Ήταν εθνικίστρια η Πηνελόπη Δέλτα;

Αβεονη

Όμορφο Νιάτο
Έχω αναλάβει μια εργασία στο πανεπιστήμιο γύρω από το πρόσωπο και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα και κυρίως του Τρελαντώνη. Θα ήθελα τη γνώμη σας καθώς πολλά ακούγονται για αυτήν χαρακτηρίζοντας την από κορυφαία Ελληνίδα συγγραφέα μέχρι εθνικίστρια και ρατσίστρια. Ποια η δική σας άποψη? Θα ήθελα να συγκεντρώσω διάφορες γνώμες γιατί σκοπεύω να ασχοληθώ με την κοινή γνωμη προς το προσωπο της σε ένα από τα κεφάλαια. Θα εκτιμούσα πολυ τη βοήθεια σας!!!
 

Λορένα

Πολεμίστρια του Φωτός
Είχα κανει αυτη την παρατηρηση, οταν διαβαζα τον "μαγκα", ενα απο τα βιβλια της

"Στα μυστικα του βαλτου", εχω πολλα χρονια που το εχω διαβασει (και δεν νομιζω να το διαβασα και ολοκληρο) και δεν προσεξα κατι, περα απο τους αγωνες για την λευτερια

Στον Μαγκα ομως, θυμαμαι μερικα σημεια, που βγαζουν ματι..

Για οσους δεν ξερουν (στο πολυ γρηγορο) το βιβλιο περιγραφει τις περιπετειες ενος σκύλου, μιας ελληνικης και καπως ευκαταστατης οικογενειας στην Αιγυπτο.

Κατα την διάρκεια του έργου, ήταν εμφανες πως η συγγραφέας ήταν εθνικίστρια. Η οικογενεια αυτη, ηταν περηφανη για την καταγωγη της, και ολα παρουσιαζοταν με καποια υπερβολη. Αυτο ομως ειναι λογικο εως ενα σημειο.

Καποια στιγμη ομως, στην οικογενεια φιλοξενουν ενα αγορι, απο την Ελλαδα. Ε.. απο κει και περα χανεται το μετρο!

Μαζευει τριγυρω του ολα τα παιδια της οικογενειας, γινεται κατι σαν αρχηγος τους και σχεδον επιβαλει τις ιδεες του και σε ολη την οικογενεια. Και οι ιδεες του, ειναι αρκετα εθνικιστικες έως τα ορια του ρατσισμου.

Τον ρατσισμο, τον ειδα, οταν τσακωθηκε με τον Βούλγαρο γαλατα, που παρουσιαστηκε σαν ενας κακος και υπουλος ανθρωπος, που γελαγε χαιρεκακα, οταν ερχοταν καποιο κακο νεο απο την Ελλαδα. Το ποιος γυρεψε αφορμη για καβγα δεν το ειχα ξεχωρισει. Το αγορι φανηκε πως ενοχληθηκε απο την παρουσια του Βουλγαρου σε ενα ελληνικο σπιτι, και κεινος σαν να βρηκε αφορμη να φανερωσει την κακια του.

Η οικογενεια (μετα τον καβγα) φανηκε εκπληκτη που τοσο καιρο μπαινοβγαινε στο σπιτι της αυτος ο ανθρωπος, παρολο που αναγνωρισε πως μεχρι τοτε, εκανε καλα την δουλεια του, χωρις να δωσει κανενα δικαιωμα.

Πρεπει να υπηρχε και ενας γερος κηπουρος (νομιζω) που ηταν φιλος και συναγωνιστης του Παυλου Μελα, και το εκρυβε. Και με την αποκαλυψη αυτη, γραφτηκαν μερικες σελιδες εθνικισμου.

Σαν βιβλιο, δεν τρελαθηκα. Μου αρεσε μονο στην αρχη πριν ερθει το αγορι στο σπιτι. Απο κει και περα το βαρεθηκα. Ρατσιστικο που με ενοχλησε θεωρησα το περιστατικο με τον γαλατα. Τα υπολοιπα ειναι υπο συζητηση..
 

