Είναι μία τεχνική, που την συνάντησα σε δύο πρόσφατα διαβάσματά μου και μου προκάλεσε εντύπωση. Την βάφτισα κάπως αυθαίρετα "αυτοαναφορικότητα", αλλά νομίζω ότι ο όρος ταιριάζει στην περίπτωση.
Αναφέρομαι στο εξής: συμβαίνει συχνά, σε κάποια μυθιστορήματα ένας από τους ήρωες να είναι συγγραφέας και ένα μέρος της πλοκής να περιλαμβάνει προβληματισμούς πάνω στην συγγραφή, σκέψεις για το τι είναι έμπνευση και διάφορα άλλα παρόμοια. Από μία άποψη αυτό είναι λογικό και για μένα ευχάριστο, γιατί μου επιτρέπει να καταλάβω πώς αντιλαμβάνεται ο εκάστοτε συγγραφέας την τέχνη του.
Αυτήν την τεχνική πιστεύω ότι την φτάνουν στα άκρα της, ο Αντρέ Ζιντ, στους Κιβδηλοποιούς του και ο Άντονι Μπέρτζες στο Κουρδιστό Πορτοκάλι. Στο πρώτο, ένας από τους ήρωες είναι συγγραφέας και προσπαθεί να γράψει ένα μυθιστόρημα με τον τίτλο Οι Κιβδηλοποιοί. Στο δεύτερο, έχουμε πάλι έναν συγγραφέα που γράφει Το Κουρδιστό Πορτοκάλι!
Παιχνιδάκια γραφής, θα τα ονόμαζα αυτά και μάλιστα πολύ ενδιαφέροντα. Δεν ξέρω αν υπάρχουν κι άλλα παρόμοια παραδείγματα. Έχετε συναντήσει κάποιο εσείς;
Αναφέρομαι στο εξής: συμβαίνει συχνά, σε κάποια μυθιστορήματα ένας από τους ήρωες να είναι συγγραφέας και ένα μέρος της πλοκής να περιλαμβάνει προβληματισμούς πάνω στην συγγραφή, σκέψεις για το τι είναι έμπνευση και διάφορα άλλα παρόμοια. Από μία άποψη αυτό είναι λογικό και για μένα ευχάριστο, γιατί μου επιτρέπει να καταλάβω πώς αντιλαμβάνεται ο εκάστοτε συγγραφέας την τέχνη του.
Αυτήν την τεχνική πιστεύω ότι την φτάνουν στα άκρα της, ο Αντρέ Ζιντ, στους Κιβδηλοποιούς του και ο Άντονι Μπέρτζες στο Κουρδιστό Πορτοκάλι. Στο πρώτο, ένας από τους ήρωες είναι συγγραφέας και προσπαθεί να γράψει ένα μυθιστόρημα με τον τίτλο Οι Κιβδηλοποιοί. Στο δεύτερο, έχουμε πάλι έναν συγγραφέα που γράφει Το Κουρδιστό Πορτοκάλι!
Παιχνιδάκια γραφής, θα τα ονόμαζα αυτά και μάλιστα πολύ ενδιαφέροντα. Δεν ξέρω αν υπάρχουν κι άλλα παρόμοια παραδείγματα. Έχετε συναντήσει κάποιο εσείς;