Ίσως.Έτσι όπως το καταλαβαίνω, η χρήση του βιβλίου υπό κάποιον σημαίνει ότι "όπως αυτός το ορίζει / ερμηνεύει" ενώ η χρήση του βιβλίου παρά κάποιου σημαίνει ότι αυτός πρέπει να ακολουθήσει αυτά που του υπαγορεύει το βιβλίο. Δεν σκέφτομαι άλλη λογική ερμηνία
Ήταν σε 2 βιβλία τού παππού μου. Το ένα έγραφε "προς χρήσιν παρά σπουδαζόντων (κάτι)", και το άλλο "προς χρήσιν υπό (δεν θυμάμαι)"... Εγώ βγάζω το ίδιο νόημα, ήτοι "προς χρήσιν από κάποιον".Ισως πρεπει να πεις ολοκληρη τη φραση, ετσι θεωρητικα μου ειναι δ υσκολο
Ισως το "χρησιν παρα" να σημαινει "μαζι με"
Αλλα μπορει να εχουν και την ιδια σημασια
Το συζητούσα πριβέ μετα την αναρτηση της απαντησης μου. Εχεις δικιο , ειναι κατα 90 τοις εκατο ποιητικό αιτιο και τα δυο.Πράγματι το παρά και γενική μπορεί να δηλώνει την προέλευση όμως... είναι επίσης και μία μορφή του ποιητικού αιτίου!
Και στις δύο περιπτώσεις που αναφέρεις έχουμε ποιητικό αίτιο.
Βενιαμίν, στα αρχαια ελληνικά η προθεση "από" είναι μονόπτωτη. Δηλαδή συντάσσεται με μια μονο πτωση και αυτη ειναι η γενική.Άρα το "υπό (τινος)" και το "παρά (τινος)" μπορούν να αντικαταστήσουν το "από (τινα)" σε κάθε περίπτωση, ή υπάρχουν μόνον κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις που θα χρησιμοποιούσαμε το "υπό" ή το "παρά" αντί τού "από"?
Λολ Ποιός είναι ο Βενιαμίν?Βενιαμίν
Ναι, το ξέρω, απλώς το έγραψα με την τωρινή σύνταξη (με αιτιατική) για να βγει νόημα πιο εύκολα :Ρ Τό 'χω συναντήσει τις περισσότερες φορές με την έννοια απομακρύνσεως (?) "από τής σήμερον, και μέχρι τής 8ης τού μηνός" κι έτσι φάση. Οπότε είπα να το γράψω έτσι :Pστα αρχαια ελληνικά η προθεση "από" είναι μονόπτωτη. Δηλαδή συντάσσεται με μια μονο πτωση και αυτη ειναι η γενική.
Μπορει να δηλώνει πολλά (χρόνο, αιτια , μέσο , διαιρεμενο ολο κ.α.) . Σπανια μπορει να δηλωνει και ποιητικό αίτιο.
Στα νεα ελληνικα το ποιητικό αιτιο δηλώνεται με "από + αιτιατικη"
Το "δοτική προσωπική τού ενεργούντος προσώπου" δεν το κατάλαβα, για να πω την αλήθεια... Τί είναι η προσωπική δοτική? Δεν ξέρω απ' αυτά· δεν είμαι φιλόλογοςΤωρα, αν καταλαβα καλά την ερωτηση σου, και για να καθαρίσει η σκέψη σου:
Στα αρχαια ελληνικά το ποιτικο αιτιο δηλωνεται:
α) με δοτική προσωπική του ενεργούντος προσωπου , που πρόκειται για δοτική αντωνυμιας ή ονοματος.
β) εμπροθετα με υπο/απο/εκ/προς/παρα + γενική.
Όταν δηλωνεται εμπροθετα, το πλεον σύνηθες ειναι: "υπο+ γενική"
Σπανιοτερα: "παρά+γενικη"
Αν το πετυχεις με τις αλλες προθεσεις, πηγαινε να αγορασεις ένα λαχείο.