Ιαβερης

Μύστης
εγω εχω διαβασει τον ''καιρο του Βουλγαροκτονου'' και αν και με αφορουσε αμεσα (ειμαι βουλγαρος για!) δεν ενοχληθηκα καθολου κι ας παρουσιαζε σε πολλα σημεια τους βουλγαρους ως βαρβαρους,βρωμικους,κακους κλπ.λογικο ειναι οταν γραφεις ενα ιστορικο μυθιστορημα δε θα στολισεις τους ''εχθρους'' με ροδινα χρωματα.κι εγω αυριο μεθαυριο αν γραψω ενα βιβλιο π.χ για την περιοδο της Τουρκοκρατιας (εμεις τους ειχαμε και 500 χρονια,οχι 400 οπως εσεις) θα εχω το αναλογο υφος.αυτο το οτι η Δελτα ηταν εθνικιστρια πρωτη φορα το ακουω (το διαβαζω μαλλον) απο δω και παραξενευτηκα πραγματικα..
 

Χρυσηίδα

Κοινωνός
Ιαβέρη, χαίρομαι πραγματικά που πήρες θέση σε αυτή τη συζήτηση :) Όσο για το γεγονός ότι η Δέλτα έχει κατηγορηθεί για ρατσισμό, είναι γεγονός.

Όσο για μένα, το μοναδικό βιβλίο της Δέλτα που έχω διαβάσει είναι Το Παραμύθι χωρίς Όνομα και σ' αυτό δεν νομίζω ότι υπάρχουν ίχνη ρατσισμού. Αλλά στα άλλα της βιβλία, κυρίως στα ιστορικά μυθιστορήματα, μάλλον υπάρχουν. Το παράδειγμα της Λορένας παραπάνω είναι νομίζω ενδεικτικό.

Υπάρχουν πολλά βιβλία με αναλύσεις του έργου της Δέλτα, Αβεόνη, τα οποία σίγουρα θα σε βοηθήσουν στην εργασία σου. Πέρα απ' αυτά, όμως, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις (αν δεν το έχεις κάνει ήδη) είναι να διαβάσεις τα ιστορικά της μυθιστορήματα. Μόνο έτσι θα μπορέσεις να διαμορφώσεις προσωπική άποψη για το θέμα. Θα πρέπει επίσης να προβληματιστείς πάνω στο τι είναι ρατσισμός και τι όχι. Δηλαδή, θεωρείς ότι ο τρόπος που παρουσιάζεται "ο εχθρός" στα μυθιστορήματα της Δέλτα είναι για σένα αποδεκτός ή απαράδεκτος; Επίσης, να λάβεις υπόψη σου την εποχή που γράφτηκαν αυτά τα βιβλία.

Ζούμε σε μια ειρηνική εποχή όπου κυρίαρχη τάση είναι να αμβλυνθούν οι διαφορές μεταξύ των εθνών. Να θυμίσω το παράδειγμα του σχολικού βιβλίου Ιστορίας, το οποίο στο κεφάλαιο της Μικρασιατικής καταστροφής έκανε λόγο για ανθρώπους που συνωστίζονταν στην προκυμαία και όχι για σφαγές. Από το ρατσισμό, λοιπόν, περνάμε στο αντίθετο ακριβώς άκρο. Τι είναι θεμιτό και τι όχι, τι αποτελεί παραποίηση της ιστορίας και τι όχι, το πώς νιώθει ο καθένας μέσα του την έννοια "πατρίδα", έχει να κάνει όχι μόνο με την προσωπική αντίληψη και παιδεία του καθενός μας, αλλά και με την εποχή στην οποία ζει.

Η Πηνελόπη Δέλτα είναι η "πρώτη κυρία" της παιδικής μας λογοτεχνίας. Είναι η πρώτη που έγραψε λογοτεχνία με αποδέκτη το παιδί, σε μια εποχή που το μόνο ανάγνωσμα που του προσφερόταν ήταν θρησκευτικά κείμενα και βίοι Αγίων. Αν έχουμε φτάσει πια σε μια εποχή που το έργο της σε κάποια σημεία θεωρείται ξεπερασμένο, αυτό κατά τη γνώμη μου είναι μάλλον φυσιολογικό.
 

