Για το λιμπρέτο της, πρωτίστως Μαρώ!!!Όσο για την όπερα, πώς άραγε θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε μια εργασία; Ίσως για τη μουσική επένδυση! :ε;:
Στην "Παναγία των Παρισίων" υπάρχει η πλέον στερεοτυπική περιγραφή των τσιγγάνων. Μια ομάδα τσιγγάνων κλέβει τη μικρή Εσμεράλδα από την πόρνη μητέρα της, η οποία πιστεύει πως η απαγωγή της μικρής είναι η τιμωρία της για τις αμαρτίες της και καθίσταται έγκλειστη, όχι σε μονή, αλλά σε μια τρύπα ουσιαστικά, για να εξιλεωθεί. Οπότε η Εσμεράλδα δεν ήταν τσιγγάνα, ούτε ήταν αυτό το πραγματικό της όνομα.Δίχως να αποτελεί θέμα του βιβλίου, στο "Ένα Παιδί Μετράει τ' Άστρα", ο φίλος του αφηγητή είναι τσιγγάνος και παρουσιάζεται πολύ θετικά.
Επίσης, στην "Παναγία των Παρισίων" η Εσμεράλδα είναι τσιγγάνα και υπάρχουν και σκηνές με τσιγγάνους. Τουλάχιστον η ηρωίδα δεν παρουσιάζεται αρνητικά. Τώρα όσο για τα στερεότυπα, ας κρίνεις μόνη σου...
Δεν είναι φανταστικός χαρακτήρας ο Ζορρό; :χμχμ:Υπάρχει επίσης το "Ζορρό, η Αρχή του Θρύλου" (2005) της Ιζαμπέλ Αλλιέντε.. Παρουσιάζοντας μία βιογραφία - υποθετική άραγε; - του ήρωα, δίνει μία έξοχη εικόνα των τσιγγάνων της Βαρκελώνης 200 χρόνια πριν, με όλες τις προκαταλήψεις - ένθεν κακείθεν - ιδίως την ιδιόρρυθμη γυναικεία ηθική τους.
Ναι, τους υπερασπίζεται με πάθος. Μάλιστα, μαλώνει και φεύγει από το σπίτι του φίλου του Στρατή, εξαιτίας αυτής της διαφωνίας.Στην "Αγέλαστη Άνοιξη" από όσο θυμάμαι, του κατηγορούν τους τσιγγάνους για κλέφτες κι αυτός δεν θέλει να το δεχτεί, έχοντας τις δικές του εμπειρίες.