Η δοτική προσωπική του ποιητικού αιτίου (ή αλλιώς του ενεργούντος προσώπου) είναι η δοτική που φανερώνει το πρόσωπο απ' το οποίο παθαίνει κάτι το υποκείμενο του ρήματος. Για να έχεις δοτική του ποιητικού αιτίου, το ρήμα πρέπει να βρίσκεται σε παρακείμενο ή υπερσυντέλικο παθητικής φωνής.Το "δοτική προσωπική τού ενεργούντος προσώπου" δεν το κατάλαβα, για να πω την αλήθεια... Τί είναι η προσωπική δοτική? Δεν ξέρω απ' αυτά· δεν είμαι φιλόλογος
Βρε Βενιαμίν
Η δοτική προσωπική του ποιητικού αιτίου (ή αλλιώς του ενεργούντος προσώπου) είναι η δοτική που φανερώνει το πρόσωπο απ' το οποίο παθαίνει κάτι το υποκείμενο του ρήματος. Για να έχεις δοτική του ποιητικού αιτίου, το ρήμα πρέπει να βρίσκεται σε παρακείμενο ή υπερσυντέλικο παθητικής φωνής.
Δοτική του ποιητικού αιτίου μπορεί να έχουμε και δίπλα στα ρηματικά επίθετα σε -τεος -τος καθώς και δίπλα σε κάποια απρόσωπα ή τριτοπρόσωπα ρήματα όπως το δει, ενδει, προσδει, μέλει, μεταμέλει, μέτεστι, παρεσκεύασται, είρηται, πεπόνηται κ.α
Μήπως θα μπορούσατε, αν δεν σάς κάνει κόπο, να δώσετε ένα παράδειγμα για κάποιο από αυτά? Έψαξα στον Γούγλη και βρήκα (όπως το "Ὠφελητέα σοι ἡ πόλις ἐστί. (Πρέπει να ωφελείς την πόλη.)"), αλλά δεν πολυ-κατάλαβα, για νά 'μαι ειλικρινής :Ρ Μέχρι (αυστηρά) καθαρεύουσα τό 'χω. Πιο πίσω δεν πάει. Δεν έχω πολυ-ασχοληθείστο γυμνασιο καναμε την δοτικη προσωπική .κτητικη, χαριστική, αντιχαριστική κλπ
Μια εκ των οποιων ειναι η δοτικη προσωπικη του ενεργουντος προσωπου, δηλαδη ποιητικο αιτιο.
------>
Ειναι μια δοτική ονοματος ή (προσωπικης) αντωνυμιας και φανερωνει το προσωπο που ενεργει.
Συντασσεται (οπως το ποιητικο αιτιο) με ρηματα παθητικά, συνηθως παρακειμενου-υπερσυντελικου-συντ. μελλοντα καθως και με τα ρηματικα επιθετα σε -τεος και -τος και με απροσωπα ρηματα.
Ναι, δίκιο έχειςΤωρα θα μου πεις τί ειναι τα ρηματικά επιθετα!!
Κυρίως για γυμναστική τού μυαλού το κάνω. Όσο περισσότερο δουλεύει το μυαλό, τόσο καλύτερα. Δεν θα αρκεστώ σε αυτά που έμαθα στο σχολείο. Είναι ο λόγος για τον οποίον έμαθα και πολυτονικό. Πάντα μ' άρεζε να προκαλώ τον εαυτόν μου.Ειναι πολύ συγκινητικό , που είσαι δραστήριο πνευμα και ενδιαφερεσαι για την ελληνικη γλωσσα και προσωπικά χαιρομαι, που ερχεσαι με αποριες και θες να μαθαινεις συνεχως.
Ναι, τα έχω ακόμη. Θα τα ρίξω μιά ματιά.Προσωπικη μου γνωμη ειναι, πως χρειαζεται μια βαση, για να χτισεις πανω της. Οπότε ως φιλικη συμβουλη σου προτεινω, αν θες, να διαβασεις τα βιβλια γραμματικης και συντακτικου στα νεα και στα αρχαια, που μας εδιναν στο σχολειο, για να εχεις εναν βασικο μπούσουλα
Ευχαριστώ!και για οποια επεξηγηση ή απορία, εμείς εδώ ειμαστε!