Φένια

Κοινωνός
Η Πηνελόπη Δέλτα υπήρξε πρωτοπόρος συγγραφέας. Ηταν ευρυμαθής και καλλιεργημένη, γόνος μίας από τις μεγαλύτερες και πλουσιότερες οικογένειες της Αλεξάνδρειας των αρχών του 20ου αιώνα. Σήμερα, αντίστοιχη πόλη μπορεί να θεωρηθεί η Νέα Υόρκη, και ίσως ούτε καν αυτή μπορεί να αποδώσει το επίπεδο ζωής και κουλτούρας που απολάμβαναν οι πλούσιες Ελληνικές οικογένειες της Αλεξάνδρειας. Έπίκεντρο του εμπορίου βάμβακος, είχε ένα πανίσχυρο χρηματιστήριο και μία διεθνή κοινότητα, πολύγλωσση και πολυταξιδεμένη. Ο Εμμανουήλ Μπενάκης, πατέρας της Π. Δέλτα και μεγάλος ευεργέτης του νεοσύστατου Ελληνικού κράτους, γαλούχησε τα παιδιά του με την Μεγάλη Ιδέα και την ανωτερότητα της Ελληνικής φυλής. Ο καλόπιστος αναγνώστης ας λάβει υπόψιν του ότι, ως Ελληνίδα της διασποράς, έγραψε με σκοπό να εμπνεύσει και να ενθουσιάσει τα Ελληνόπουλα με την ελληνική ιστορία. Τα Μυστικά του Βάλτου, Το Παραμύθι Χωρίς Ονομα, Τον Καιρό του Βουλγαροκτόνου, αριστουργηματικά βιβλία με ιστορικό υπόβαθρο, αλλά με ξεκάθαρη κεντροελληνική και εθνικιστική άποψη της εποχής της. Ο Μάγκας, χαριτωμένη αυτοβιογραφική περιγραφή της ζωής μίας Ελληνικής μεγαλοαστικής οικογένειας της διασποράς. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Π. Δέλτα δικαιούται λαμπρή θέση στο Πάνθεον των ελλήνων συγγραφέων.
 

Λορένα

Πολεμίστρια του Φωτός
Το να γράφεις ενα ιστορικο βιβλιο με μαχες και εχθρους κτλ, ειναι λογικο να παρουσιαζεις τον αντιπαλο ως κακο, υπουλο και οτι αλλο θες.
Σημ. αν και το αντιθετο, θα ηταν ενδιαφερον ομολογω.. αλλα παει αλλου η υποθεση μετα.

Ο Μαγκας ομως, περιγραφει την ζωη μιας οικογενειας. Οπως μου εκανε τοτε εντυπωση, ετσι και τωρα δεν αποδεχομαι την υπερβολη που ειδα σε πολλα σημεια του βιβλιου. Κατανοω ομως την εποχη που γραφτηκε το εργο και τις συνθηκες ζωης που μεγαλωσε η συγραφεας. Δεν την κατακρινω, αλιμονο.. απλα σαν παρατηρηση το λεω.

Το περιστατικο με τον βουλγαρο γαλατα δεν μου αρεσε. Όπως και δεν μου αρεσε η συμπεριφορα του νεαρου αγοριου, που σχεδον "επανεφερε" την οικογενεια στη "σωστη" συμπεριφορα που "οφειλει" να εχει ένας Έλληνας, τοσο στην ανατροφη των παιδιων του, οσο και στην συμπεριφορα του, απεναντι σε εχθρικους λαους.
 
Last edited:

