγωιστής, κάθαρμα.

Από την Βραδύτητα του Μίλαν Κούντερα
 
Από τις αρτιότερες περιγραφές του έρωτα ως συναισθήματος, με όλες τις διαφορετικές αποχρώσεις του κατά την κυκλική πορεία που διαγράφει, την βρήκα στο δεύτερο μέρος του τόμου Ι "Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο: Από την μεριά του Σουάν". Η απόδοση του τραγικού έρωτα του Σουάν για την Οντέτ, ο εμπαιγμός, η εκμετάλλευση, η ταπείνωση, η απελπισία, η παραφροσύνη.. Όλα δοσμένα με τόσο διεισδυτική ευαισθησία και ενσυναίσθηση που έπαψα να πιστεύω πως πάντα κάτι χάνεται στην 'μετάφραση' των συναισθημάτων, πως οι λέξεις δεν μπορούν να αποδώσουν το πλήρες νόημα. Ο Προυστ με διέψευσε πανηγυρικά.

Επίσης o Έρωτας όπως τον απέδωσε ο Ετιέν Μορίς Φαλκονέ στο γλυπτό "L'Amour Menacant" (Ο Έρως απειλεί), με καλύπτει πλήρως ;)

http://gallery.photo.net/photo/5013977-md.jpg

http://photos.worldisround.com/photos/24/424/547.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5285/5360016530_7ce425c41e.jpg

Η θεώρηση του ως απειλή, αντικατοπτρίζεται στην επιγραφή που εμφανίζεται στο βάθρο: «Qui que tu sois, voicy ton Maitre - Il l'Est, le fut, ou le doit etre» (Όποιος κι αν είσαι, Ιδού ο Κύριος σου - Αυτός είναι, ήταν ή πρέπει να είναι).
 
Να και κάτι που ίσως να μην το είχατε σκεφτεί:

Το αίσθημα του εκλεκτού είναι παρόν, λόγου χάρη, σε κάθε ερωτική σχέση. Διότι ο έρωτας, εξ ορισμού, είναι δώρο που δεν το αξίζουμε. Μάλιστα το να σ' αγαπούν χωρίς να το αξίζεις είναι απόδειξη αληθινού έρωτα. Αν μια γυναίκα μου πει: σ' αγαπώ επειδή είσαι έξυπνος, επειδή είσαι τίμιος, επειδή δεν κάνεις απιστίες, επειδή πλένεις τα πιάτα, εγώ απογοητεύομαι. Αυτός ο έρωτας μοιάζει κάπως ιδιοτελής. Πόσο ωραιότερο είναι ν' ακούς: είμαι τρελή για σένα κι ας μην είσαι ούτε έξυπνος ούτε τίμιος, κι ας είσαι ψεύτης, εγωιστής, κάθαρμα.


Από την Βραδύτητα του Μίλαν Κούντερα
Aν επιτρέπεται, ένα σχόλιο:

-Η αγάπη θέλει ποιητή μα ο έρωτας αλήτη.
 
Last edited:
Ωραίο Στράτη :ναι:

(και εννοείται ότι επιτρέπεται. Το συγκεκριμένο το θεωρώ το πιο ωραίο νήμα που έχω ανοίξει και χαίρομαι κάθε φορά που κάποιο μέλος προσθέτει κάτι... για τον έρωτα :) )
 
Καλησπέρα.
Πραγματικά, υπέροχο θέμα, μπορεί ν' απογειώσει την κουβέντα.

Σίγουρα, όλα είναι πιθανά, μπορεί κι ο ποιητής να είναι αλήτης και να μην το μάθει ποτέ.
Η αρχή και το τέλος, στη μέση η φιλοσοφία του Επίκουρου. Έρωτας δίχως ηδονές, δίχως μανία, δίχως λάθος, δίχως ανεκπλήρωτο, δίχως το αγαθό, τότε δε μιλάμε για έρωτα αλλά για κάτι άλλο.
Ο έρωτας είναι το ανικανοποίητο, είναι δαίμονας που μάχεται ανάμεσα στην έλλειψη και στην ολοκλήρωση, στη σάρκα και στο αιώνιο. Κάπως έτσι ορίζει ο Πλάτωνας τον έρωτα -διορθώστε με σε τυχών λάθη- είναι ουσία της φιλοσοφίας, του ανθρώπινου, του Παν.

Έχουν γραφτεί αμέτρητα. Βέβαια, ο ερωτευμένος δεν θα ψάξει ποτέ γνώση και επιβεβαίωση για όλα αυτά που τον γκρεμίζουν, γιατί απλά ξέρει.

Πιστεύω πως εάν υπάρχει μία απόδειξη για κάτι περισσότερο από μένα, τότε αυτό είναι ο έρωτας. Δεν είναι ήρεμος, δεν είναι λογικός, δεν είναι τίποτα. Είναι αυτό που έχασα -πάντοτε- είναι η τυφλή πίστη στο σώμα, που μου αρκεί ένα άγγιγμα, μόνο ένα άγγιγμα για να πετάξω.
Είναι πόνος.
Πολλές φορές έψαχνα λόγια που να με βάλουν ένα βήμα μπροστά απ' τη μιζέρια, να έχω ένα λόγο να την γκρεμίσω. Την είχα βρει...

«...η τελευταία ανάσα, σε κείνη...»

Σημ. Στον έρωτα δεν θα ψάξω να του βρω όμορφα λόγια, πρέπει να τον ζήσω για να πω πως κάποτε έζησα κι εγώ. Μπορείς να τον βρεις μόνο σε μέρη που δεν τον περιμένεις.
Ακόμη και σε τραγούδια που δεν θ' άκουγες ποτέ...

[video=youtube;9REhlQwkaXI]http://www.youtube.com/watch?v=9REhlQwkaXI[/video]
 
Ο έρωτας είναι το ανικανοποίητο, είναι δαίμονας που μάχεται ανάμεσα στην έλλειψη και στην ολοκλήρωση, στη σάρκα και στο αιώνιο.

εάν υπάρχει μία απόδειξη για κάτι περισσότερο από μένα, τότε αυτό είναι ο έρωτας. Δεν είναι ήρεμος, δεν είναι λογικός, δεν είναι τίποτα. Είναι αυτό που έχασα -πάντοτε- είναι η τυφλή πίστη στο σώμα, που μου αρκεί ένα άγγιγμα, μόνο ένα άγγιγμα για να πετάξω.
Είναι πόνος
Πολλές φορές έψαχνα λόγια που να με βάλουν ένα βήμα μπροστά απ' τη μιζέρια, να έχω ένα λόγο να την γκρεμίσω. Την είχα βρει...
Στράτη υποκλίνομαι στα παραπάνω. Μου θύμησες τους στίχους από ένα αγαπημένο μου τραγούδι.
 
Last edited:
Top