Αβεονη

Όμορφο Νιάτο
Σας ευχαριστώ για τις γνώμες και τις απόψεις. Εγώ προσωπικά δεν την θεωρώ ρατσίστρια. Εθνικίστρια ήταν σίγουρα πράγμα που βλέπω λογικό (επειδή μελέτησα τη βιογραφία της και τα αππμνημονεύματά της). Ας μην ξεχνάμε πως πρόκειται για Ελληνίδα της διασποράς. Επειδή είμαι- ή μαλλον γίνομαι!- παιδαγωγός επιτρέψτε μου να σας πω πως τα παιδιά της διασποράς ακόμη και σήμερα μαθαίνουν πολύ στρεβλωμένα πολλά πράγματα και τείνουν να θεοποιούν την Ελλάδα. Αναλογιστείτε λοιπόν πως μιλάμε για μια γυναίκα γεννημένη το 1874 όταν η ανεξαρτησία της Ελλάδας ήταν πολύ φρέσκια σε εναν μεγαλοαστικό και πλούσιο περιβάλλον συντηρητικό εκ των πραγματων! Ακόμα και οι πιο φιλελευθεροι της εποχής ήταν εθνικιστές! Αυτα προς υπεράσπισή της γιατί μέσα από τη μελέτη που έχω κάνει μπορώ να πω πως την έχω αγαπήσει και τη θεωρώ πολύ περισσότερα από εθνικίστρια!!! Παρ'ολα αυτα η πλειωψηφία την θεωρεί μονάχα αυτό κι οχι ιδιαιτερα αξιολογη συγγραφεα δεδομένο πολυ σημαντικο για την έρευνα μου!!!! ( Και μια επιπλέον πολύτιμη σελίδα ανάλυσης!!! :D ) Ευχαριστώ και πάλι!!!
 

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Δε θελω να περιπλέξω τη συζήτηση, αλλά πρεπει να λαβουμε υπόψη και τον όρο εθνικισμός, που νομίζω μόλις πρόσφατα απέκτησε κάποιο 'χρώμα'. Ο ορισμος του εθνικισμου εχει να κανει με την ταυτότητα ενος εθνους, το δικαιώμα του να αποτελει κρατος και τα συμφέροντά του. Με αυτη την εννοια το να εισαι εθνικιστής είναι το ίδιο με το να σε ενδιαφέρει πχ το σπίτι σου ή η οικογένειά σου. Καθόλου κακό πράγμα.

Η σύνδεση του εθνικισμού με το φανατισμό και την αντίληψη οτι το εθνος σου ειναι ανωτερο (μεταξυ αλλων κατώτερων), είναι απλά μορφές του εθνικισμού, αλλά δεν τον ορίζουν.

Βρισκω λογικο η Δελτα να ηταν εθνικιστρια, σε συνθηκες που κατι τετοιο ήταν απόλυτα φυσιολογικό και σεβαστό. Και φυσικα με μια εννοια που διαφερει καπως απο την αντίληψη της λέξης εθνικιστής που έχουμε σήμερα.

Επισης εκεινη την εποχη δεν υπηρχε η εννοια της πολιτικης ορθοτητας, και ηταν φυσιολογικο να βλεπεις καποιον ανάλογα με την καταγωγη, τη θρησκεία, το επάγγελμά του, ή οποιαδήποτε άλλη 'ταμπέλα' που του προσάπτεις. Οι ταμπέλες μόνο πρόσφατα άρχισαν να θεωρούνται πολιτικά μη-ορθές και να αποφεύγονται

Και επειδη δεν εχω ασχοληθει πολυ με το θεμα, διορθώστε με αν κάνω κάπου λάθος
 
Last edited:
Εγώ σαν παιδί φυσικά θεωρούσα τους Βουλγάρους "εχθρούς" όχι μόνο εξαιτίας των βιβλίων της Δέλτα (που τα είχα διαβάσει όλα)αλλά και γιατί ο πατέρας μου είχε πολεμήσει για την απελευθέρωση της Θεσ/κης από τους Τούρκους αλλά μετά -οπως μας διηγόταν - έτρεξε ο στρατός να προλάβει να μην μπούν οι Βούλγαροι πρώτοι οπότε θα χάναμε τη Θεσ/κη! για μας τα παιδιά οι Βούλγαροι ήταν "προαιώνιοι" εχθροί.
Οσο για τον όρο εθνικιστής αυτός πήρε την κακή έννοια από το 1950 και μετά που οι εθνικιστές' δηλ οι βασιλικοί "καθάριζαν"
την Ελλάδα από τους "εαμοβούλγαρους ". Τότε για να μπείς στο Παν/μιο επρεπε να παρουσιάσεις Πιστοποιητικό Κοινωνικών Φρονημάτων που το έπαιρνε κανείς από την Ασφάλεια. Πόσοι και πόσοι καλύτεροί μου δεν μπήκαν στο Πανμιο...Τώρα νομίζω ότι η λέξη ξέφτισε και μπήκε η λέξη φασισμός στη θέση της. Αυτά με τις αναμνήσεις...
 

Εύμορφος

Όμορφο Νιάτο
Δεν έχω διαβάσει ούτε ένα απόσπασμα από έργα της Πηνελόπης Δέλτα, αν και αναγνωρίζω την πρωτοπόρο πορεία της ως συγγραφέα παιδικής λογοτεχνίας αλλά και ως γυναίκα συγγραφέα, σε μια εποχή που έψαχνες γυναίκα σε αυτή την τέχνη με το σταγονόμετρο... Η συζήτηση εαν και πόσο ήταν εθνικίστρια η συγγραφέας πρέπει να μας ενδιαφέρει - έχει δηλαδή μεγάλη σημασία αν ο συγγραφέας σου είναι αστός ή "κατώτερων" κοινωνικών τάξεων καθώς μπορείς σε ένα βαθμό να τον διαβάσεις καλύτερα αναφορικά με τις ιδέες του, την πολιτική/ιδιωτική στάση του στην ζωή κ.τ.λ. Νομίζω όμως ότι η απάντηση στον προβληματισμό μας βρίσκεται όχι στα έργα της αλλά στην ταξική καταγωγή της που τόσο καλά μας παρουσίασε η Φένια...ως αστή και φίλη του Ελευθερίου Βενιζέλου, μην ξεχνάμε, είχε στρατευθεί στο ζήτημα της παλινόρθωσης του Γένους, της αναγέννησης του ένδοξου παρελθόντος, της ελληνικότητας, της επιστροφής στις αλησμόνητες πατρίδες...Μπορούσε να διαφέρει το έργο της; Ίσως αντιμετώπιζε το ολό ζήτημα και από μια ρομαντική σκοπιά. Εδώ ακριβώς μπορούμε να εντοπίσουμε και την αιτία της αυτοκτονίας της...Μην ξεχνάμε επίσης ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο που από τον 18ο - 19ο αιώνα είχε ξεκινήσει και βρισκόταν σε εξελικτική διαδικασία η ιδεολογική σταθεροποίηση του νεοτερισμού που ονομάζονταν "έθνος". Όπως και να έχει πάλι η Φένια μας οδηγεί στον σωστό δρόμο - τα έργα της "Τα Μυστικά του Βάλτου, Το Παραμύθι Χωρίς Ονομα, Τον Καιρό του Βουλγαροκτόνου, αριστουργηματικά βιβλία με ιστορικό υπόβαθρο, αλλά με ξεκάθαρη κεντροελληνική και εθνικιστική άποψη της εποχής της"...
Όσο για τα περί εθνικισμού και φασισμού ας θυμηθούμε πόσες φορές τα σύγχρονα ακροδεξιά, φασιστικά κόμματα (ΛΑ.Ο.Σ, BNP σε Αγγλία) αλλά και άλλες φασιστικές ομάδες (Χρυσή Αυγή ) χρησιμοποιούν την έννοια "έθνος" για να διαχωρίσουν τις κοινωνικές τάξεις και τις φυλετικές ομάδες μπρόστα σε μια κίβδηλη θεωρία περί εθνικής καθαρότητας που μπορεί και επιθυμούν να οδηγήσουν σε πογκρόμ - ξεχάσαμε τους Ναζί? Ακόμα η ίδιες οι άρχουσες τάξεις και οι κυβερνήσεις τους χρησιμοποιούν το "έθνος" και την "εθνική ενότητα" για να εξωραίσουν τις αποκλειστικές τους ευθύνες σε προβλήματα όπως την σημερινή καπιταλιστική κρίση τους... είναι ο άλλος ορισμός του "μαζί τα φάγαμε", εσείς θα πληρώσετε για τα δικά μας...
Θα επανέρθω.
 

Τζίλντα

Όμορφο Νιάτο
Θα μπορούσα να βοηθήσω παραπέμποντάς σε στο βιβλίο της Μίτσης Πικραμένου "Η κυρία με τα μαύρα". Είναι η βιογραφία της Πηνελόπης Δέλτα, βασισμένη ως την τελευταία λεπτομέρεια σε στοιχεία. Είτε από γραπτά της, είτε από την αλληλογραφία της. Για 10 ακόμα μέρες θα έχει ο Ιανός την αποκλειστικότητα. Αργότερα θα το βρεις σε όλα τα βιβλιοπωλεία.
 

Ήλιος

Όμορφο Νιάτο
Αν και εγώ δεν έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα με το έργο της Δέλτα, εν τούτοις, η γνώμη που έχω σχηματίσει είναι ότι επρόκειτο για μία μεγαλοαστή, με βίλα στην Κηφισιά του τότε, φίλους τον Βενιζέλο κτλ., που όμως είχε καθαρή την εθνική συνείδησή της, πράγμα που μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο ανετράπη το αυτονόητο αυτό χαρακτηριστικό στο σύνολο των κυρίαρχων ελιτ της χώρας και έτσι οδηγηθήκαμε σήμερα στις κάθε λογής χρεοκοπίες.
 

Μορφέας

Κοινωνός
Το πιο σημαντικό νομίζω είναι πως τότε η Ελλάδα βρισκότανε σε πόλεμο.οπότε είναι απόλυτα λογικό να θέλει αν παροτρύνει τον κόσμο μέσα από τα βιβλία της να υποστηρίξουν τη χώρα...αν αυτήν την στιγμή είχαμε πόλεμο πίστεψέ με ο τρόπος σκέψης μας θα ήτανε πολύ διαφορετικός από ότι τώρα..

Επίσης,νομίζω πως το 99% αυτών που γράφει είναι ιστορικά στοιχεία έτσι ώστε να μέσα από το διάβασμα να μάθουν τα παιδιά και λίγη ιστορία..και νομίζω πως όλοι ξέρουμε πως τα παιδιά δεν έχουν ιδέα από ιστορία..

Και κυρίως πως είναι δυνατόν να την κατηγορούνε σαν ρατσίστρια όταν η ίδια μέσα στο βιβλίο τρελαντώνης αφιέρωσε ένα πολύ μεγάλο μέρος του με το περιστατικό όπου τα παιδιά μαθαίνουν πως κάποιο φίλοι τους είναι εβραίοι και νιώθουν άσχημα και η ίδια η συγγραφέας αφιερώνει σελίδες εξηγόντας πόσο άδικο είναι να βλέπεις διαφορετικά κάποιον με διαφορετική θρησκεία κ.τ.λ. Το ξεχνάμε αυτό!!???????????
 

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Και κυρίως πως είναι δυνατόν να την κατηγορούνε σαν ρατσίστρια όταν η ίδια μέσα στο βιβλίο τρελαντώνης αφιέρωσε ένα πολύ μεγάλο μέρος του με το περιστατικό όπου τα παιδιά μαθαίνουν πως κάποιο φίλοι τους είναι εβραίοι και νιώθουν άσχημα και η ίδια η συγγραφέας αφιερώνει σελίδες εξηγόντας πόσο άδικο είναι να βλέπεις διαφορετικά κάποιον με διαφορετική θρησκεία κ.τ.λ. Το ξεχνάμε αυτό!!???????????
Ο ρατσισμός δεν είναι μόνο γενικότερη στάση ζωής, αλλά μπορεί να είναι και στοχευμένος.

Πχ μπορεί εγώ να μην έχω κανένα πρόβλημα με τους μαύρους και το χρώμα τους, αλλά να μισώ όλους τους μουσουλμάνους ανεξαρτήτως χρώματος και εθνικότητας. Ή μπορεί να μισω τους Γιαπωνέζους για κάποιο λόγο. Το οτι δεν με απασχολεί το χρώμα των μαύρων συγκεκριμένα δεν μου δίνει άλλοθι, παραμένω ρατσιστής.
 

Μορφέας

Κοινωνός
εγώ νομίζω πως με όλη αυτήν την μούρλα αντιρατσιστικων και φιλοξένων έχουμε φτάσει σε σημείο να ψάχνουμε τα πάντα και τους πάντες για να τους κατηγορήσουμε για ρατσιστές..ούτε σαν ιδέα δεν έχουμε πως μπορεί κάποιος να ήτανε απλά πατριώτης..
Φτάσαμε σε σημείο να φοβόμαστε να λέμε ότι αγαπάμε την πατρίδα μας από φόβο μη μας πούνε ρατσιστές!
Πραγματικά δεν ξέρω αν παίζει ρόλο που μπήκαν οι χρυσαυγίτες στη βουλή αλλά παρατηρώ και έξω στον κόσμο ότι υπάρχει ένας τρομερός πόλεμος σε ότι και όποιον δείχνει αγάπη προς την πατρίδα.

Ας ήτανε και χρυσαυγίτισα η Δέλτα.Δεν με ενδιαφέρει καθόλου.Δεν θα κάτσω να ασχοληθώ με αυτό.Μετά την όλη της προσφορά στο παιδικό βιβλίο,νομίζω ότι είναι αστείο να ασχολούμαστε με κάτι τέτοιο..Ητανε μία μεγάλη συγγραφέας και αυτό μου αρκεί.Αν το βιβλία της ήτανε ενάντια στην Ελλάδα π.χ. δεν νομίζω ότι θα πείραζε κανένα..Τώρα όμως καθόμαστε να βρούμε δαίμονες παντού..Πραγματικά δεν την καταλαβαίνω την αντι-πατριωτική μανία που έχει πιάσει το σύνολο του κόσμου στις μέρες μας...
 

Χρυσηίδα

Κοινωνός
Μορφέα, η Πηνελόπη Δέλτα έχει χαρακτηριστεί εθνικίστρια πολύ πριν μας πιάσει αυτή η μούρλα που λες. Κατά τα άλλα, έχω τοποθετηθεί παραπάνω για το έργο της, έχουν διατυπωθεί και παραδείγματα, οπότε δεν έχω κάτι άλλο να προσθέσω.
 

Μορφέας

Κοινωνός
Χρυσηίδα και να το είχε δηλώσει ότι ήτανε,τι μας πειράζει εμάς?Ένας συγγραφέας δεν νομίζω ότι πρέπει να απασχολεί τον κόσμο για τις πολιτικές ή άλλες πεποιθήσεις του..
 

Χρυσηίδα

Κοινωνός
Χρυσηίδα και να το είχε δηλώσει ότι ήτανε,τι μας πειράζει εμάς?Ένας συγγραφέας δεν νομίζω ότι πρέπει να απασχολεί τον κόσμο για τις πολιτικές ή άλλες πεποιθήσεις του..
Μα... φυσικά και απασχολούν τον κόσμο οι πολιτικές πεποιθήσεις του κάθε συγγραφέα. Και κατά τη γνώμη μου, πρέπει να μας απασχολούν, γιατί αν ένας συγγραφέας είναι σαφώς τοποθετημένος σε μία ιδεολογία, τότε ο αναγνώστης θα κατανοήσει το έργο του περισσότερο. Πώς να καταλάβεις τους Ρίτσο, Βάρναλη κλπ, αν δεν ξέρεις την ιδεολογία τους; Ή πώς να καταλάβεις Όργουελ, που πρόσφατα τον συζητήσαμε εδώ στη λέσχη; Τι ήταν ο Όργουελ; Αντικομμουνιστής; Καταστροφολόγος; Το ίδιο ισχύει και για τον Έλιοτ και για αμέτρητους ακόμα συγγραφείς. Η ιδεολογία, είτε το θέλει κανείς είτε όχι, είναι αδύνατον να μην περάσει στο γραπτό κάποιου, είτε αυτό γίνεται ηθελημένα είτε άθελα. Από κει και πέρα, αν ο αναγνώστης θέλει να διεισδύσει πλήρως στο έργο κάποιου και να μην μείνει στην επιφάνεια, θα τον απασχολήσει αναγκαστικά η ιδεολογία του δημιουργού.

Όσον αφορά τώρα την παιδική λογοτεχνία, τα πράγματα είναι ακόμα πιο επιτακτικά. Γιατί συνήθως είμαστε εμείς οι μεγάλοι που επιλέγουμε τα βιβλία που θα δώσουμε να διαβάσουν τα παιδιά. Αν λοιπόν μέσα στο έργο κάποιου συγγραφέα περνούν ρατσιστικά μηνύματα, είμαστε υποχρεωμένοι να το ξέρουμε. Οπότε αν θέλουμε τα εμφυσήσουμε ρατσιστικά ιδεώδη στα παιδιά μας, τους το δίνουμε να το διαβάσουν, αν δεν το θέλουμε, αδιαφορούμε για το συγκεκριμένο έργο.
 
Last edited:

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
εγώ νομίζω πως με όλη αυτήν την μούρλα αντιρατσιστικων και φιλοξένων έχουμε φτάσει σε σημείο να ψάχνουμε τα πάντα και τους πάντες για να τους κατηγορήσουμε για ρατσιστές..ούτε σαν ιδέα δεν έχουμε πως μπορεί κάποιος να ήτανε απλά πατριώτης..
Μα αν ήταν εθνικίστρια ή ακόμα και μάλλον ρατσίστρια (με τους Βούλγαρους) η Δέλτα, για μένα ήταν γούστο της και καπέλο της στο περιβάλλον οπου έζησε. Προσωπικά απάντησα στον ορισμό του ρατσισμού. Δεν την κατηγορήσαμε ούτε δαιμονοποιήσαμε την αγάπη στην πατρίδα. Εσύ επέκτεινες το θέμα και κατα τα άλλα έχεις δίκιο στις παρατηρήσεις σου.

Εδώ θα προσθέσω ένα θέμα που έχει ανοίξει το κόμικ Τεντέν. Το "Ο Τεντέν στο Κονγκό" έχει προκαλέσει αντιδράσεις γιατί ο Τεντέν φαίνεται να υποστηρίζει τη Βελγική αποικιοκρατεία. Στη συγκεκριμένη ιστορία πηγαίνει σε ένα σχολείο με αφρικανάκια και να τους διδάσκει την "πατρίδα" τους το Βέλγιο. Να σημειώσω οτι "Ο Τεντέν στο Κονγκό" είναι μόλις η δεύτερη ιστορία του Τεντεν και γράφτηκε το 1930.

Ο Ερζέ όταν ωρίμασε, απλά απάντησε στις κατηγορίες οτι απλά περιέγραφε στην ιστορία του μια διαδικασία που στην εποχή που γράφτηκε, θεωρούσε δεδομένη. Ένας Βέλγος του 1930 θεωρούσε απόλυτα φυσικό, λογικό και θεμιτό να θεωρεί αποικία του το Κονγκό και να πρέπει να Κονγκολεζάκια να μάθουν οτι ανήκουν στο Βέλγιο. Μέσα στην αφέλειά του δεν περίμενε καν οτι άλλοι άνθρωποι θα έβλεπαν αυτή την κατάσταση σαν κάτι κακό.

Οι κατηγορίες που δέχτηκε ηταν είτε μεταγενέστερες, είτε από μη Βέλγους, κάτι που είναι και αυτό εντελώς φυσικό. Το 1947 ο Ερζέ επανασχεδίασε το συγκεκριμένο σημείο με τον Τεντέν να διδάσκει μαθηματικά.
 
Last edited:

Μορφέας

Κοινωνός
Ωραία.ακόμη και αν κάνω λάθος σε αυτό το σημείο,πιστεύω πως το να έχουν πατριωτικά αισθήματα τα παιδια δεν είναι καθόλου κακό..Ακριβώς το αντίθετο μάλιστα θα έλεγα..
Όσον αφορά τα ρατσιστικά νομίζω πως είναι τρανό παράδειγμα το παράδειγμα με τον τρελαντώνη.Για το σημείο με τον βούλγαρο στο βιβλίο Μάγκας,πιστεύω πως εν είχε ρατσιστικό σκοπό αλλά πατριωτικό και ιστορικό.Και ίσως να ξέφυγε λίγο επηρεασμένη από το γεγονός ότι υπήρχε πόλεμος εκείνη τη στιγμή!Μην το ξεχνάμε αυτό!Νομίζω ότι παίζει πολύ σημαντικό ρόλο..

Στα άλλα βιβλία που έχω διαβάσει δεν έχω βρεί ποτέ τίποτα ρατσιστικό παρά μόνο πατριωτικό και ιστορικό,που για μένα καλά κάνει.

Επίσης να ζητήσω συγνώμη από όλους αν ανέβασα τους τόνους σε κάποια στιγμή.Πραγματικά σας μιλάω δεν το έκανα εσκεμμένα..
 
Top